250 Sp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kåpor på hojar som går i standardreglement får inte bytas till något som inte påminner om orginal.

3.5.5.2 "Kåpa och sadel får bytas, men ska framstå som orginal i utseende och profil."

Visst är det kul med udda hojar men en 400cc har effekt som en 250cc men väger som en 600cc. Är ganska vanligt att 400cc har samma motor som 600cc men nerfodrade.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Inte bättre chassi än Aprilia 250? Hur kan du vara så säker?

Har kört bägge, och aprilian är klart trevligare, tyckte att rgv'n var trevligare också.

edit: Kan ju förtydliga, jag tyckte att rvf'en var en trevlig upplevelse, busig och extremt högvarvig hoj. Men som sp-hoj idag, funkar säkert, men som sagt tidigare, du blir ensam, och med det följer det en hel del nackdelar.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Har kört bägge, och aprilian är klart trevligare, tyckte att rgv'n var trevligare också.

edit: Kan ju förtydliga, jag tyckte att rvf'en var en trevlig upplevelse, busig och extremt högvarvig hoj. Men som sp-hoj idag, funkar säkert, men som sagt tidigare, du blir ensam, och med det följer det en hel del nackdelar.

Om du har provkört en RVF 400 NC35 tillhör du en mycket liten grupp lyckligt lottade svenskar. Vem äger en sådan?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Om du har provkört en RVF 400 NC35 tillhör du en mycket liten grupp lyckligt lottade svenskar. Vem äger en sådan?

Körde ett par olika i england när jag bodde där, där är de rätt vanliga(som budhojar? ;))
Det finns ett par i sverige också, har för mig att någon/några som varit på forumet har en. Sen var det en på karlskoga i somras också, nu är jag inte helhemma på vilken modell som är "rätt" för det är väldigt små skillnader på cbr/vfr/rvf400..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Körde ett par olika i england när jag bodde där, där är de rätt vanliga(som budhojar? ;))
Det finns ett par i sverige också, har för mig att någon/några som varit på forumet har en. Sen var det en på karlskoga i somras också, nu är jag inte helhemma på vilken modell som är "rätt" för det är väldigt små skillnader på cbr/vfr/rvf400..

Sakta i backarna nu. Det är inga små skillnader på CBR-, VFR-, och RVF 400. Den sistnämnda har enkelsving, up-side down gaffel och alla har olika ramar. Det troliga är att du körde en VFR 400 och inte en RVF (NC 35). RVF är inte vanlig ens i England. VFR däremot verkar ha blivit lite av en budgetsporthoj där eftersom de inte har vårt system för beräkning av förs.premie.

CBR 400 RR får alltid stående ovationer för sitt chassi när den provkörs i Performance Bikes och RVF bör knappast vara sämre.

Snillen spekulerar...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Sakta i backarna nu. Det är inga små skillnader på CBR-, VFR-, och RVF 400. Den sistnämnda har enkelsving, up-side down gaffel och alla har olika ramar. Det troliga är att du körde en VFR 400 och inte en RVF (NC 35). RVF är inte vanlig ens i England. VFR däremot verkar ha blivit lite av en budgetsporthoj där eftersom de inte har vårt system för beräkning av förs.premie.

CBR 400 RR får alltid stående ovationer för sitt chassi när den provkörs i Performance Bikes och RVF bör knappast vara sämre.

Snillen spekulerar...

Grejen är jag har för mig att även rvf'en kallades för vfr.. Körde hoj både med enkelsving och vanlig sving. cbr400'an såg iofs rätt annorlunda ut, medan rvf och vfr var rätt lika.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
oFFkeFF skrev:
Grejen är jag har för mig att även rvf'en kallades för vfr.. Körde hoj både med enkelsving och vanlig sving. cbr400'an såg iofs rätt annorlunda ut, medan rvf och vfr var rätt lika.

Kanske lite svårt o hitta däck till 18'-bakhjulet också.

EDIT: o vill man vara unik värre kan man ju ställa upp med en Polaris 780cc försed racer.

http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tularis.htm

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:

RVF = NC35 = RC45 look alike
VFR = NC30 = RC30 look alike

Rätt lika? Herregud...!

Bifogat

• Honda-VFR400R-1.jpg
    Honda-VFR400R-1.jpg
    84.6 KB · Visningar: 58
  • honda-rvf400-97-bikepics-078851.jpg
    honda-rvf400-97-bikepics-078851.jpg
    122 KB · Visningar: 55

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Rätt lika? Herregud...!

De var rätt lika och köra, och tycker de ser rätt lika ut, även om det givetvis inte är kopior rakt av..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Rätt lika? Herregud...!

Sluta tramsa nu! Mattias och Offkeff har rätt. Chassit är tio ggr bättre i en RS250 medan de är i princip identiska vad gäller acceleration. Har en PB där de kör dem head to head runt Cadwell Park.

RS250: 1.48.00
NC35: 1.53.63

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nyteknik, utseendefascisten.

NC30 och NC35 är inte mil ifrån varann. Kåpsidorna är till och med identiska. Och de är tunga och slöa. En Aprilia är lätt och slö.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är inte första gången man hör hur någon tänker slå världen med häpnad genom att ställa upp i 250 Sport Production med en udda maskin. Någon som minns Maverick 750RR som så länge snackat om att ställa upp med sin ZXR400? Jag vill inte vara Herr Tråkig eller Mr Besservisser och inte heller skriva någon på näsan men jag tvivlar i detta fall och andra som liknar detta. Om någon ställer upp med en 400CC fyrtaktare oavsett fabrikat och modell och visar sig vara konkurrenskraftig så är jag den första att gratulera men till att det händer fotsätter jag att tvivla.

Mitt resonemang är enkelt. Om det var möjligt skulle det redan vara gjort. Visst, någon måste ju vara först, men det tävlades redan med ZXR400 i början av 90-talet i Sverige. När Aprilia kom med sin RS 250 försvann 400'orna från banorna antagligen för att de inte längre var konkurrenskraftiga. Om någon annan cykel var konkurrenskraftig skulle inte någon under alla dessa år kommit på tanken att prova lyckan med den då? Det verkar osannolikt att alla RR-förare i Sverige väljer att köra Aprilia när det finna andra hojar som är snabbare.

Även om det går att dra en 400CC fyrtaktare runt banan lika snabbt som en Aprilia så är valet givet med tanke på det som Filip m fl redan påpekat angående tillgång på reservdelar och andras erfarenheter och kunskap. Om man har ett stort behov att att uttrycka sin individualitet är det klart att Aprilian är ett dåligt val. Man känner sig ju inte direkt unik på startplattan bland 30 andra förare på exakt likadana hojar. Jag tror dock att man med t ex en VFR400 är mer av en katt bland hermeliner än en ulv i fårakläder.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
(är han inte övertygad än?)

Med en udda hoj kommer du få problem med reservdelar, mektips chassiinställningar mm. mm. Är du dessutom 1s långsammare med den kommer du förr eller senare riva av dig allt hår i förtvivlan över missad kvalgräns, poängplats eller pallplats..
Köra för det är kul funkar ett tag, sedan tar man i tills man spyr för varenda tiondel som ska bort.

Om du nu ska vara så jäkla udda så skaffa en motivlackad ända på ditt bowlingklot och åk till närmsta PRO. bowling...

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Vill man prova en honda cbr 400 så är det bara att åka till thailand när jag var där för några år sen hade de nästan bara såna att hyra ut i patong

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...