250 tvåtakt för starkt för skogskörning?

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha WR250f 2007 och Crf150RB 2010
Hej!
Jag hade en CR80R som tyvärr skar på grund av slarv..
Så nu ska det införskaffas en ny cross för skogsslingan!
Hade kört den i 1-2 år varav ett år aktivt, jag var van vid den och kunde kontrollera den okej. Så detta kan ju vara ett bra tillfälle att uppgradera.
Tänkte först en 125a tvåtakt men de verkar svåra att hitta bra prissatta begagnade såna så skulle jag klara av en 250 som det verkar finnas betydligt mer av? Eller är det dags att köra på fyrtakt? Har läst att de ska vara lite väl tunga för att kontrollera i skog.
Jag är van vid tvåtaktens drag och gillar hur de går, dock för grannarnas skull och så jag får fortsätta köra kanske är det kanske bättre med fyrtaktens ljud..
Som ni märker är jag förvirrad och vet inte vad jag ska köpa...
Budgeten är på max ca 15'000
Gopro film på mig så ni ser ungefär spåret jag kör och vilken nivå jag ligger på: (kolla runt 0:50 och framåt)
All hjälp uppskattas! :)
 
Last edited:

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Tror inte grannarna skulle bli gladare av att höra en 4t stånka :crash
En EXC 250 har ca 35hk på bakhjulet och väger runt 110. Nedan har du en lista på de andra exc modellerna.

Bromsade Hk bakhjul - (dry weight) *R = 4T

Ktm EXC 125 29,81 hk 10 785rpm (101 kg)
Ktm EXC 200 31,43 hk 8774 rpm (102 kg)
Ktm EXC 250 35,79 hk 8853 rpm (105 kg)
Ktm EXC 300 40,67 hk 7902 rpm (105 kg)
Ktm EXC 250 R 27,47 hk 9859 rpm (116 kg)
Ktm EXC 400 R 34,28 hk 7933 rpm (117 kg)
Ktm EXC 450 R 41,98 hk 7729 rpm (117 kg)
Ktm EXC 525 R 43,73 hk 7316rpm (117 kg)
 

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha WR250f 2007 och Crf150RB 2010
Tror inte grannarna skulle bli gladare av att höra en 4t stånka :crash
En EXC 250 har ca 35hk på bakhjulet och väger runt 110. Nedan har du en lista på de andra exc modellerna.

Bromsade Hk bakhjul - (dry weight) *R = 4T

Ktm EXC 125 29,81 hk 10 785rpm (101 kg)
Ktm EXC 200 31,43 hk 8774 rpm (102 kg)
Ktm EXC 250 35,79 hk 8853 rpm (105 kg)
Ktm EXC 300 40,67 hk 7902 rpm (105 kg)
Ktm EXC 250 R 27,47 hk 9859 rpm (116 kg)
Ktm EXC 400 R 34,28 hk 7933 rpm (117 kg)
Ktm EXC 450 R 41,98 hk 7729 rpm (117 kg)
Ktm EXC 525 R 43,73 hk 7316rpm (117 kg)

Frågan kvarstår ;)
Utifrån vad du såg på filmen, är det för mycket vrid på en tvåtakt med mer än 125cc, mot vad jag kan klara av i det spåret? Inge kul att tvingas bröla på lågvarv för jag inte klarar av den heller :3freak
 

moddlaren

Guest
Frågan kvarstår ;)
Utifrån vad du såg på filmen, är det för mycket vrid på en tvåtakt med mer än 125cc, mot vad jag kan klara av i det spåret? Inge kul att tvingas bröla på lågvarv för jag inte klarar av den heller :3freak

Som 2t taliban funderar jag på om du inte skall sattsa på en250cc fiddy. Du utnytjar inte 20% av 80ccns kapasitet utan så fort den börjar gå på pipan växlar du.

En fiddy är billig o håller utmärkt jag vet då vi har haft ett gäng kina 4hjulingar o fiddysar. En enda regel BYT OLJA ofta. den 4hjulingen som gick mest timmar var över 400tim utan några problem.

Jag tror att både en 125cc o en 250 2t samt alla fullstora crossar blir i tuffaste laget för dej
 

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha WR250f 2007 och Crf150RB 2010
Som 2t taliban funderar jag på om du inte skall sattsa på en250cc fiddy. Du utnytjar inte 20% av 80ccns kapasitet utan så fort den börjar gå på pipan växlar du.

En fiddy är billig o håller utmärkt jag vet då vi har haft ett gäng kina 4hjulingar o fiddysar. En enda regel BYT OLJA ofta. den 4hjulingen som gick mest timmar var över 400tim utan några problem.

Jag tror att både en 125cc o en 250 2t samt alla fullstora crossar blir i tuffaste laget för dej

Hårda ord.. :smasha ;)
Dock tror jag att jag skulle tröttna på att puttra runt på en fiddy, inte för att den skulle ha för lite kraft eller fart utan att det helt enkelt inte passar mig och det skulle väl ta bort mer eller mindre hela körglädjen för mig och ganska snart bara bli ett transportmedel som jag inte finner underhållande och står still i garaget.
Men då ger jag upp på 250n iallafall!
Tacktack för hjälpen!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För snäll dock?
Och finns det vettiga 4t250 för runt 15k begagnat?
Vill ju kunna växa i den också ;)

Nej, inte för snäll för dig, och man kan vara väldigt skicklig förare utan att behöva nåt annat.
Nej, det finns inga vettiga crosshojar alls för 15kkr.
Du kommer ändå vilja byta så småningom oavsett vad du köper.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad gäller ljudet är inte svaret entydigt. Tvåtaktaren låter ofta mer i närzon men fyrtaktsljudet sprids betydligt längre ( gäller särskilt stora en och tvåcylindriga hojar.).
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
250 4t är en utmärkt nybörjarcykel (och mer därtill), bra mycket mer förlåtande än 2t. Kommer dröja ett bra tag innan du kan köra en sådan fullt ut så oroa dej inte för det.

Dock kommer ju budgeten in. Skulle nog kollat mera på skick och vad du hittar för pengen än typen 125/250/2t/4t.

Finns folk som börjar sin karriär på 600+ stånkor på 150+kg så såvida du inte ämnar börja tävla snarast så låt nivån växa lite sakta o ha skoj:tummenupp
 

moddlaren

Guest
Hårda ord.. :smasha ;)
Dock tror jag att jag skulle tröttna på att puttra runt på en fiddy, inte för att den skulle ha för lite kraft eller fart utan att det helt enkelt inte passar mig och det skulle väl ta bort mer eller mindre hela körglädjen för mig och ganska snart bara bli ett transportmedel som jag inte finner underhållande och står still i garaget.
Men då ger jag upp på 250n iallafall!
Tacktack för hjälpen!


Jag menar absolut inte att vara nedlåtande mot dej tvärtom det finns inte många saker som är så roliga som att susa fram i skogen på en hoj.
Med 250 fiddy menar jag naturligtvis inte en pygme modell utan en fullsice fiddy med samma hjulstorlek som din 80cc den är ett mellanting mellan 80cc och 125cc.

Jag köpte skälv en orion 250cc fiddy till min son o jag lovar dej att jag har inte kört någon annan mc modell som gett mej mer glädje i så låg hastighet. Tror den toppade ca 90 km och grabben o jag plågade denna i nästan två år o inte en grej gick sönder. Ca 125-130tim körtid o som sagt inget pajjade.

Dom ca 17-18hp orörda räcker långt i skogen på dom stigarna du kör på annars rekomenderar jag en 125cc eller varför inte en höghjulig 80cc.

Fiddys o 2takt är jätte billiga att hålla liv i 4t cross oavsett 250/450 kostar massor mera att hålla liv i möjligen kan hondas crf150cc vara ett allternativ med.
 

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha WR250f 2007 och Crf150RB 2010
För att uppdatera, var och provkörde en Ktm 250sfx igår och herrejävlar vad den hade kraft..(40-50 hk enligt säljare)
Inget för mig :död
Ska iväg senare ikväll och titta på just en Honda crf150 -10 som verkar betydligt mer lovande, men den kanske också är för tuff :tungan
Jag hade inte alls tänkt på att det ens fanns fullstora fiddys, jag ser framför mig en liiiten liten barn-hoj som man får ont i ryggen av :confused: 250px-Fiddy1.jpg
Om 150n också känns o-hanterbar börjar jag väl leta en Orion-liknanade maskin isåfall.
 

moddlaren

Guest
Jo skall man ha skoj i skogen är det smidighet o lättkördhet man skall eftersträva att sitta på en hoj som bestämmer var du skall o med hjärtat i halsgropen.. Nja..


Om du ändå skall kolla 250f så kolla efter en yamaha yz250wrf o det enda du behöver fråga i det fallet är om ventilerna är bytta.. Är dom detta så bör dom vara utbytta från titan till rostfria.. Man tappar nog ca 2 hp från titan till rostfritt.


Yamaha yzf o honda crf är nog dom absolut mest bullet prof i 4t cross/ enduro segmentet.

Honda crf150 går inte alls dåligt går något lite sämre än en 85cc men absolut tillräckligt för ditt latjande i skogen.


Mvh







För att uppdatera, var och provkörde en Ktm 250sfx igår och herrejävlar vad den hade kraft..(40-50 hk enligt säljare)
Inget för mig :död
Ska iväg senare ikväll och titta på just en Honda crf150 -10 som verkar betydligt mer lovande, men den kanske också är för tuff :tungan
Jag hade inte alls tänkt på att det ens fanns fullstora fiddys, jag ser framför mig en liiiten liten barn-hoj som man får ont i ryggen av :confused: View attachment 419155
Om 150n också känns o-hanterbar börjar jag väl leta en Orion-liknanade maskin isåfall.
 

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha WR250f 2007 och Crf150RB 2010
Jo skall man ha skoj i skogen är det smidighet o lättkördhet man skall eftersträva att sitta på en hoj som bestämmer var du skall o med hjärtat i halsgropen.. Nja..


Om du ändå skall kolla 250f så kolla efter en yamaha yz250wrf o det enda du behöver fråga i det fallet är om ventilerna är bytta.. Är dom detta så bör dom vara utbytta från titan till rostfria.. Man tappar nog ca 2 hp från titan till rostfritt.


Yamaha yzf o honda crf är nog dom absolut mest bullet prof i 4t cross/ enduro segmentet.

Honda crf150 går inte alls dåligt går något lite sämre än en 85cc men absolut tillräckligt för ditt latjande i skogen.


Mvh

Köpt en Honda crf150 RB!
Jag är jättenöjd och nu kvarstår bara att provtesta i skogen. :kär
Tack igen alla som hjälpt mig! :Bugar :Bugar :Bugar
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top