25000 i självrisk. Vad ska jag göra??

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
Hej!

Jag köpte en Honda CBR600RR och innan köpet hade jag ringt IF och fått ett otroligt pris på 12000 för helförsäkring som jag genast tackade ja till.

Jag frågade i telefonen vad självrisken låg på och då sa hon att de ligger på mellan 3000-6000 kr. Bra sa jag.

I Lördags ramlade jag av motorcyklen ( singelolycka ) och idag hörde en tant från IF av sig och sa att självrisken kommer gå på 25000. Jag blev chockad och frågade varför och berättade vad dom sa till mig när jag tecknade försäkringen. Hon skrattade till och sa att dom som sitter i jouren inte kan så mycket och de misstaget har dem gjort många gånger.

Jahha sa jag, men de kan jag väl inte hjälpa. Jag frågade innan jag tecknade. Hon svarade med att jag borde ha läst villkoren när jag fick hem brevet. Visst sa jag, men de brevet har jag inte ens öppnat. Valde att betala via autogiro och har faktiskt inte ens öppnat den. Varför läsa igenom den när jag fick svar på allt jag ville veta i telefonen från någon som jag trodde var kunnig.

Så är det bara sa hon


Nu till min fråga.

Hojen kasade bara. Kåpor på vänster sidan grovt repade, kopplingsspak böjd, kasst handtag, spegel, blinkers, motorkåpa spruken, samt liten repa på tanken. Snubben på företaget där den är nu säger att det kanske kostar lite över 30000 att göra vid den ( vet inte om det är sant )


De jag undrar är:

- Får jag välja att laga den själv? Hur gör man då? Vi säger att det kostar 30000 att göra vid den och dom ska ha 25000 i självrisk.

- Om jag inte vill laga den via försäkringsbolaget skulle jag inte få ersättning för min utrustning sa hon. Kan jag ta de via min hemförsäkring då?

Tacksam för svar.

Mvh
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
gör banhoj av den så slippet du if=):näsblod :näsblod

laga själv med silver tejp, du kommer nog krascha mer :rolleyes:
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
köp kina kåpor ligger på runt 4000 kr plus en ny motorkåpa kostar runt 1500 kr
allt som allt med alla grejor skulle tippa på 10 000 kr

finns många fina kina kåpor
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
alltså frågan är om inte det där går under muntligt avtal, det är ju företaget som uppgivit uppgifterna om jag inte fattat fel, är ju rätt stor skillnad på 3000-6000 och 25 000.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Utrustningen får man ersättning för genom hemförsäkringen.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
rätta mig om jag har fel. men utrustningen kommer på trafikförsäkringen. så det bör du få .

vurpade cykeln med halvförsäkring. trafikförsäkringen täckte upp utrustningen. hamnade iofs under personskadeavdelningen. men ändå

har som sagt ingen aning. mest en upplysning
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
De materialet till de skadorna du skriver om nu kan väl inte kosta så pass mycket? Måste vara mycket pengar som går till arbetet om något? Isåfall är det väl bara att fixa själv? Kan inte vara så värst svårt:)
Sedan går väl ersättningen på utrustningen genom trafikförsäkringen och inte helförsäkringen? Om det är så som hon säger att du måste ta hojen genom dem skulle du kunna kolla på om det inte skulle vara billigare fixa hojen själv, OCH pröjsa för förutrustningen själv istället för att lägga ut de 25000 kr som de kräver.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ja IF är det sista försäkringsbolaget jag kommer att ha att göra med igen. Jag har inte ens behövt ta ut något på försäkringen. P.g.a att de är otrevliga, 0 service inriktade och gjort flera misstag på ½ år. Fick ex ligga ute med 12000 kr i 1 ½ månad för att dom hade gjort fel!!!
Tog mig 3 dagar!!! i telefonen att jaga IF för att dom överhuvud taget skulle lyssna innan dom insåg att dom gjort fel. Och så jävla otrevliga. Ingen ersättning eller ursäkt heller!
ANVÄND ALDRIG IF SOM FÖRSÄKRINGSBOLAG!!!
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
IF sa fel självrisk till mig med, 6000kr istället för 25000kr. Jag hade underlaget på mail och då stod IF för sitt misstag utan att bråka.

Så du kan ju alltid testa att pressa dem lite om att de ska stå för sitt misstag.
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
nu är det ju tyvärr så att försäkringsbolagen står över lagen.....
du kan ju alltid bråka med dom så in i hellvette..... och bara hävda att 25000:- var inte det vi kom överens om per telefon och sedan hävda att dom SKALL bevisa mottsatsen.... jag vet att privatpersoner är skyddade upp över öronen av lagar och förordningar, tag kontakt med en jurist och fråga där.... tror till och med att du har rättsskydd genom ditt försäkringsbolag..... det betyder i princip att dom betalar din advokat för att processa mot dom:va vet inte riktigt hur det där går till..... men det är alltid roligt att kasta en näve grus i storebrors maskin.... eller hur?..... kolla med en jurist.... dom kan det där..... och hävda att ni kommit överens om en självrisk....
good luck....
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
alltså frågan är om inte det där går under muntligt avtal, det är ju företaget som uppgivit uppgifterna om jag inte fattat fel, är ju rätt stor skillnad på 3000-6000 och 25 000.

Angående om de är bunda av det muntiliga så har du rätt i att det är ett muntligt avtal. Men om brevet kommit fram innan kraschen så är det uppgifterna som står i brevet som gäller, spelar ingen roll om man läst det eller ej....
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Angående om de är bunda av det muntiliga så har du rätt i att det är ett muntligt avtal. Men om brevet kommit fram innan kraschen så är det uppgifterna som står i brevet som gäller, spelar ingen roll om man läst det eller ej....

stämmer nog men det är illa att ge så felaktiga uppgifter.

edit: har autogirot gått före brevet så kan han få rätt.
 
Last edited:

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Om du inte råkat ut för några personskador (lät inte som de var en så hemsk olycka?) kanske de är en idé att inte göra försäkringsärende över huvud taget av det hela? betala lagning av hoj själv och hjälm eller vad som kan tänkas tagit skada.

Låter ju som något som absolut borde gå att laga för billigare än 25k, och slipper ju även höjd premie senare då.


De jag undrar är:

- Får jag välja att laga den själv? Hur gör man då?
det är väll bara att inte göra nån skadeanmälan till dem? om du redan gjort det - borde det väll gå att ta tillbaka en sådan?



Helt sjukt med 25K i självrisk, men de står rätt tydligt när man koller deras tabeller, om hojen är sport-klassad är det 25k i vagnskadesjälvrisk.
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
If uppgav 6000 i självrisk till mig med. Jag hade dock hört att den var 25k för sport, frågade därför extra om självrisken verkligen var 6000 för min hoj (cbr900rr) och enligt 2 telefonhandläggare va det så. Jag trodde på dom. Fick sedan se i det hemskickade brevet att så var inte alls fallet. Bytte då snabbt som attan.
Jävligt dåligt av IF, du råkade inte spela in samtalet?
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
"Jahha sa jag, men de kan jag väl inte hjälpa. Jag frågade innan jag tecknade. Hon svarade med att jag borde ha läst villkoren när jag fick hem brevet. Visst sa jag, men de brevet har jag inte ens öppnat. Valde att betala via autogiro och har faktiskt inte ens öppnat den. Varför läsa igenom den när jag fick svar på allt jag ville veta i telefonen från någon som jag trodde var kunnig."

Har du läst försäkringsbrevet, vad stod det i vilkoren? Det borde ju rimligen vara samma handläggare som både svarade på dina frågor och utfärdade försäkringsbrevet.
Många försäkringsbolag spelar in samtal mellan handläggare och kund, kanske ska du fråga om ditt bolag har den funktionen.

//Matte
 

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
Tack för alla snabba svar.

Min motorcyckel kostar ca 55-60000. Hade hon sagt till mig att den kostar 25000 i självrisk hade jag tackat nej direkt och kollat vidare. 25000 är inte klokt ju. Jag har tyvärr inga bevis mer än de jag fick höra av henne i telefon.

Tanten som ringde mig idag sa ju själv att det inte är första gången personalen i jouren gör fel.

Jag har redan hittat kåpor m.m för bra pengar, men jag är rädd att dom säger att jag är bunden i ett år för IF vill jag aldig försäkra hos igen.

Jag har inte läst brevet. Efter jobbet har jag varit så glad och ivrig efter att få köra så mycket jag kunde medans de va bra väder så brevet har bara varit hemma oöppet. Jag menar på varför läsa de. Jag frågade vad de kostar att försäkra hel och hon sa 1050 i månaden. Självrisken då. 3-6000 kr, Kan jag betala via autogiro frågade jag. Ja svarade hon och hon tog konto uppgifter.

Då är den försäkrad från och med idag. Tack och hej.

Jag förväntade mig att samma uppgifter hon gav mig per telefon står i brevet. Inte 25000 i självrisk.

De e sjukt. Vet inte om jag ska tänka på hur ont jag har pga skadorna eller på självrisken. Jobbigt jobbigt.

Nej jag spelande inte in samtalet tyvärr. Det är inget jag tänkt på. De ska inte vara så besvärligt att få något försäkrat. Nästa gång kommer jag med all säkerhet göra de.

Jag ringde runt till olika F-bolag. Kollade aldrig på tabeller eller hemsidor fast att jag kanske borde. Jag vet att jag borde varit lite mer försiktig och kollat upp allt, men jag frågade någon som jobbar med försäkringar varje dag och fick ett svar. Trodde inte att dem inte kunde skilja mellan 6000 och 25000.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top