25000 i självrisk. Vad ska jag göra??

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Ort
gbg
Hoj
hojlös
jag kör samma hoj som dej å har samma försäkring

jag la omkull min hoj förra säsongen så högersidan skadades(kåpor, handtag fotpinnar) det första jag gjorde var att ringa if å säga att jag har råkat ut för en olycka de svarade : OM skadorna för reparationen blir 25000 kr eller mer så skulle jag ta kontakt med dem annars kunde jag fixa skadorna själv.

jag fixade skadorna själv, gjorde den körbar

de sa oxå att om jag besöker sjukhuset så måste jag meddela dom detta.

när jag skulle teckna försäkringen sa dom även till mej att självrisken ligger på 6000kr men eftersom jag visste att den var 25k så fråga jag igen å andra gången svara dom 25k

anledningen till att jag ringde if direkt vid vurpan var att en kompis till mej hade if oxå å la omkull sin hoj, han ringde dom dagen efter när han fick reda på kostnaden för reparationen och då sa if att han försöker blåsa dom å att om han nu råkat ut för en olycka så skulle han ringa dom direkt.
 

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
jag kör samma hoj som dej å har samma försäkring

jag la omkull min hoj förra säsongen så högersidan skadades(kåpor, handtag fotpinnar) det första jag gjorde var att ringa if å säga att jag har råkat ut för en olycka de svarade : OM skadorna för reparationen blir 25000 kr eller mer så skulle jag ta kontakt med dem annars kunde jag fixa skadorna själv.

jag fixade skadorna själv, gjorde den körbar

de sa oxå att om jag besöker sjukhuset så måste jag meddela dom detta.

när jag skulle teckna försäkringen sa dom även till mej att självrisken ligger på 6000kr men eftersom jag visste att den var 25k så fråga jag igen å andra gången svara dom 25k

anledningen till att jag ringde if direkt vid vurpan var att en kompis till mej hade if oxå å la omkull sin hoj, han ringde dom dagen efter när han fick reda på kostnaden för reparationen och då sa if att han försöker blåsa dom å att om han nu råkat ut för en olycka så skulle han ringa dom direkt.
'



De verkar vara ett hemskt försäkringsbolag. Jag ska laga den själv om de kostar under 25000:- Sen ska jag byta försäkringsbolag kvickt.
 

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Ort
gbg
Hoj
hojlös
'



De verkar vara ett hemskt försäkringsbolag. Jag ska laga den själv om de kostar under 25000:- Sen ska jag byta försäkringsbolag kvickt.

jag hade tur för min blev inte alls mkt skadad bara "skönhetsskador" å det går alltid att hitta billiga delar på tex ebay å sånt så jag tror inte du behöver oroa dej för att betala 25k utan fixa det själv är mitt råd
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Om du på något sätt kan sätta dit dom om att de sa mellan 3000-6000 så kör hårt och sen byter du försäkringsbolag efteråt.. men om det verkar kört så kolla med en verkstad hur mycket det kostar att reparera.. har också svårt att tro att det kostar i närheten 25 000:- kr att få fixat på verkstad.

Men om det är värt att ta upp kampen eller inte vet jag inte. Men vara smart istället för arg! om du tjänar på att tjafsa med f-bolaget, ta in en advokat och stå i, så gör det! men annars så är det nog bara att pröjsa själv för det låter i alla fall inte som 25 000 spenn att reparera
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Allt förutom kåpan och tanken är kaffepengar , omkring 500-1000kr om man letar runt lite o fyndar på mcskrotar.

Kåpan kan man ta in via Ebay usa för billiga pengar om ingen skrot i svea har en sån du vill ha.

Tankens repa kanske du kan leva med beror på hur grov den är.

Skit i försäkringsbolaget , fixa det själv.
Rena fantasisummor ang försäkringsärende.
På bilsidan är det rent löjligt vilka pengar det handlar om.
När du ändå håller på kan du ju lika bra ställa av hojen samtidigt :D
 

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
jag hade tur för min blev inte alls mkt skadad bara "skönhetsskador" å det går alltid att hitta billiga delar på tex ebay å sånt så jag tror inte du behöver oroa dej för att betala 25k utan fixa det själv är mitt råd


Nej 25000 tror jag inte heller att det kommer kosta.

Kåpor hittade jag för 6000:-
Kopplingshandtaget 1000:-
Blinkers 500:-

Motorkåpan vet jag inte vad den kan gå på.

Saken är att om jag inte tar de på försäkringen kommer dom inte ersätta mina kläder och hjälm. Där förlorar jag lite över 10000:-. Hellre de än 25000:- kan man tycka.
 
Last edited:

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
Allt förutom kåpan och tanken är kaffepengar , omkring 500-1000kr om man letar runt lite o fyndar på mcskrotar.

Kåpan kan man ta in via Ebay usa för billiga pengar om ingen skrot i svea har en sån du vill ha.

Tankens repa kanske du kan leva med beror på hur grov den är.

Skit i försäkringsbolaget , fixa det själv.
Rena fantasisummor ang försäkringsärende.
På bilsidan är det rent löjligt vilka pengar det handlar om.
När du ändå håller på kan du ju lika bra ställa av hojen samtidigt :D


Jag får inte ställa av den enligt IF och för 12000 för helförsäkring gick jag med på de, men inte med 25000 i självrisk inte. Hur länge har man på sig att häva försäkringen? Om jag nu inte vill försäkra hos IF.
 

offa

Guest
Vill du byta försäkringsbolag så kan du ju alltid "sälja" hojen till mor eller far, och sedan "köpa" tillbaks den. Tror det ska gå bra och göra så, dock ökar ju ägarantalet iom det.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Jag får inte ställa av den enligt IF och för 12000 för helförsäkring gick jag med på de, men inte med 25000 i självrisk inte. Hur länge har man på sig att häva försäkringen? Om jag nu inte vill försäkra hos IF.

Om du kan häva försäkringen vet jag ej , beror troligtvis på när du tecknade den.

Du kan också ställa den på någon du känner "sälja" , sen "köpa tillbaka" efter tex 3 mån lagom till våren för att köra igen.

När man säljer ett fordon med dom tröga försäkringarna som inte är avställningsbara så betalar försäkringsbolagen ut resterande pengar som ligger kvar.
 

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Ort
gbg
Hoj
hojlös
Jag får inte ställa av den enligt IF och för 12000 för helförsäkring gick jag med på de, men inte med 25000 i självrisk inte. Hur länge har man på sig att häva försäkringen? Om jag nu inte vill försäkra hos IF.

till mej sa dom att man har 14 dagars ångerrätt
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Fixa hojen själv. Du har hela vintern på dig.
Sedan ändrar du till halvförsäkring när avtalstiden gått ut.
Kläder och delar hittar du på Blocket eller Ebay.
Finns hur mycket som helst.
Lycka till.
 

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
Efter detta ringer jag och ändrar till trafik. Tror att de ska gå.

Fixa den blir inga som helst problem. Har jag delarna får jag de gjort på en dag. De va inte så hemskt mycket som var skadat. Får svar på torsdag om vad det kostar att göra vid den. Efter de hämtar jag nog ut hojen och börjar jobba med den.


Jag får tacka er för alla svar grabbar. Återkommer när jag fått veta mer.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det har gått utför med IF sedan finnjävlarna tog över det. Från fint lågprisbolag till höga premier och hög självrisk.

Själv blev jag lurad av Folksam som sa att min hemförsäkring skulle ersätta min egendom som brann upp i en garagebrand och de hävdade bestämt att jag hade rätt försäkring. När de väl hade alla papper fick jag avslag och att jag blev lurad per telefon när jag frågade om jag hade rätt försäkring kunde de bara beklaga.:mad:
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Problemet ligger i din motorkåpa den var spräckt så är chansen ganska stor att det kommit massa grus i motorn, annars är det små pengar för att laga den där, dock så kan ju ramen gå även vid minsta krasch.
 

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
Problemet ligger i din motorkåpa den var spräckt så är chansen ganska stor att det kommit massa grus i motorn, annars är det små pengar för att laga den där, dock så kan ju ramen gå även vid minsta krasch.




Det är bara en spricka på kåpan. Där är ingen hål in eller så. Inga gruskorn kommer in. Oljan har dock runnit ut.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top