25kw kort, tung mc

MonsterGuden

Kosmoskatt
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Plastraket
Hej alla glada där ute!

Som ni säkert har märkt är det sommar ute idag och lusten för att börja köra båge igen har kommit till mig :D

Då återstår bara ett litet problem, har 25kw kort en månad till och hittat en båge i stockholm jag vill köpa.
Så vad händer (om jag rent hypotetiskt, såklart!) kör bågen hem till linköping och någon blå kille råkar stanna mig? Böter? Av med körkortet? Hur lång tid? :va

Ingen prövotid eller så.

Vi ses på vägarna framöver, om en månad åtminstonde! :yoparty

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
det är väl risk för olovlig körning, bättre att ta den på ett släp eller ta med nån som kan köra den hem...

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Eller så kör du hem den....
Det står A på kortet, inte A begränsad om jag inte missminner mig, det är bara baksidan det går att klura ut på.

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Det är inte kul att köra om du måste oroa dig, jag vet eftersom jag hade samma problem. Fixa någon som kör hem den eller ta ett släp. Om dom tar dig är det ju olovlig körning och då kan ju alla kort du har ryka.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jag har hört flertalet ggr att första gången blir det bara böter och en tillsägelse. Maila polisen i din kommun och hör efter.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror lite på.
Vad jag har hört så är det vanligaste att man får böter men har man otur så kan man få körkortet indraget för olovlig körning och det vore ju onödigt när det är bara en månad kvar.

Jag skulle rekommendera släp eller ta med någon som får köra hem hojen så slipper du oroa dig. Det skulle ju vara djäkligt surt om du köper en hoj och sedan blir av med körkortet på hemvägen.

MonsterGuden

Kosmoskatt
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Plastraket
låt en polare med kk köra hem den eller med släp du kan missa alla kk klasser

vad e det för mc ?

//Robin

Min bror kunde troligen ställa upp att köra hem den, måste bara få reda på när han har möjlighet att göra det.

En Suzuki RF 600 96a verkar det bli, hoppas på att köra ner till holland på den i juli :yoparty

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
jaa jag menar att jag själv har varit i den där sittsen och ringde då och frågade polisen, han sa att han inte hade brytt sig om de var så lite tid kvar.

Nej. Det är väl möjligt. Men å andra sidan så är det ju per definition olagligt att köra ett fordon som man inte har körkortsbehörighet för och gör man det kan det resultera i att man får körkortet indraget om man har otur.

Vad en polis sagt betyder ingenting om det är någon av de andra tusentals poliserna som jobbar i Sverige som stoppar en.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Chansa inte. Precis som påpekats så är det klassat som olovlig körning i lagens mening och ditt körkort ska bli indraget. Huruvida sedan polisen ser mellan fingrarna med detta iRL är en helt annan sak och du kan lika gärna möta en nitisk trafikpolis som drar in det direkt.

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
zx6r
Polisen jag pratade med sa att de enbart var lite dagsböter... ?

Så om jag tar mitt EU-moppe kort skaffar en egen långtradare så svider det alltså inte mer än några tusenlappar ur plånboken om man nu skulle bli stoppad?

Det låter inte så speciellt troligt:rolleyes:

edit: då gäller det fan att passa på medans man är riktigt ung och lever på studiebidrag. Kör tunga fordon medans ni 'kan'! :)

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Antar att polisen kollar baksidan av kortet om han redan har stoppat mig :död
Det lär han göra.
Men slår du ihop risken att bli stannad utan att ha kört förfort/berusad samt polisen i fråga har med sig en rullande bromsbänk/provkör och kommer fram nått är galet är nog så liten att chansen att du kör ihjäl dig påvägen hem troligen är större.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
samt polisen i fråga har med sig en rullande bromsbänk

Det räcker ju med att dom kollar hojen i "datorn" och ser att den inte är registrerad som 25kW. Behövs ingen bromsbänk för det.

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Jag har en kompis :rolleyes: som bara har mellanklass kort som körde sin 600rr i alla fall då han får sitt "riktiga" kort den 11 juni.
Han blev stoppad av en civilpolisbil och dom sa inte ett skit om de utan önskade honom bara en fortsatt trevlig dag och bad honom köra lugnt.
Däremot tror jag att om man träffar på fel polis så kan man nog få ett helvette, så ta det lugnt.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy