25kw kort, tung mc

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Så om jag tar mitt EU-moppe kort skaffar en egen långtradare så svider det alltså inte mer än några tusenlappar ur plånboken om man nu skulle bli stoppad?

Det låter inte så speciellt troligt:rolleyes:

edit: då gäller det fan att passa på medans man är riktigt ung och lever på studiebidrag. Kör tunga fordon medans ni 'kan'! :)

För det är ju preciiiiis samma sak :tummenupp
Riktigt bra liknelse. Killen har körkort för mc, har kört i flera år o.s.v och ett par månader senare får han tungt kort. Eller Shush som kör jetplan på sitt eu-kort, märker du skillnaden?

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Riktigt bra liknelse. Killen har körkort för mc, har kört i flera år o.s.v och ett par månader senare får han tungt kort. Eller Shush som kör jetplan på sitt eu-kort, märker du skillnaden?

Där fick han så han teg:D

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Träffar du på Hamren så blir det 30 dagsböter och varning. (Antar att du har B-kort)
Har du inte B-kort så blir det 30 dagsböter och indraget kk 6 mån i normalfallet.
Slutsats: Låt bror din köra hem hojen.

RobRas

Guest
Jag har en polare som blev tagen en vecka innan sin uppkörning. Han hade en uppkörning en vecka efter detta och kuggade. Han hann boka en ny och bli godkänd innan polisen hade sagt sitt. Det märkliga är att dom aldrig drog tillbaka hans körkort, vet inte ens om han fick böter.. Låter helt jävla otroligt i mina öron!

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
zx6r

Såklart pratar jag ju rent juridiskt, och det är väl olovlig körning som olovlig körning. Sen om polisen ser mellan fingrarna på det är ju en annan sak. Kanske man åker på "grov-" någonstans på vägen också. Någonstans mellan stridsvagnen och jetplanet kanske?

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Såklart pratar jag ju rent juridiskt, och det är väl olovlig körning som olovlig körning. Sen om polisen ser mellan fingrarna på det är ju en annan sak. Kanske man åker på "grov-" någonstans på vägen också. Någonstans mellan stridsvagnen och jetplanet kanske?

Nej. Har du en "högre" behörighet (Ex. MC med B-kort) så bedöms det mildare än om du kör ett fordon med "högre" klass. (Ex. Bil med A-kort)

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Ring och fråga... Det gjorde jag när jag köpte en raggarbil 15 från jkpg som va obesiktigad... Dom sa "Om du blir stoppad så säga att du ska till närmsta verkstad" HAHAHA kul som fan när polisen själv säger det :p

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det räcker ju med att dom kollar hojen i "datorn" och ser att den inte är registrerad som 25kW. Behövs ingen bromsbänk för det.
Så går det när man inte läser ordentligt.
Trodde hojjen var 25 kw i papprerna men sedan ostrypt.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Med andra ord skillnaden mellan grov och inte? Eller?

Nej ingen är grov. Däremot bedömmer länsstyrelsen mildare om du har ett bilkörkort och kör mc än om du kör bil med mc-kort. I första fallet får du en varning i andra fallet blir det indraget kort eller körtillstånd. Grovt är det om du åker dit en andra gång.

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
zx6r
Nej ingen är grov. Däremot bedömmer länsstyrelsen mildare om du har ett bilkörkort och kör mc än om du kör bil med mc-kort. I första fallet får du en varning i andra fallet blir det indraget kort eller körtillstånd. Grovt är det om du åker dit en andra gång.

Tack för den infon! Kör alltså inte tradare på eumoppe-kort, kids.

MonsterGuden

Kosmoskatt
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Plastraket
tänkte bara säga att jag nu äger bågen men att den får stå kvar i sthlm till början av nästa månad då jag har kort för tung mc :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

jag kan intyga detta. Varning med böter första gången (det rubriceras fortfarande som olovlig körning), andra gången kan de besluta att återkalla eftersom du "trotsar rättssystemet". Läs i trafikförordningen, otroligt tråkig läsning, men lärorikt om man inte är helt trög. HÄR

Det är alltså som att köra med fel behörighet. Ungefär som folk som kör en liten fiat och drar ett hästsläp efter - de åker också på olovlig körning eftersom de behöver BE behörighet för tungt släp.

Det är en trafikförseelse, och inget ekobrott. Böterna kan kännas dryga dock

Volume

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Honda Cbr 125r 07
Jag har hört att man kanske ska flytta gränsen från 25kw till 35kw, är det någon som vet något om detta?

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
men va fan.. då måste man ju pröjsa verkstan att fixa om strypet igen?!:mad:

Men sen en till fråga.. när är det egentligen man får uppgradera sig? andra påbörjade året på körkortet eller exakta datumet när man har haft körkortet i två år?

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...