25kw reggning?

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Hej!

Då förra hojen blev stulen och jag idag har fått klartecken från försäkringsbolaget att fixa en ny undrar jag lite angående omreggning aka. strypning. Borde såklart höra med bilprovningen, men har inte fått tag i någon, och nu är det helg. Eventuellt så blir det att köpa hoj de närmsta dagarna och vill därför veta om det kan bli problem att ändra effekten i denna (mellankort..)?

Strypning kan jag fixa, och killen som sålde den sa att det bara var att sätta i den och köra in till besiktningen, dvs. alla intyg etc följer med. Vet också att detta fungerat smärtfritt innan, men eftersom jag har för mig att det gjordes en del förändringar angående reg.bes i början av året är jag nu osäker...

Så är det någon som strypt till 25kw nyligen, eller iaf vet hur läget ligger, är jag tacksam för svar. :)

axelsson_vpg

Guest
jag har strypt till 25kw förra sommaraen, tror inte ens ja satt dit den rätt. Sen drog ja till regbes med intyget de var TUV strypsatts. han skrev på nå papper sen var de klart. han provkörde ej lr så.

Så skit i att sätta på den och dra dit me intyget. såvidare du faktiskt inte ska köra med strypt?..

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
jag har strypt till 25kw förra sommaraen, tror inte ens ja satt dit den rätt. Sen drog ja till regbes med intyget de var TUV strypsatts. han skrev på nå papper sen var de klart. han provkörde ej lr så.

Så skit i att sätta på den och dra dit me intyget. såvidare du faktiskt inte ska köra med strypt?..
Har inte tänkt köra den strypt... Vad jag är rädd för är snarare att de har ändrat rutinerna sedan dess så att något mer måste göras? :va
Har hört innan att det inte brukar vara några problem :)

Clearups

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Jag ströp och regbesiktigade min hoj i våras och jag tror inte det var några annorlunda rutiner jämfört med tidigare, jag köpte en strypningsats från Mc-kompaniet och monterade strypningarna.
Sen så skrev jag ett intyg enligt det bifogade dokumentet och skrev under.
Visade upp dokumenten som följde med strypningarna och visade upp intyget och det var inga problem, besiktningsgubben bara kollade på papprerna och så att allt stämmde, sen var det bara att tuta och köra:tummenupp

Bifogat

• Intyg.txt
    392 bytes · Visningar: 145

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
R1200GubbSläde
min hoj som jag regbesiktigade 25kw (igen) i början på sommaren provkördes, så säkrast är nog att sätta i strypningen ändå...

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Sen beror det väl lite på orginaleffekt om dom har nån chans att märka att den inte är strypt.
Min hoj är reggad strypt (75kw-25kw) och besiktningmannen sa inget om det när han provkörde den. (vanlig besiktning då) så varför skulle han det när det är regbesiktning?

Men som vanligt är det nog dagsformen på och vilken kontrollant man får som kan avgöra det också.

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Jag ströp och regbesiktigade min hoj i våras och jag tror inte det var några annorlunda rutiner jämfört med tidigare, jag köpte en strypningsats från Mc-kompaniet och monterade strypningarna.
Sen så skrev jag ett intyg enligt det bifogade dokumentet och skrev under.
Visade upp dokumenten som följde med strypningarna och visade upp intyget och det var inga problem, besiktningsgubben bara kollade på papprerna och så att allt stämmde, sen var det bara att tuta och köra:tummenupp
Tack, precis vad jag behövde veta! :tummenupp

Edit: Vad kostade det? Blev inte riktigt klok på prislistan hos bilprovningen? Räknas det som "ett mindre ingrepp"?

min hoj som jag regbesiktigade 25kw (igen) i början på sommaren provkördes, så säkrast är nog att sätta i strypningen ändå...

Sen beror det väl lite på orginaleffekt om dom har nån chans att märka att den inte är strypt.
Min hoj är reggad strypt (75kw-25kw) och besiktningmannen sa inget om det när han provkörde den. (vanlig besiktning då) så varför skulle han det när det är regbesiktning?

Men som vanligt är det nog dagsformen på och vilken kontrollant man får som kan avgöra det också.

Tror nog jag slänger i strypningen om det blir så... Lika bra att göra det ordentligt. :tummenupp

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vad blir det för hoj då?

Lång väntetid för att få regbesiktiga?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
jo som sagt när jag var dit 2005 (lunds bilprovn) kolla dom bara papprena och ramnumret, hummade lite och ville ha 600 spänn. EGENTLIGEN ska det ju ingå en vanlig besiktning när man reggar om, men det sket dom i. Om de kan och orkar bänka den och det inte stämmer ligger du väl i skiten. Lika bra som sagt att plira dit strypningen.

Betänk innan du tar bort den att om du kraschar hojen och brickan inte ligger där den ska KAN du också ligga brunt hos förs. bolaget.

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Yamaha XT660X -08
Har stypt båda "kidesen" hojar i våras... en Er6;a och en Yama XT660X...
En i västberga och en i Högdalen, Sthlm.
På både ställena var de stenhårda...
- Intyg
- Monterade satser, både elektroniska & mekaniska delar checkades.
Vart t om ett jävla liv på att det saknades "folie" etikettsom som skall ersätta hojen orginalskylt (med effktanvisning och dp siffran osv)
Men, eftersom det var kawas orginalstrypningssats så vart det utskick till alla stationer i sverige just med detta om att vissa "versioner" har ersatts osv.
Så, jag kan bara säga... hade jag åkt dit med bara intyget... så hade det gått käpprätt åt skogen... de checkade allt...

Clearups

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco

Edit: Vad kostade det? Blev inte riktigt klok på prislistan hos bilprovningen? Räknas det som "ett mindre ingrepp"?

Det kostade 600 kr, trodde det skulle kosta 380 kr som stod på deras hemsida, det priset på 600 kr står inte på deras hemsida, inte vad jag kunde hitta iaf.
Tror det räknades som registreringsbesiktning av tidigare registrerat fordon.:)

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Vart t om ett jävla liv på att det saknades "folie" etikettsom som skall ersätta hojen orginalskylt (med effktanvisning och dp siffran osv)

Förklara mer :va . Skulle vilja veta vad det är för folie o varför och vad man ska ha den till :confused:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Registreringsbesiktningen kostar 850kr när man reggar om effekten. Har gjort det.

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Vad blir det för hoj då?

Lång väntetid för att få regbesiktiga?
Någon sportis tror jag...

Ska ringa och kolla imorron. :näsblod

jo som sagt när jag var dit 2005 (lunds bilprovn) kolla dom bara papprena och ramnumret, hummade lite och ville ha 600 spänn. EGENTLIGEN ska det ju ingå en vanlig besiktning när man reggar om, men det sket dom i. Om de kan och orkar bänka den och det inte stämmer ligger du väl i skiten. Lika bra som sagt att plira dit strypningen.

Betänk innan du tar bort den att om du kraschar hojen och brickan inte ligger där den ska KAN du också ligga brunt hos förs. bolaget.
Okej.

Mjo, kanske lika bra att köra med den i... :rolleyes:

Många FB försäkrar ju på fulleffekt i vilket fall :va

Har stypt båda "kidesen" hojar i våras... en Er6;a och en Yama XT660X...
En i västberga och en i Högdalen, Sthlm.
På både ställena var de stenhårda...
- Intyg
- Monterade satser, både elektroniska & mekaniska delar checkades.
Men, eftersom det var kawas orginalstrypningssats så vart det utskick till alla stationer i sverige just med detta om att vissa "versioner" har ersatts osv.
Så, jag kan bara säga... hade jag åkt dit med bara intyget... så hade det gått käpprätt åt skogen... de checkade allt...
Okej, som sagt, ska det göras så görs det ordentligt...

Det kostade 600 kr, trodde det skulle kosta 380 kr som stod på deras hemsida, det priset på 600 kr står inte på deras hemsida, inte vad jag kunde hitta iaf.
Tror det räknades som registreringsbesiktning av tidigare registrerat fordon.:)

Registreringsbesiktningen kostar 850kr när man reggar om effekten. Har gjort det.

Okej. Kunde ju varit den billigare varianten, men självklart inte... :hihi

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Okej.

Mjo, kanske lika bra att köra med den i... :rolleyes:

Många FB försäkrar ju på fulleffekt i vilket fall :va

det stämmer nog att de försäkrar på fulleffekten men det är inte det som hamnar dej i skiten.
Nu är det mycket liten risk att de gider skruva upp och kolla, men OM de gör det och strypningen inte ligger där betyder det ju att DU kört en hoj som du inte har behörighet att köra, alltså en lagöverträdelse från din sida vilket gör FB mindre ersättningsskyldiga till dej. Så funkar det i alla fall på bilsport & MC om jag begripit försäkringsbreven, borde ju vara samma överallt.

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
det stämmer nog att de försäkrar på fulleffekten men det är inte det som hamnar dej i skiten.
Nu är det mycket liten risk att de gider skruva upp och kolla, men OM de gör det och strypningen inte ligger där betyder det ju att DU kört en hoj som du inte har behörighet att köra, alltså en lagöverträdelse från din sida vilket gör FB mindre ersättningsskyldiga till dej. Så funkar det i alla fall på bilsport & MC om jag begripit försäkringsbreven, borde ju vara samma överallt.
Mjo, det är ju en risk jag är medveten om.. :(

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...