25KW Suzuki gsx-r1000

Jholla

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Suzuki gsx-r1000
Undrar om nån kan förklara för mig. Om jag blir stoppad av polisen och kör med full effekt och inte har tung mc åker man dit eller kan dom inte bevisa det?? Nu är den reggad som 25KW men har inte strypningen på.

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
du lär ju åka dit på olovlig körning OM de sätter sig på hojen vilket e föga troligt då de får upp 25kw i sin lilla polislåda.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fundera också på vad försäkringsbolaget säger om du råkar ut för en skada och det blir upptäckt att du kör utan strypning.

Jholla

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Suzuki gsx-r1000
Fundera också på vad försäkringsbolaget säger om du råkar ut för en skada och det blir upptäckt att du kör utan strypning.

Ja då blir det mindre bra för då gäller inte försäkringen.

du lär ju åka dit på olovlig körning OM de sätter sig på hojen vilket e föga troligt då de får upp 25kw i sin lilla polislåda.

okej men tänkte att det är inte många som kör med strypningen på sina 25KW. så nått sätt måste det finnas elle är det är det bara att växla ner och hoppas på det bästa

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Ja då blir det mindre bra för då gäller inte försäkringen.

okej men tänkte att det är inte många som kör med strypningen på sina 25KW. så nått sätt måste det finnas elle är det är det bara att växla ner och hoppas på det bästa

åter igen så var hojen från början varit reggad som "fulleffektare" vilket FB sedan försäkrar den på... ex på "nätet" så knappar du bara in ditt personnummer o regnr på hojen o vips så har du en försäkring... tror knappast att FB orkar/vill ge dig en billigare försäkring "bara" för att du har strypt hojen... men visst... finns säkert FB som har speciella försäkringar som kanske ger en lite mera fördelaktig försäkring... men fortfarande så har du en 1000 cc sporthoj ....

en ide kan ju kanske vara att köra me ORG. "burk" för att få ner ljudet lite då jag antar att en insprutningsmotor stryps på flödet i "grenröret" vilket gör att en strypt hoj inte orkar/vill varva nåt då det bildas "motryck" avgassystemet.... eller så gör du en "insats" som du sätter i slip on burken vilket jag gjorde till min gixxer 1000 k3 som har helsystem o vrålar helvete... rakt igenom besiktiningen me insatsen i....

alt.2 e ju som sagt att dra snuten... men efter det så kommer du ju garanterat att få "ögon" på dig...

mvh.T

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Flameinlägg?
Annars förstår jag inte varför du frågar.
Har du en uns intelligens i hjärnan förstår du ju själv vad som händer

Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Flameinlägg?
Annars förstår jag inte varför du frågar.
Har du en uns intelligens i hjärnan förstår du ju själv vad som händer

han kanske inte vet de. annars så hade han aldrig ställt frågan.

jag har kört 25kw dock med en 600cc. men de va inga problem att köra ostrypt. ingen som sakt någonting när man vart (stoppad) för vanlig kontroll.

jag vart stoppad med min turbo busa förra sommaren. med körförbud och oförsäkrad. dom sa ingenting.

mitt tips är att tuta och köra.

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Jag kan intyga att dom alltid försäkrar på fulleffekt.

Jag ringde alla (i hela världen) försäkringsbolag och kollade efter försäkring till min GSXR600 (25kw). Frågade alla om det var på fulleffekt eller inte.
Undantaget en praktikant på IF som tänkte försäkrad min hoj på 25kw, vilket såklart gav en löjligt låg premie trots 22år och hel/hel avställningsbar. Han ringde dock upp efter två minuter och höjde premien med 25000kr :gnissla

Finns någon specialare som Bilsport MC har, men hojarna som krävs för den försäkringen har inte så många fler kusar än 25kw ostrypta..

Vet inte vad snuten säger, men vad ska dom göra? Rulla lite med gasen, muttra och konstatera att den här har nog mer än 25kw :tungan

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj

Jag ringde alla (i hela världen) försäkringsbolag och kollade efter försäkring till min GSXR600 (25kw). Frågade alla om det var på fulleffekt eller inte.
Undantaget en praktikant på IF som tänkte försäkrad min hoj på 25kw, vilket såklart gav en löjligt låg premie trots 22år och hel/hel avställningsbar. Han ringde dock upp efter två minuter och höjde premien med 25000kr :gnissla

Finns någon specialare som Bilsport MC har, men hojarna som krävs för den försäkringen har inte så många fler kusar än 25kw ostrypta..

Vet inte vad snuten säger, men vad ska dom göra? Rulla lite med gasen, muttra och konstatera att den här har nog mer än 25kw :tungan

Då kan jag intyga att du pratar i nattmössan :)

Jag ringde runt förra veckan om en försäkring på en Gsxr 1000 -02, fick helförsäkring på 2-3000kr, men jag bad dem att räkna på fulleffekt då jag ville att försäkringen skulle gälla om något hände, det slutade inte på 2000kr då...

Däremot kunde varken Trygghansa eller Länsförsäkringar säga vad som skulle hända om man körde på 25kw, Trygghansa däremot "verkade" kolla i nån flik, där det stod vad den hade som org effekt. Så dem hade nog ringt o berättat det nya priset sen.

4600 halv, trygghansa...

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Lika positiv och hjälpsam som vanligt :krama

Svanstedt, Folksam försäkrar på KW :)

/Petai

Jag har Folksam :rolleyes:

Dom kan har ändrat för i år isåfall.

Jag ljuger inte för er, jag ringde alla och frågade samma sak.
Sa att min hoj är 25kw och undrade om dom försäkrade efter den aktuella effekten eller den ursprungliga. Detta var i höstas.

Men skitsamma, det är tydligen inte aktuellt i dagsläget.

Men när ni säger det, jag tyckte att min premie var förjävla låg nu sist när jag fick räkningen..
Antog att dom skickar en till räkning när jag ställer av den, men då kanske jag helt enkelt har fått billigare premie :Bugar

Man tycker att dom borde ha hört av sig angående sänkningen av premie, men jag är bitter för det!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

/Petai

Mjo, men Folksam är väl även erkänt det FB som gnäller mest när det ska betalas ut något. Finns det misstankar om att något inte står rätt till så kommer de ta till grovsalt för att få reda på sanningen och då kan du läsa i det finstilta försäkringsvillkoren om vad som gäller när hojen är i annat utförande än vad den är försäkrad för.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012

Suzuki MC-försäkring försäkrar efter effekten o trafikregistret och ej efter original.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt

/Petai

Dem försäkrar på KW möjligen, men dem betalar inte ut om du mot all förmodan kör på fel KW. Det kan jag med andra ord lova dig.

Har två vänner som arbetar inom försäkringsbranschen, och helvetes vilken koll dem har - de som gör utredningarna om din hoj.

Nu handlade det om att "fake"-regga en GSXR1000 fulleffekt på 25kw. Handlar inte om trevligt bemötande, handlar om att bemöta skit med skit. Du som är en vis liten kille borde väl resonera ungefär likt när det gäller skenförsäkring och andra balla grejor..

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om man bortser från försäkringsdelen här, så kan du, om polisen anser att hojen har mer effekt än vad den ska ha, få föreläggande om reg.besiktning. Du kan inte åka dit för olovlig körning såvida inte polisen kan bevisa att du framför ett fordon med mer effekt än vad det är reggat för. Polisen har inga rullande landsvägar och kan inte bedöma vilken effekt ett fordon har, även om vissa tror sig kunna det.
De kan dock beslagta fordonet, men detta görs sällan då det krävs väldigt speciella omständigheter för att åklagare ska vilja göra det.
Vanlig trafikpolis får inte ens framföra ditt fordon utan ditt tillständ så hur ska de kunna testa om den går snabbare än en strypt?
Innan reg.besiktning har man givetvis möjlighet att sätta dit strypningen igen, eller överklaga och få göra en vanlig besiktning istället, varefter det bara är att plocka bort strypningen igen och köra.
Hela systemet är rätt dumt. Det hade varit bättre om det inte fanns några strypta hojar och man helt enkelt fick välja en slö hoj som första hoj att köra på i några år.

Vvalon

.
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
zx6r 2009
Eftersom du vill strypa den till 25 kw så antar jag att du är 18? Låt oss säga att en polismc stoppar dig. Tror du verkligen personen går på att din 1000cc gixxer verkligen är strypt?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det är olovlig körning....saknar således körkort för hojtypen.

Försäkringen gäller ju inte heller i detta fall...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning