-

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Så original hoj som möjligt i besiktat och godkänt skick är det nog som gäller.
Men varvar du inte som ett miffo och beter dig omoget så tror jag inte det är något problem.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
När du kör upp så skall du framstå som en mysig och hygglig prick som kommer att köra ansvarsfullt. Till min första uppkörning kom jag efter att ha kört RR några år. Kom då i väl invurpat raceställ och full racemundering ombord på en R6. Fetingkuggad var bara förnamnet...
Åkte och köpte Gore-Tex, lånade en korvätarhjälm och en Yamaha Xj600 och klarade uppkörningen tre dagar senare. Mitt råd är att köra med så tyst och original cykel som möjligt och hellre framstå som osäker än bakhjulsfantom....

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Jag hittar då inget på körkortsportalen om att den ska vara som på besiktningen eller så och då borde det ju inte vara nått som kan leda till uteblivet körprov tycker jag. Personligen hade jag nog dragit i db-killer dock. Om snubben är sur över högljudda hojar lär det inte göra honom vänligare i sin bedömning direkt och det hade jag nog helst sluppit oroa mig för.

Edit: håller helt med boris.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hittar då inget på körkortsportalen om att den ska vara som på besiktningen eller så och då borde det ju inte vara nått som kan leda till uteblivet körprov tycker jag. Personligen hade jag nog dragit i db-killer dock. Om snubben är sur över högljudda hojar lär det inte göra honom vänligare i sin bedömning direkt och det hade jag nog helst sluppit oroa mig för.

Edit: håller helt med boris.

Även om det inte står där så kan man nog kallt räkna med att hojen man kör upp med ska vara laglig.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Jag hittar då inget på körkortsportalen om att den ska vara som på besiktningen eller så och då borde det ju inte vara nått som kan leda till uteblivet körprov tycker jag.

Fast kravet är ju att du har en godkänd motorcykel, och det innebär ju att bilprovningen ska godkänna den för bruk i trafik. Har herrn besiktat hojen med eftermarknadssystemet och fått det godkänt så kan han ju bestämt hävda att den blev godkänd. Dock är ju detta heller ingen garanti då även besiktningsmän kan släppa igenom sånt som inte är 100% gatlegalt (t.ex genom att strunta i att mäta upp ljudvolymen, vilket de inte allt för ofta gör).

Jimmy

Guest
Som kk-aspirant är det ingen rättighet att få köra upp. Om trafikinspektören finner fordonet undermåligt blir det inget körprov. Enkelt.

Varför chansa? Tryck i db-killer eller byt till original så slipper du oroa dig.

Lycka till!

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Hoj
YZF R1-08
min Mt-09 med helsystem levde om som fan men det var inga problem det enda han såg till var att jag hade nog med Hk på reg pappret sen brydde han sig inte om det övriga

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Haha! Så skönt tugg! :D

DB-Killer, några bra sida där man kan hitta detta?
Finns lite överallt på nätet.
Är det brådis och du vill spara pengar kan du tillverka en egen att sätta i tillfälligt.

Sätt diskbollar av stålull på en pinne som du sticker in i avgasröret, sedan nåt som håller fast pinnen så den inte flyger ut.
Hojen blir tyst och trött. Förmodligen inte bra för motorn i längden men för en uppkörning är det ingen fara.

Sedan tycker jag du ska lyssna på råden här i tråden. Tänk på att en godkänd uppkörning inte bara beror på laglig hoj och manöverprov, för att bli godkänd gör gubben en subjektiv bedömning du inte kan argumentera mot. Hur du framstår har stor betydelse.
Lite som en anställningsintervju; Söker du jobb på bank ska du inte komma dit med dreadlocks och hippiekläder.

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Jag körde upp med min KTM 640, dubbla Acrapipor utan DB-killer. Gick ju bra :)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Regelmässigt är det skitsamma, men uppkörningen är också en bedömmning av kontrollanten. De kan kugga dig om de vill.

Varför chansa? Byt till orginalrör om du har det liggande. Passa på att beställa tid för besiktning.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
En kompis till mig körde upp på en Hypermotard med termignoni utan insatser. Lät som själva fan men det var inget problem.

Kan inte tänka mig att en provförrättare ens har rätt att underkänna uppkörningen om inte cykeln är uppenbart trafikfarlig. Har de ingen ljudtrycksmätare kan de heller inte avgöra om något gränsvärde överskrids.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror lite på hur mycket du vill chansa.
Rent generellt så ska du ha en godkänt hoj. Det betyder att den ska kunna klara besiktningen i det skick den är i på uppkörningen.
Dvs om hojen är för högljudd med den dämpare du har på så står det besiktningsmannen fritt att neka uppkörning pga att hojen inte är godkänd. Är det en ny hoj med helfordonsgodkännande så krävs det dessutom att den skall vara helfordonsgodkänd med den dämparen. I annat fall är det underkänt och du kan nekas att använda hojen på uppkörning.

Om man bortser från dom rent praktiska reglerna så är det ju också så att om du ger fel intryck så kommer du att få en hårdare bedömning. Dvs med ett mer högljutt system så riskerar du att bli bedömd lite extra hårt om besiktningsmannen inte gillar högljudda hojar. Dvs du kan få en massa anmärkningar på saker i din körning bara för att du får en hårdare bedömning pga dämparen.

Det är något som kallas för bias. Det är helt omöjligt att undvika detta även om man vill.

Så vill du vara så säker som möjligt så skall hojen vara så OK som möjligt.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dumt att chansa, det är teater och det gäller hålla en låg profil ...
Provocera inte eller hävda din rätt :tummenupp

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Dumt att chansa, det är teater och det gäller hålla en låg profil ...
Provocera inte eller hävda din rätt :tummenupp
men för...mr TS..
Läs Boris inlägg nr 3 en gång till...
Läs och lär.
Det finns tillfällen i livet då man bör inse att man är i underläge från början och strikt agera därefter.!:fakta

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Har lånat ut min vtr 1000 för uppkörning en gång. Det satt öppna burkar på den och det var inget problem. Uppkörningsmannen tyckte den lät mysigt :) Men det känns som en onödig chansning om man har originalburkar tillgängliga.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras