-

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Min far jobbade på Vägverket innan pension. En gubbe körde själv bil och släp till uppkörningen för BE. Det blev inte någon kuggning utan prov kunde inte genomföras. Det är olagligt att köra olovlig fordonskombination. Han polisanmälde inte utan meddelade vänligt men bestämt att det skulle utgöra lagbrott att utföra provet efter att personen själv kört olovligen till körprovet.
På vilket sätt skulle det utgöra lagbrott att utföra provet bara för att personen i fråga kört olovligt till uppkörningen?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Du kan ju köra dit den utanför uppkörningstid, typ 5 på morgonen. Inte ligger uppkörningsgubben i buskarna och smyger. Visa vem som bestämmer. Känner du ingen med mc-kort som kan hjälpa dig. Du behöver väl ändå "följebil" om du inte skall ta taxi hem.

Får hoppas inte uppkörningsgubben hänger på sporthoj.com...

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Tycker jag läser många dumma inlägg på sporthoj nuförtiden.

Folk som ska köra själva till sin egen uppkörning.
Folk som ska köra upp i vanliga kläder.
Folk som ska köra upp på hojar med race-ljudämpare etc.

Vart har det sunda förnuftet tagit vägen? :brinnerup :glömdet

Och vi var en av dom förr i tiden :D

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Hoj
Kawa Z800
Jag körde ensam till uppkörningen av samma skäl. Reflekterade inte ens över körförättaren, endast om polisen skulle stå längs vägen. Det var andra uppkörningen i mitt fall. Båda gångerna åkte jag dit 20min innan (eller vad det nu står på kallelsen) och väntade sedan in instruktören som i båda fallen dök upp on time. Tror det ska mycket till om någon ens ska notera din solo-ankomst. Och även om de gör det så får man väl dra en vit lögn om att de vände vid parkeringen eller nått (det är en grusväg in sista biten).

Kör på, men ta det försiktigt. Att orsaka olycka på väg till uppkörningen utan körkort är det sista du vill göra...:banana

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Det var några som var där själv på min uppkörning, då de hade fått dit hojen dagen innan med handledaren och sedan fått sjkuts dit av läraren, eller deras handledare hade stuckit på en gång pga jobb etc, så man blir nog inte ifrågasatt bara för att man är där själv, men varför i hela världen ens chansa ... :huvet - när jag var på risk 2 så sa läraren att en gång så hade en kille kört dit själv, så det var bara att underkänna honom på en gång utan att ens släppa in honom - 3500 pix i sjön, knappast riskmedvetet att köra olovligt ... :fakta:dummer

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En gång hade jag bokat tid för manöverträning på skolan. Kom dit vid klockslaget. Ingen där utom lastbilsinstruktören som väntade på en elev som inte dök upp. Snackade lite med honom och sa "vad fan?". Han tyckte "äh, kör för fan". Eftersom jag då var mycket vältränad på allt såg jag inget tekniskt problem med det och hoppade upp på hoj och övade själv en trekvart-timme. När de sen dök upp fick jag mig en grundlig utskällning med bland annat referenser till försäkring. Svarade "tänkte inte på det, sorry".:crash
Visade sig sen att min bokning var rätt, men kommunikationen från kontoret till skolan var fel, och betalningen var ju gjord i förhand. Jag var envetet snål och min enda reaktion var att har jag betalt så måste jag öva. Och öva gjorde jag bra med banan helt för mig själv.
Ja...-gäsp-...en liten anekdot ur verkliga livet om hur tunnelseendemässig målmedvetenhet inte alltid klaffar med maskinell regelboksstelhet.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Var med om motsatsen när jag övningskörde. Övade koner på en asfaltsplan när läraren säger "Jag måste åka bort till skolan en sväng, du kan väl fortsätta med banan. Och om polisen skulle dyka upp kan du väl säga att jag kommer snart...".
:3freak

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Hur gick det, körde du dit, fixade du uppkörningen? Körde uppkörningsförrättaren upp 1kg senap i......berätta hur det gick.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Var med om det motsatta: senast jag körde upp hade jag redan körkort. De bara flinade åt mig när jag dök upp. Körde en sväng ändå...

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
På vilket sätt skulle det utgöra lagbrott att utföra provet bara för att personen i fråga kört olovligt till uppkörningen?

Eftersom han såg när gubben körde själv till provet så skulle det utgöra jäv. Gubben klagade men då han blev upplyst om att han just indsluppit polisanmälan så lugnade han sig kvickt.

Men kör dit utan giltigt körkort låter smart. Någon skriver visa vem som brstämmer. Ja det är i detta fall provförrättaren.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Auto - en produkt av det nya sverige, måhända :fakta
Det är nog bara på SH man frivilligt diskuterar nivån på "hur korkad man får vara".
Nu har jag bara kört hoj sen böjan 60-talet, så vad vet jag..:va
MEN, det finns regler om saker och ting och de är förvånansvärt ofta motiverade.
Om var och börjar tolka dessa enligt eget skön, då har vi problem, stora såna...
På 50-60-talet dog det långt över tusen personer per år i trafiken, (år1966 1300!)
, (år 2014 275) trots att trafikarbetet flerdubblats!
"Trafikarbetet" 1950 - 5.1 miljoner mil, 2012 - 6400 miljoner mil.
Låter jag som en torr regelkonformist?
Kanske,...

alltitude

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Hoj
Yamaha mt 07
Har min uppkörning bokad till slutet av aug. Min handledare är bortrest och min trafiksskola var inte tillgänglig.... om jag hyr en bil och kör dit hojen. Kan man värma upp på plats då? Någon som vet hur det fungerar?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har min uppkörning bokad till slutet av aug. Min handledare är bortrest och min trafiksskola var inte tillgänglig.... om jag hyr en bil och kör dit hojen. Kan man värma upp på plats då? Någon som vet hur det fungerar?

Vad menar du? Köra dit hojen på släp och sedan inte köra hojen där förrän det är dags för uppkörning är helt okej, att däremot köra hojen utan handledare så provförrättaren ser det är antagligen ett bra sätt att issa uppkörningen.

alltitude

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Hoj
Yamaha mt 07
Kanske var otydlig, tänker köra dit hojen lastad på släp/i lastbil. Problemet är ju då att varken jag eller hojen är varm till uppkörningen. Brukar det vara möjligt/finnas tid att rulla på deras bana så att däck värms upp etc?

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-?-
Kanske var otydlig, tänker köra dit hojen lastad på släp/i lastbil. Problemet är ju då att varken jag eller hojen är varm till uppkörningen. Brukar det vara möjligt/finnas tid att rulla på deras bana så att däck värms upp etc?

Hehe, tror inte du behöver oroa dig sååå mycket över däcktemp vid uppkörning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Du skulle nog kunna köra på kalla racedäck och klara av de momenten som är med i uppkörningen utan problem med fästet. Gatdäck behöver du definitivt inte värma upp, lika lite som bromsarna.
Vad gäller dig själv kan du ju göra lite allmän uppvärmning och lätt stretchning om det får dig att känna dig lugnare, men det är inte eller något som behövs.

Faktum är att hojen, inklusive däck, hinner svalna fullkomligt mellan körpassen så all eventuell uppvärmning inte skulle tjäna något direkt syfte.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
uppvärmning innan körningen görs väl lämpligast med en redig fuckyoubörnis ?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring