28 nya hjälmtester

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Nja, man kan nog inte räkna med att de hjälmar som används i MotoGP är identiska med dem du ser i affären.

Vad dom förklarat är det samma hjälm men tror säkert att inredningen är formpassad för varje förare.

Dessutom lär de få pröjs för att ha en viss hjälm...

Självklart får dom betalt, däremot tror jag inte dom är dumma. Tror aldrig dom skulle byta pengar mot säkerhet och fara fram i 300 blås med utrustning dom inte litar på.

Last edited:

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Ska man lita på denna listan då?

Borde man inte få mer säkerhet för mer pengar???

Arai har bara med en hjälm på listan och shoei har inte med någon :confused:

Och så finns där ju som sagt några "billiga" hjälmar som tydligen klarar 5 stjärnor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är ju det man INTE får, inte med automatik.
Man kan misstänka att ett högt pris beror på rigirös utveckling och tester, men det kan likaså visa på att man har ett starkt varumärke och tjänar storkovan.

Folk tror att en dyr hjälm med känt märke per automatik är bra, när det egentligen är så att ett sådant märke kan prångla ut skit på marknaden utan att någon ifrågasätter det.

Kolla ryggskyddstestet där Lidl's billiga blöja sopade banan med betydligt kändare och dyrare märken.

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Det är ju det man INTE får, inte med automatik.
Man kan misstänka att ett högt pris beror på rigirös utveckling och tester, men det kan likaså visa på att man har ett starkt varumärke och tjänar storkovan.

Folk tror att en dyr hjälm med känt märke per automatik är bra, när det egentligen är så att ett sådant märke kan prångla ut skit på marknaden utan att någon ifrågasätter det.

Kolla ryggskyddstestet där Lidl's billiga blöja sopade banan med betydligt kändare och dyrare märken.

Givetvis betalar man för märket oxå men jag trodde ju ändå att man kunde lita lite på alla dessa tillverkare. :huvet

Var hittar man ryggskyddstestet då?
Har missat det.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Arai har bara med en hjälm på listan och shoei har inte med någon :confused:

Och så finns där ju som sagt några "billiga" hjälmar som tydligen klarar 5 stjärnor

Vill egentligen inte skriva något om SHARP-testet eftersom jag fick en del mothugg sist jag skrev om det.

But here goes...:)

Svaret på din första fråga är: Nej. Studera hur testerna inom SHARP går till och studera sedan hur ECE-22.05 och SNELL går till så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad som avgör huruvida en hjälm är säker eller ej.

Personligen tycker jag att SNELL certifieringen är den testmetod som känns tillförlitligast.

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Se X-up's svar angående hur tester går till. Läsvärt och funderbart.

Orkar inte riktigt sätta mig in i hur testerna går till. Däremot noterade jag att Shoei XR-1000 är uppfyller kraven i DOT, SNELL, ECE 22-05 och ACU Gold. Det räcker för mig!

Dr.Bike

Guest
Nja, man kan nog inte räkna med att de hjälmar som används i MotoGP är identiska med dem du ser i affären.

Precis! :tummenupp
Och vad vet förresten RR-förare om hjälmar?
Vad gör dem lämpliga att ta som exempel på vad som skulle vara bra?
De är väl offer för reklam lika phett som alla vi andra. Och dessutom är det ju så att de flesta som kör rr bara har "bestämt" sig för att ett visst antal (en handfull) märken ÄR bäst... (eller var) men tradition och åsikter är starka här...
Snarare skulle jag tro att en ingenjör, vem som helst har en betydligt nyktrare syn på både hur en hjälm ska/borde vara beskaffad, och även en mer vetenskaplig hållning till ämnet, så att fakta faktiskt rular, dvs hjälmtester ÄR närmare sanningen än ett klämkäckt uttalande av gud fader Rossi himself - så världsbäst på att KÖRA som han ändå är.

Sen borde ju RR-förare iofs läst flest hjälmtester, av ren självbevarelsedrift, tycker man, och därigenom kanske bildat sig en uppfattning.
Men tyvärr verkar inte så vara fallet fullt ut, med tanke på många testresultat som visar på att många av favoriterna (läs: namnkunniga tillverkare) om inte föll ur säkerhetsmässigt, så iaf helt klart gav dålig valuta för pengarna, samt faktiskt blev slagna av betydligt billigare hjälmar.

En slump?
Think about it...

Knappast... De mindre kända firmorna slåss för att komma sig upp såklart, medan de kändaste i värsta fall bara surfar på ett starkt varumärke.
Ett varumärke konsumenten får betala dyrt för.

Så täta tester - med fastställda testnormer som är lätta att förstå, samt är realistiska (så inte hjälmtillverkare bara optimerar för normen och inte verkligheten - vilket vi tyvärr sett i vissa fall) så kommer nog den reella kvalite´n och säkerheten på hjälmar att gå upp.
Inte bara den upplevda, eller den uppsnackade "värst vid korvmojskvalite´n".

Så har det iaf varit inom bilsäkerhet med ökade krav i krocktester.
I Euro NCAP snackar man ju inte till sig stjärnor...
Måtte hjälmar och skyddutrustningar för mc gå en liknande väg.

Halleluja ;)

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...