2t Motard?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Tja

Jag har många nätter legat sömnlös och lurat på kombinationen 2t och motard....

Jag trivs bra som fan på min 125a på isen, som är lite samma grej som motard. Ett problem är att uppslutning i s3 nästan är noll och ligga i open med en 125a är inget jag är speciellt sugen på. Därför har jag börjat fundera på 250 2t, det känns som det kan lira ganska bra?


Jag frågar därför er gurus där ute som provat allt och lite till. Varför ser man inte fler motardkitade 2taktare? Har man provat och dömt ut det redan?

Jag vill bolla ideer med någon. Jag vill åt enkelheten, både i själva hojen och maskin. Går något sönder är det inte alls samma pengar det handlar om även om serviceintervaller på kolv etc är betydligt kortare.



Finns det rent av någon i krokarna med en 250 2t som är sugen på att åka med upp till borås när vi drar igång? Har du en KTM cross kan vi slänga över gaffel, hjul och broms från min 450 så får du själv prova på att åka lite motard. Vill du prova min 450 är det absolut inga problem det heller.
Jag hade gärna velat prova lite innan jag slänger iväg 450 som jag egentligen tror jag kommer trivas bra på.

Håll nu tråden professionell, rykten skiter jag fullständigt i, det är konkret fakta och erfarenhet jag vill höra.

Tack / Linus
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Håller på att bygger om en kx500 till gat motard och det jag märkt hittills är att det går saktare i kurvorna och att slanga är rätt svårt då motorbromsen är nära inpå obefintlig. Det är iaf vad jag tycker själv.
Har provat både husqvarna,ktm och gasgas 125-300cc på gata som motard, tror det är mest en smaksak vad man gillar. Själv älskar jag tvåtaktarnas enkelhet och motorkaraktär, det är därför jag orkar lägga så mycket energi på att få ut en kx500 på gatan som motard:)

Många säger att en tvåtakts motard skär diReCT när man kör gata men det är inte sant. Så länge man har rätt munstycke och inte snålkör så håller sakerna ihop. Körde 500mil på samma kolv i 125:an och det funkade hur fint som helst.
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Håller på att bygger om en kx500 till gat motard och det jag märkt hittills är att det går saktare i kurvorna och att slanga är rätt svårt då motorbromsen är nära inpå obefintlig. Det är iaf vad jag tycker själv.
Har provat både husqvarna,ktm och gasgas 125-300cc på gata som motard, tror det är mest en smaksak vad man gillar. Själv älskar jag tvåtaktarnas enkelhet och motorkaraktär, det är därför jag orkar lägga så mycket energi på att få ut en kx500 på gatan som motard:)

Många säger att en tvåtakts motard skär diReCT när man kör gata men det är inte sant. Så länge man har rätt munstycke och inte snålkör så håller sakerna ihop. Körde 500mil på samma kolv i 125:an och det funkade hur fint som helst.


gatkörning spelar ingen större roll, det är för banåkning jag tänkt mig. 500 är nåt jag vill göra för skoj skull nån gång men jag tycker det lite to much så att säga även om det är jävligt coolt.

varför har du lägre kurvhastighet? det känns som det är där man borde kunna åka fortare pga lägre vikt och mindre gyro? 500 kanske inte går att räkna med riktigt?
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag har satt på motardfälgar och bromsa på min 300.
Har även satt på en vev med längre slag och så småningom så ska det på en större cylinder.
Har inte hunnit testköra ännu, men kommer säkert bli ganska så kul.

Har även tänkt mej att försöka åka till borås någon gång i sommar.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Finns ju dom som kör med det.

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UcYyl5OKpWY&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/UcYyl5OKpWY&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QIkIUuAKLIE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/QIkIUuAKLIE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Fan jag tycker 2-takt är så grymt. Min polare har precis renoverat en YZ 490 2takt. Fan vad rå den är.

Förlåt att jag skitade ner tråden :rodnar
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
gatkörning spelar ingen större roll, det är för banåkning jag tänkt mig. 500 är nåt jag vill göra för skoj skull nån gång men jag tycker det lite to much så att säga även om det är jävligt coolt.

varför har du lägre kurvhastighet? det känns som det är där man borde kunna åka fortare pga lägre vikt och mindre gyro? 500 kanske inte går att räkna med riktigt?

Vet inte rikitgt, har inte hunnit köra så mycket än men det känns lite mer svårhanterligt då det blir lite av/på effekt:tungan
 

Rgv250se

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Gränna
Hoj
KX500SM, VOR530SM, RGV250, RGV500
beror detta på att du absolut måste ha 500cc penisförlängare eller att 2t är kass i allmänhet för motard?:D

jag har ju som sagt planer på att köra lägre kubik isf. max 300.

blir s3 större så kommer jag fan åka där med 125 2t, mer s3 folk hit tack:tummenupp

Om ni lyssnar på ljudnivån när Doordie susar förbi och jämnför hur det låter när en 625:a donar. Om fler väljer köra 2T kanske det kan innebära att vi kan få tillåtelse att köra på fler banor där ljudnivån varit problemet. :7peta
Och det faktum att 2-taktarna låter behagligt så luktar de ju gått med! :fart
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Jag har fått förklarat för mig att det ska va svårare å hitta samma grepp med en encylindrig 2-t på asfalt för stötarna som blir från vev ut i däck på varje motorvarv är både hårdare å fler ( inte fler stötar per varv, men mer varv, a du fattar), så det "är" lättare att ligga på gränsen till släpp med en 4-t.

sen som du vet är de ju de här med brehäng in i kurvorna med en 2-t är ju svårare än 4t p.g.a motorbromsen, men de e säkert bara en vanesak. man kompenserar nog upp de rätt fort med fotbroms.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Om ni lyssnar på ljudnivån när Doordie susar förbi och jämnför hur det låter när en 625:a donar. Om fler väljer köra 2T kanske det kan innebära att vi kan få tillåtelse att köra på fler banor där ljudnivån varit problemet. :7peta
Och det faktum att 2-taktarna låter behagligt så luktar de ju gått med! :fart

ja det låter inte fel, kika på honom i örebro sista tävlingen. kommer förbi bandepån på nada gas och rätar ut på rakan och bara släpper på alla vildhästar han har. det är orgasm för öronen.

har för övrigt lite bilder på mannen myten legenden därifrån om jag inte missminner mig.

Jag har fått förklarat för mig att det ska va svårare å hitta samma grepp med en encylindrig 2-t på asfalt för stötarna som blir från vev ut i däck på varje motorvarv är både hårdare å fler ( inte fler stötar per varv, men mer varv, a du fattar), så det "är" lättare att ligga på gränsen till släpp med en 4-t.

sen som du vet är de ju de här med brehäng in i kurvorna med en 2-t är ju svårare än 4t p.g.a motorbromsen, men de e säkert bara en vanesak. man kompenserar nog upp de rätt fort med fotbroms.



brehäng ska nog inte vara några problem, men skulle det nu vara så att det inte går är jag inte jättebitter över det. visst är det coolt men jag har inte hittat nån riktig charm med det själv, jag sladdar för att det blir så, inte för att jag vill.

ang kolvslagen så låter det inte speciellt relevant. varje cykel är helt egen. dvs lär du dig din hoj så har du nog samma problem med släpp pga fjädringsinställningar, däck osv osv på en annan cykel. men visst känns det som det kan påverka.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
ja det låter inte fel, kika på honom i örebro sista tävlingen. kommer förbi bandepån på nada gas och rätar ut på rakan och bara släpper på alla vildhästar han har. det är orgasm för öronen.

har för övrigt lite bilder på mannen myten legenden därifrån om jag inte missminner mig.





brehäng ska nog inte vara några problem, men skulle det nu vara så att det inte går är jag inte jättebitter över det. visst är det coolt men jag har inte hittat nån riktig charm med det själv, jag sladdar för att det blir så, inte för att jag vill.

ang kolvslagen så låter det inte speciellt relevant. varje cykel är helt egen. dvs lär du dig din hoj så har du nog samma problem med släpp pga fjädringsinställningar, däck osv osv på en annan cykel. men visst känns det som det kan påverka.

:D:D:D:tummenupp:tummenupp:tummenupp

beror detta på att du absolut måste ha 500cc penisförlängare eller att 2t är kass i allmänhet för motard?:D

jag har ju som sagt planer på att köra lägre kubik isf. max 300.

blir s3 större så kommer jag fan åka där med 125 2t, mer s3 folk hit tack:tummenupp

Bara det! :yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=oBISuok4OQY :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top