3 snabba frågor...

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Läge att ställa in R1:an för vintern. Har funderat på att byta ut den mot en motard sedan länge men tvekat eftersom det är svårt att hitta bra fakta om motardkörning. Saken är den att jag vill komma åt banan lika enkelt som man kommer åt en gokart bana, vill alltså utnyttja den tid man får över och hyra en bantid och köra. Inga fasta tider som man styrs av e.t.c. Detta innebär genast 3 snabba frågor som jag är tacksam för svar på:

1) Var finns närmsta hyrtidsbana för supermotardkörning om man bor i Helsingborg?

2) Vilken supermotardhoj bör man köpa för att få en hoj att "växa i"? Vill inte köpa en som bara duger till en första början utan vill se mer långsiktigt på saken. Vill att den skall vara landsvägsreggad så att det går att köra till och från bana i värsta fall.

3) Är det komplicerat att börja tävla om andan skulle falla på? Är mycket tävlingsinriktad och man vet aldrig..

Tack! /D.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
1) -
2) Vilken som helst av nyare hojar 450 och uppåt, märke spelar ingen roll så länge det är en racehoj.
3) Kan inte bli enklare, hittills har det bara varit att anmäla sig och betala engångslicens på plats. (Under förutsättning att hojen uppfyller reglementet)

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Tack för svaren!

Har gått och funderat ett tag nu och idag tog jag det slutgiltiga beslutet att sälja R1-07:an till förmån för en ny Yamaha WR 450 F. Det innebär således att det i första hand blir ren enduro men kanske går det att köra hyfsat på bana också med motardfäljar monterat? Är lite fundersam över hur den mjuka fjädringen påverkar bankörningen.

Vad säger ni om saken, fungerar en WR 450 F på bana och vad bör man eventuellt tänka på?

mvh /D.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Som ren nybörjare o för att bara testa på duger vilken fjädring som helst. För allt annat suger endurofjädringen getpung tyvärr.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Som ren nybörjare o för att bara testa på duger vilken fjädring som helst. För allt annat suger endurofjädringen getpung tyvärr.

Anade det, ganska logiskt faktiskt. Om man fastnar för bankörning är det med andra ord läge att köpa en ren supermotard. Har snart haft allt så det lär väl bli en sådan också senare...

Tack /D.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
WR450 är också för snäll i motorn för att funka riktigt bra som motardhoj.

Vill du ha något att växa i se dig efter för aprilia, ktm, YZF, CRF av 450cc storlek. Crossfjädring funkar skapligt för motard men endurofjädring är för långt ifrån. Vill du sedan bygga om din fjädring till äkta supermoto så kostar det ca 5000kr för fram och bak.

Vill du ha tips på vad du ska göra åt en aprilia får du fråga mig eller Marcus :tummenupp

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
WR450 är också för snäll i motorn för att funka riktigt bra som motardhoj.

Vill du ha något att växa i se dig efter för aprilia, ktm, YZF, CRF av 450cc storlek. Crossfjädring funkar skapligt för motard men endurofjädring är för långt ifrån. Vill du sedan bygga om din fjädring till äkta supermoto så kostar det ca 5000kr för fram och bak.

Vill du ha tips på vad du ska göra åt en aprilia får du fråga mig eller Marcus :tummenupp

Tack för svaren!

Det blir så här....jag köper WR 450:an (ny 07:a) för enduro (hade wr 250 tidigare) och grusbus. Efter vad jag förstår är det ingen bra kompromiss på vägen eller banan.

Sedan är jag mycket kluven, varför köper man en utpräglad supermotard framför en R1:a eller R6:a om man nu ändå skall köra bana? Har inte kört bana med motard men det ser skitkul ut, frågan är bara om det är roligare än med en sporthoj? Vad säger ni om fördelarna gällande en motard?

(Min R1-07:a är rena drömhojen men den:rolleyes: går för fort på vägen och min fru och mina 3 barn är inte fullt nöjda med riskerna.)

Tack/D.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tack för svaren!

Det blir så här....jag köper WR 450:an (ny 07:a) för enduro (hade wr 250 tidigare) och grusbus. Efter vad jag förstår är det ingen bra kompromiss på vägen eller banan.

Sedan är jag mycket kluven, varför köper man en utpräglad supermotard framför en R1:a eller R6:a om man nu ändå skall köra bana? Har inte kört bana med motard men det ser skitkul ut, frågan är bara om det är roligare än med en sporthoj? Vad säger ni om fördelarna gällande en motard?

(Min R1-07:a är rena drömhojen men den:rolleyes: går för fort på vägen och min fru och mina 3 barn är inte fullt nöjda med riskerna.)

Tack/D.
Det finns andra banor än GÅsen och Anderstorp....

Du vill nog inte köra en R1/R6 på det här viset ;)

_mg_3001_std.jpg

Sen tycker iofs jag att det faktiskt är roligare med supermoto även på stor bana än med R6an jag hade tidigare.

Letade runt lite efter skoj bilder men hittade bara den här jättegamla och dåliga från Kinnekulle 2003 där jag jagar en ZX9.
kullen.jpg

Det är fint som tusan att ligga bakom och känna att man har 3ggr så många spår att välja på och sen steka dem i inbromsningar eller utgångar eller mitt i kurvor.
OBS är det en riktigt vass förare på kåphojen har man liten chans.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Tack för svaren!

Tack/D.
Jag tycker du ska köpa en begagnad WR450 (06 eller 07) och spara resten av pengarna till prylar och reservdelar. Speciellt den modellen är ett säkert köp att köpa begagnat.

Jag har tillåme kört en tävling på en GSXR600 och jag tycker att supermoto är roligare för att det händer mer. I roadracing får man vila å tänka efter inför nästa kurva eller sektion, i supermoto däremot händer det konstant något.

Supermoto är också lättare att lära sig köra på. Samt att man kan åka lite överallt me dem. Jag tränar på crossbana iaf en gång i veckan me motarden.

Åker man på en roadracingbana tex mittsverigebanan så är det mindre viktigt med spårval eftersom man kan "justera" hojjen mycke mer än en sporthoj. Jag har tillåme kört om sporthojjar utanför banan på gräset på mittsverigebanan :tummenupp

Åker man på asfalt så är det mindre skador i supermoto när man går ikull också.

Men jag tycker att båda två är riktigt roliga och kan man köra roadracing kan man köra supermoto och tvärt om :tummenupp

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Jag tycker du ska köpa en begagnad WR450 (06 eller 07) och spara resten av pengarna till prylar och reservdelar. Speciellt den modellen är ett säkert köp att köpa begagnat.

Jag har tillåme kört en tävling på en GSXR600 och jag tycker att supermoto är roligare för att det händer mer. I roadracing får man vila å tänka efter inför nästa kurva eller sektion, i supermoto däremot händer det konstant något.

Supermoto är också lättare att lära sig köra på. Samt att man kan åka lite överallt me dem. Jag tränar på crossbana iaf en gång i veckan me motarden.

Åker man på en roadracingbana tex mittsverigebanan så är det mindre viktigt med spårval eftersom man kan "justera" hojjen mycke mer än en sporthoj. Jag har tillåme kört om sporthojjar utanför banan på gräset på mittsverigebanan :tummenupp

Åker man på asfalt så är det mindre skador i supermoto när man går ikull också.

Men jag tycker att båda två är riktigt roliga och kan man köra roadracing kan man köra supermoto och tvärt om :tummenupp

Håller fullständigt med dig om att det är tokigt att köpa en ny WR450, det finns dock en praktiskt anledning till att jag "måste" göra det. Annars hade jag köpt en begagnad för 30 papp mindre.

Har en fråga till som kanske tycks uppenbar men ingenting är uppenbart när man är ny i gemet. Vilka däcktyper använder man till en supermotard? Är det en mix av cross och landsvägsdäck eller? ´

Tack/D.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Håller fullständigt med dig om att det är tokigt att köpa en ny WR450, det finns dock en praktiskt anledning till att jag "måste" göra det. Annars hade jag köpt en begagnad för 30 papp mindre.

Har en fråga till som kanske tycks uppenbar men ingenting är uppenbart när man är ny i gemet. Vilka däcktyper använder man till en supermotard? Är det en mix av cross och landsvägsdäck eller? ´

Tack/D.

Den första bilden är däck vi rejsar på

Den andra bilden är däck man använder för gata

Bifogat

• IMG_7165 (Medium).JPG
    IMG_7165 (Medium).JPG
    44.9 KB · Visningar: 55
  • IMGP2180-1 (Large).jpg
    IMGP2180-1 (Large).jpg
    118.9 KB · Visningar: 66

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Den första bilden är däck vi rejsar på

Den andra bilden är däck man använder för gata

Tackar ödmjukast!

För en oinvigd är det något mystiskt med det hela:va , en riktig supermotardbana är väl en blanding av asfalt och grus med hopp och allt? Kör alla ren asfalt bana eftersom det inte finns supermotard banor i sverige eller hur ligger det till?

Tack /D (Jo jag vet att jag är frågvis och grön på området, ber om ursäkt:) )

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Tackar ödmjukast!

För en oinvigd är det något mystiskt med det hela:va , en riktig supermotardbana är väl en blanding av asfalt och grus med hopp och allt? Kör alla ren asfalt bana eftersom det inte finns supermotard banor i sverige eller hur ligger det till?

Tack /D (Jo jag vet att jag är frågvis och grön på området, ber om ursäkt:) )

Inte är det något att be om ursäkt för, jag och alla andra här har varit nybörjare nån gång :)

Japp det är en blandning, 70% asfalt och resten grus/jord med hopp. Vi skär ibland i mitten på bakdäcket så att vi får lite spår att driva med, och mer sällan även i framdäcket. Jag har inte skurit något i framdäcket i år, funkar bra med slicks :tummenupp

Svensk supermoto skiljer sig mot utländsk mest i att vi kör mycket på grus. Det är mer jord och mer hårdpackat i VM och AMA (amerikanska serien). Destå hårdare det är packat destå mindre skär man i däcken :)

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Inte är det något att be om ursäkt för, jag och alla andra här har varit nybörjare nån gång :)

Japp det är en blandning, 70% asfalt och resten grus/jord med hopp. Vi skär ibland i mitten på bakdäcket så att vi får lite spår att driva med, och mer sällan även i framdäcket. Jag har inte skurit något i framdäcket i år, funkar bra med slicks :tummenupp

Svensk supermoto skiljer sig mot utländsk mest i att vi kör mycket på grus. Det är mer jord och mer hårdpackat i VM och AMA (amerikanska serien). Destå hårdare det är packat destå mindre skär man i däcken :)

Aaahaa, då börjar det klarna en hel del! Var finns dessa motardbanor i Sverige?

/D.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Örebro, Västerås, Linköping är de jag kommer på just nu men kolla träningstråden i detta forum så hittar du fler :) :tummenupp

Kollade andra tråden och där var tydligen haken som fick motardplanerna i dvala. För att det skall fungera för mig måste det finnas en bana i närheten av Helsingborg eller helst i Helsingborg....

Annars blir allt för omständigt med den lilla tiden man har över i livet. Kanske läge att bygga en bana själv. Skall bara ragga ihop 10 mille och prata lite med byggnadskontoret:rolleyes:

Tack /D.

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Aaahaa, då börjar det klarna en hel del! Var finns dessa motardbanor i Sverige?

/D.

Du som bor i helsingborg kan ju kolla med gocart banan i östra ljungby om man kan få hyra, iså fall är vi ett gäng som är sugna.
Vi har provat att ringa till den men de svarar ej på de nr vi har.. Hör gärna av dig till mig om du får tag på dem..

Mvh Hansson

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...