30/12 - årets första hEsttråd.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Till min förvåning har vi inte haft någon hEsttråd i år.
Inte någon som ber oss tJöra vackert förbi hästar, ingen som klagat på hästbajs i idealspåret.

Märkligt.

Just nu på SVT Play: 1tim 45min lång dokumentär om Peder Fredricsons liv och närmast besatta kamp att nå förstaplatsen i världsrankingen.

https://www.svtplay.se/video/29458712/nr-1-med-sikte-mot-varldstoppen

Till och med jag, som ändå är lite insatt, häpnar över uppoffringarna som krävs för att nå och hålla sig i toppen.

Med 5, 7 eller 10 hästar i spel är det en logistikmardröm att matcha resurserna.
De stora ryttarna har alltid minst en lastbil på rull med hästar som skall bytas ut - en lastbil som möter den andra under resorna mellan tävlingarna och byter hästar.
Somliga av de nordiska ryttarna väljer att köpa eller arrendera ytterligare en gård i triangeln Nordtyskland/Holland/Belgien för att minska på resandet och ha närmare till de flygplatser varifrån hästarna kan flygas ut direkt, utan mellanlandning, till tävlingsplatser overseas.

För, det djävulska med att jaga topprankingen är att den grundar sig på helt olika serier och event.
Det är alltid säsong någonstans och vill man satsa mot toppen är det bara att flyga iväg hela cirkusen dit där tävlingarna är. Dubai, Singapore, Florida, Falsterbo, Aachen.

Varje helg. Året runt. Tävling nästan varenda helg, året runt.
Eller resa till en tävling, med aklimatisering till ny årstid och ny tidszon.
Kroppen skall hålla, psyket skall hålla, hästarna skall matchas så dom presterar max just när det är som viktigast - och dom måste plockas ur cirkulationen innan dom mattas och får skador.

Man skall plocka ägg från dem för att finansiera verksamheten, man blir av med hästar därför att hästägare blivit lovade bättre pengar någon annanstans, man skall jaga nya hästar, föda upp och utbilda själv när man inte har medel att bjuda över konsortier med nästintill obegränsade resurser, och man tvingas ibland sälja en uppfödning man själv verkligen tror och hoppas på - bara för att någon bjuder så inihelvete bra att man kan finansiera ytterligare en säsong eller två för köpeskillingen.

Det är en sådan djävulsk press på människorna som ger sig in i detta att man häpnar, och det lyser igenom i filmen.

Är du hästmänniska har du troligen redan sett filmen, men jag skulle önska att andra fick titta ner i det Ginnungagap som en elitsatsning med häst innebär.

Bifigurer i filmen, men inte i verkligheten:

Lisen Bratt - Hustru, trebarnsmor, tvåfaldig Olympier, duktig affärskvinna som pausat sin egen tävlingskarriär.

Ingvar Fredricson - Far, legendarisk veterinär med professors titel, stridbar inom många områden och är den man som totalt revolutionerade travsporten på sjuttiotalet. De doserade banorna som utgår från hästens behov är hans förtjänst.
Han är också mannen som lyckades rädda och omforma Flyinge till vad det är idag - när Staten tog sin hand ifrån denna klenod.

Jens Fredricson - blixtrar förbi i filmen. Bror, och skolchef på Strömsholm. Bara en sådan sak.

Jag är full av beundran.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jorå, det har behandlats hEstar även 2020... inklusive deras förares lämplighet osv osv. Ett ämne som aldrig lär avföras - liksom cyklister, såssejävlar, invandrare, vindkraft och Biltema.

Fler hästar än kor i Sverige numer. Betyder något.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag råkade se filmen häromdagen och det är som väntat med elitidrottare att det krävs total uppoffring för att nå dit man vill. Det går inte att nå toppen på en halvmiss.
Inte nog med att man ska peaka själv man ska ha ett "köttstycke" som går att lita på.

Själv är jag rädd för opålitliga djur och har som enda merit inom hästsporten att ha förlorat ett uppgjort rödljusrace mot Malin Baryard. Hon på hästryggen och jag i bil...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag såg det också häromdagen.
Att öva hästen att passera hindren (som inte ska hoppas just då) så nära som möjligt för att spara tid, "inte missa apex".
Och så en kort stund där Peder stod med en häst. Med hästens huvud bredvid sitt. Som två hästar står i hagen.

Glad jag valt nått så enkelt som tex köra MC. För nöjes skull.

Lugnast så tror jag.
https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/930679cbfc0c86a761b728642905c49f

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elitsatsningar inom vad det vara månde är just det, elitsatsningar.

Dom kostar alltid uppoffringar, pengar och hela ens sociala liv utanför satsningen.

Här finns säkert många som kan tala om vad en satsning på RR eller äventyrsrally kostar.

Jag såg någon snutt om PG som körde Dakar, han var ju bara glad amatör med minimerade kostnader, ändå brände han en mille eller ett par för varje Dakar han ställde upp i.

Jag har på nära håll sett halvdana satsningar inom Rally som har kostat mer än ett schysst hus, av folk med tämligen vanliga jobb, som dom dessutom måste ta ledigt ifrån för att hinna med sporten.

Men din beskrivning av hästsporten låter ju minst lika extrem om inte värre

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...