Billström: Italien överdriver farhågor för flyktingvåg
BRYSSEL. Sverige avvisar kraven från Italien på hjälp med att ta emot flyktingar från norra Afrika. Migrationsminister Tobias Billström tycker att italienska regeringen överdriver när den talar om en flyktingvåg av "bibliska proportioner".
Italienska regeringen har varnat för en massflykt med uppåt 300.000 flyktingar om det blir inbördeskrig i Libyen. På EU-ministermötet i Bryssel i dag väntas Italien tillsammans med övriga Medelhavsländer begära att EU ska inrätta en solidaritetsfond och förbereda sig för att alla medlemsländer solidariskt ska ta emot flyktingarna.
Men Tobias Billström tog fram ett räkneexempel när han anlände till mötet:
– Hittills har Italien fått ta emot 5.000 flyktingar. Men Sverige tog emot 32.000 asylsökande i Sverige i fjol till en befolkning på 9 miljoner invånare. Italien har 58 miljoner invånare, och motsvarande vad Sverige tog emot skulle det ha varit 200.000 för Italien.
– Men när hör ni mig använda uttrycket bibliska proportioner för att beskriva det här? Jag tycker man måste vara lite mer nyanserad i diskussionen, sade Billström.
Billström efterlyste en "mer balanserad approach" till flyktingsituationen.
– Jag tycker vi ska ta det lugnt. Vår främsta oro bör gälla det som händer inne i Libyen och attackerna mot befolkningen där. Det andra vi bör se på är hela Medelhavsregionen, och särskilt den lågintensiva krisen som pågår i Grekland.
– Att hjälpa människor i sjönöd är fullständigt självklart, men jag ser inte framför mig någon stor omflyttning av människor från de här länderna när vi än så länge bara sett 5.000 personer.
– Naturligtvis klarar Italien av 5.000 personer.
Tobias Billström vill att EU ska inleda förhandlingar med de nya regeringarna i norra Afrika om migrationsproblemen.
För EU tycker han att flyktingsituationen i Grekland är mycket värre än i Italien.
– Den grekiska situationen riskerar att trängas undan av den här dramatiska politiska utvecklingen. Men den är mycket tuffare för de människor som befinner sig på gränsen mellan Grekland och Turkiet, det är en mycket stor humanitär påfrestning för människorna där.
– Och dessutom en mottagningssituation i Grekland som är under all kritik.
Tobias Billström är medveten om att hans besked inte är vad Italien vill höra.
– Man måste vara ärlig och realistisk. Många medlemsstater som jag pratat med de senaste dagarna har gett uttryck för samma åsikt.
– Och även om man visar vaksamhet om vad som kan komma så får man inte i detta nu ge sig in den här typen av uppblåsta resonemang bara för att man inte tycker att man ska göra sin del av jobbet.
Billström avvisar också de sydeuropiska ländernas krav på en solidaritetsfond, som de tog upp vid ett möte i Rom på onsdagen om flyktingsitautionen i Medelhavet.
– Jag vet inte vad man men menar. Det finns redan i dag flyktingfond, det finns återvändandefond, det finns gränsfond osv. Dessutom är ju inte Italien något fattigt land, inte Malta heller för övrigt. Jag betvivlar mycket starkt att det skulle handla om pengar i det här sammanhanget, sade Billström.
Henrik Brors, DN:s korrespondent
http://www.dn.se/nyheter/varlden/billstrom-italien-overdriver-farhagor-for-flyktingvag