300 km/h

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Exakt samma fenomen i min bil, jag åkte 40 mil en dag och gpsen och trippmätaren visade så gott som identiska värden medan hastighetsmätaren visade dryga 5% för mycket.

Tillverkarna lägger alltid felmarginalen på hastighetsmätaren åt det hållet, dels för att en hastighetsmätare på ett fordon får visa för mycket men inte för lite. Dels för trafiksäkerheten, bättre att folk tror att dom kör fortare än vad dom egentligen gör.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Tillverkarna lägger alltid felmarginalen på hastighetsmätaren åt det hållet, dels för att en hastighetsmätare på ett fordon får visa för mycket men inte för lite. Dels för trafiksäkerheten, bättre att folk tror att dom kör fortare än vad dom egentligen gör.

Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?

Varför skulle alla japanska hojtillverkare komma överens om nåt så dumt som att inte sälja hojar som går fortare än 300 alternativt inte låta hastighetsmätarna visa mer än trehundra. Varför hastighetsbegränsar många biltillverkare sina bilar vid 250 fast dom inte måste? Folk vill ju köra fortare...
Världen är full av frågor.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Varför skulle alla japanska hojtillverkare komma överens om nåt så dumt som att inte sälja hojar som går fortare än 300 alternativt inte låta hastighetsmätarna visa mer än trehundra. Varför hastighetsbegränsar många biltillverkare sina bilar vid 250 fast dom inte måste? Folk vill ju köra fortare...
Världen är full av frågor.

Bra svar!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?

Om någon skulle byta däck till en något större dimension så ska mätaren fortfarande visa korrekt.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Varför skulle fordonsindustrin lägga in en felmätning för att öka trafiksäkerheten? Det borde väl ligga i deras intresse att skapa kundvärde genom att erbjuda en rättvisande mätare?

Har någon någonsin reklamerat en felvisande hastighetsmätare för att den visar något annat än fordonets hastighet (dvs en skillnad som uppenbart överstiger vad som är tekniskt/ekonomiskt rimligt att åstadkomma)?

De har garanterat med att de vill slippa stämningar i ex USA om mätaren visar 50 km/h så skall det inte gå i 55 km/h osv annars skulle de få en massa att betala i form av böter för "kunden" - säger sig själv om du hört och följt lite vad de kan bli stämda för over there - finns personer som försörjer sig på stämningar där samt de som är totalt bannade av fb.//R
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Som det beskrevs tidigare här så gjorde tydligen Blackbirden 267 km/h. Tror dock de är den senare modellen med katalysator. Men om det är sådana skillnader, 33 km/h när visaren står på 300km/h, så är vi uppe på 10% felmarginal. Det är lite väl mycket enligt min åsikt. :gnissla
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Mekanik...

Om någon skulle byta däck till en något större dimension så ska mätaren fortfarande visa korrekt.

En bekant drevade upp en kugg fram. Då stämde mätaren bättre.

Problemet är inte kraften som sådan (original) utan drevningen. Varvar man till rödmarkeringen ligger man strax runt 300. Lite märkligt bara att felmarginalen ökar med ökad hastighet då det är mekaninsk kraftöverföring och att däcken ökar i diameter med ökad hastighet (om än lite).

Jag har en drevningstabell i .xls om någon är intresserad :tungan
 
Last edited:

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Skara
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
Kör man på 5:an på zzr 1400 kommer man över 300, 6:an är hastighetsbegränsad om man inte fixar det. klart min är mappad mm.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top