30km/h vid ALLA busshållplatser?

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Satt och tittade på Rapport i kväll, där man presenterade senaste "nollvisions-idén". Om jag förstod inslaget rätt, går den ut på att det blir 30km/h vid alla busshållplatser, då en buss står stilla och släpper av passagerare.

Tydligen skulle det sättas upp elektroniska skyltar innan busshållplatsen, som automatisk ska sänka max tillåten hastighet till 30km/h, då en buss stannar. Orsaken är givetvis att man vill skydda barn som inte ser sig för, utan springer rakt ut i trafiken. Flera olyckor av den typen hände förra året.

Men...hur kommer det att fungera i praktiken? Är inte risken stor att de närmast hållplatsen, kommer att tvärbromsa då 30-skylten tänds? Syftet är gott (man ska vara rädd om barnen) men är inte risken att whiplash-skador till följd av påkörning bakifrån kommer att öka ganska markant?

De som ligger närmast bakom, är troligen beredda om de redan sett bussen (ifall de inte sitter och pillar med stereon eller mobilen), men de som ligger längre bakom kommer antagligen inte att hinna reagera innan trafiken "stannar".

Håll avstånd(!) är självklart en korrekt uppmaning, men det fungerar sällan perfekt i tät stadstrafik.

Bäst att tillägga att detta bara ska provas i fem städer (som anmält sig frivilligt). En av dem var Linköping, och här kommer folk definitivt att respektera skylten och tvärbromsa.

Enligt Rapport ska det gälla på alla vägar, oavsett "beskaffenhet", men jag har svårt att se trafiksäkerhet i "sudden 30" på 90-väg. (Rapport kan ha fel.)

Vad tycker ni? Är detta ett bra förslag...eller kommer det att bara öka risken att man får en ouppmärksam trafikant i nacken?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Teoretiskt brutalt fiffigt, men som sagt, kan bli svårt att hålla efter.
Fast det där med plötsliga inbromsningar tror jag inte på, man måste ju ändå sakta in bakom bussen när den stannar, så det ger sig nog självt!
Trist att det ska behövas, det borde vara självklart att man inte slickar förbi en buss så fort det går när den har stannat!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har en variabel hastighets tjosan här i s-svall.
mellan 40 o 70 ha jag för mig...kommer de in en buss hamnar den på 40 o är de dåligt väder eller annat sånt så hamnar den på 50..de e ju lite högre hastigheter än 50-30 o de verka funka hyffsat iaf..ingen krock än :)

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Luktar samma problem som med zebra-lagen,
gångarna tappade respekten för bilarna och hoppade ut med ett leende för att bli
påkörda! Därför har jag sett att man plockar bort många övergångställen....

Kan det bli så att glyttarna blir oförsiktigare när de vet att bilarna ska
smyga förbi bussen? Kommer man då att ta bort busshållplatserna?

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Hoztic skrev:
Fast det där med plötsliga inbromsningar tror jag inte på, man måste ju ändå sakta in bakom bussen när den stannar, så det ger sig nog självt!

Sant, om det är kö bakom bussen. Det kan ju dock bli annorlunda om den närmast bakom bussen har "lagom avstånd" och glatt tuffar fram i 60km/h. När 30-skylten tänds kommer vissa att ignorera den precis om "gult ljus" i en korsning, andra kommer att kasta sig på bromsen.

I framtiden kommer det kanske att fungera precis som vid rödljus, folk kommer helt enkelt att vara mer "vakna". Tror dock att det kommer att krävas en inkörningsperiod, och de som inte är vana vid var busshållplatserna ligger längs vägen, blir nog ett ständigt orosmoment.

Att det skulle fungera på 90-väg har jag svårt att se i nuläget, men det kanske blir en vanesak som allt annat...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Flagga skrev:
Att det skulle fungera på 90-väg har jag svårt att se i nuläget, men det kanske blir en vanesak som allt annat...

Det tar nog helt klart ett tag för alla att vänja sig ja!

På 90-väg verkar det dock dumt ja, blir lite väl stora hastighetsskillnader mellan dom som saktat ner och dom som missat 30-skylten!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En till sån där fiffig idé precis som fartkamerorna. :rolleyes:

Aja, det lär väl bara vara ni från sthlm som får dras med det. Blir intressant om det nånsin kommer hit, då vi har flera buss-avstigningsplatser efter E4an.

Förstår förövrigt inte varför man inte fått igenom lag på hastighetsbegränsning till 110 (eller ens 150) på svenska bilar. Borde gå lägga radiosändare i vägen också, så det max går köra 70 på 70väg.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
johan.simonsson skrev:
Luktar samma problem som med zebra-lagen,
gångarna tappade respekten för bilarna och hoppade ut med ett leende för att bli
påkörda! Därför har jag sett att man plockar bort många övergångställen....

Har en tjejkompis som jobbat "professionellt" med trafiksäkerhet, och det du skriver är helt sant.

Man upptäckte att folk var mycket försiktigare, om det inte fanns något övergångsställe (men kände sig överdrivet säkra då de befann sig på ett). Därför började man, som du skriver, helt enkelt att ta bort omotiverade övergångsställen.

Hoppas inte att det blir samma effekt vid busshållplatser, mao att folk kastar sig ut i vägen utan att se sig för.

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Rätta mig om jag har fel , men jag har bestämt för mig att busschauffören har SKYLDIGHET att se till att i alla fall skolbarn , kommer säkert över vägen. I alla fall här i kommunen... Släpper skolbusschauffören av mina kottar på fel sida vägen , så följer han dom alltid över vägen. Tror det fungerar bättre än ngn hysterisk "tvärnits-whiplash-lag"...

Sen är det ju en annan femma inne i städer. Men om det gäller skolbarn , som inte tänker utan bara ha ett mål i sikte...att komma över vägen så fort som möjligt , så tror jag stenhårt på att det ska ingå i chaufförens arbetsuppgifter....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Idén med 30-gräns är bara fånig. Ska det göras någonting öht ska det vara en STOP-signal på bussarna som fälls ut när den ska släppa av barn. Jag levde 4-1/2 år med det i USA och alla bilister stannade och väntade tills bussens STOP-signal fälldes in och slocknade. Funkade hur bra som helst.

Hindrade det trafiken? Det tycker jag inte, jag fick stanna för en skolbuss ett par gånger i månaden, oftare än så var det inte. Stad med 200,000 inkl förorter.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
30 gränser är skit.
Nästa steg är en 0km/h gräns, om alla står still borde ingen bli skadad...eller.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
OlleR skrev:
En till sån där fiffig idé precis som fartkamerorna. :rolleyes:

Förstår förövrigt inte varför man inte fått igenom lag på hastighetsbegränsning till 110 (eller ens 150) på svenska bilar. Borde gå lägga radiosändare i vägen också, så det max går köra 70 på 70väg.

Inget ont mot dej Olle men det där skulle vara så frihetsbegränsande att det börjar bli farligt. T.ex. vid olyckor, det kan ju vara så att man måste ta sig snabbt till sjukhus osv.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
andersbrink skrev:
Idén med 30-gräns är bara fånig. Ska det göras någonting öht ska det vara en STOP-signal på bussarna som fälls ut när den ska släppa av barn. Jag levde 4-1/2 år med det i USA och alla bilister stannade och väntade tills bussens STOP-signal fälldes in och slocknade. Funkade hur bra som helst.

Hindrade det trafiken? Det tycker jag inte, jag fick stanna för en skolbuss ett par gånger i månaden, oftare än så var det inte. Stad med 200,000 inkl förorter.

Detta känns bättre en skylt på baksidan av bussen som chafören tänder vid behov,
men som stängs av när han kör vidare (så han inte glömmer den....)
Och är det bara skolbussar som har denna skylt tror jag att störningen skulle bli minimal.

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Det måste vara bättre att sätta upp ett staket ut mot vägen som sträcker sig en bit framför och bakom bussen. För övrigt tycker jag det är bättre att dom gräver ner skiten, det måste bli billigare än vad allt extra som ska vara nu.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Blip skrev:
Inget ont mot dej Olle men det där skulle vara så frihetsbegränsande att det börjar bli farligt. T.ex. vid olyckor, det kan ju vara så att man måste ta sig snabbt till sjukhus osv.
Jag håller med delvist, men det är ju det vi har ambulanser för tex. Skulle kunna gå lösa genom att ringa SOS. (som släpper på spärren)

Det är ju lite samma sak dom håller på göra nu. Folk kan ju bara slänga sig ut i vägen för det är ju inte någon fara längre...

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Anton_Ljunghusen skrev:
Kan inte folk ta hänsyn utan skyltar och lagar ? :fatta!

Precis! Man kan väl bedöma en situation själv för fasen. Det är ju precis som om man kör på en smal väg i en kurva med skymd sikt inte fasen kör man på som vanligt då utan man saktar ner och är uppmärksam, likadant gäller i fallet med bussen som stannar. Kan inte folk tänka själv längre? Varför ska allt styras av lagar och paragrafer. Vad jag vet så lär man sig och bedöma risker i trafiken och köra riskmedvetet i körskolan. :4skrika

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...