Flagga
Tycker om "Bling-Bling"
Satt och tittade på Rapport i kväll, där man presenterade senaste "nollvisions-idén". Om jag förstod inslaget rätt, går den ut på att det blir 30km/h vid alla busshållplatser, då en buss står stilla och släpper av passagerare.
Tydligen skulle det sättas upp elektroniska skyltar innan busshållplatsen, som automatisk ska sänka max tillåten hastighet till 30km/h, då en buss stannar. Orsaken är givetvis att man vill skydda barn som inte ser sig för, utan springer rakt ut i trafiken. Flera olyckor av den typen hände förra året.
Men...hur kommer det att fungera i praktiken? Är inte risken stor att de närmast hållplatsen, kommer att tvärbromsa då 30-skylten tänds? Syftet är gott (man ska vara rädd om barnen) men är inte risken att whiplash-skador till följd av påkörning bakifrån kommer att öka ganska markant?
De som ligger närmast bakom, är troligen beredda om de redan sett bussen (ifall de inte sitter och pillar med stereon eller mobilen), men de som ligger längre bakom kommer antagligen inte att hinna reagera innan trafiken "stannar".
Håll avstånd(!) är självklart en korrekt uppmaning, men det fungerar sällan perfekt i tät stadstrafik.
Bäst att tillägga att detta bara ska provas i fem städer (som anmält sig frivilligt). En av dem var Linköping, och här kommer folk definitivt att respektera skylten och tvärbromsa.
Enligt Rapport ska det gälla på alla vägar, oavsett "beskaffenhet", men jag har svårt att se trafiksäkerhet i "sudden 30" på 90-väg. (Rapport kan ha fel.)
Vad tycker ni? Är detta ett bra förslag...eller kommer det att bara öka risken att man får en ouppmärksam trafikant i nacken?
Tydligen skulle det sättas upp elektroniska skyltar innan busshållplatsen, som automatisk ska sänka max tillåten hastighet till 30km/h, då en buss stannar. Orsaken är givetvis att man vill skydda barn som inte ser sig för, utan springer rakt ut i trafiken. Flera olyckor av den typen hände förra året.
Men...hur kommer det att fungera i praktiken? Är inte risken stor att de närmast hållplatsen, kommer att tvärbromsa då 30-skylten tänds? Syftet är gott (man ska vara rädd om barnen) men är inte risken att whiplash-skador till följd av påkörning bakifrån kommer att öka ganska markant?
De som ligger närmast bakom, är troligen beredda om de redan sett bussen (ifall de inte sitter och pillar med stereon eller mobilen), men de som ligger längre bakom kommer antagligen inte att hinna reagera innan trafiken "stannar".
Håll avstånd(!) är självklart en korrekt uppmaning, men det fungerar sällan perfekt i tät stadstrafik.
Bäst att tillägga att detta bara ska provas i fem städer (som anmält sig frivilligt). En av dem var Linköping, och här kommer folk definitivt att respektera skylten och tvärbromsa.
Enligt Rapport ska det gälla på alla vägar, oavsett "beskaffenhet", men jag har svårt att se trafiksäkerhet i "sudden 30" på 90-väg. (Rapport kan ha fel.)
Vad tycker ni? Är detta ett bra förslag...eller kommer det att bara öka risken att man får en ouppmärksam trafikant i nacken?