30mm dellorto förgasasare vs 26mm orginalförgasare

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
dom säljer en billig på addemoto som passar orginal insug till rd...blir det stor skillnad om jag ksulle sätta på en sån...för jag tycker att 26 mm verkar vara lite fjuttigt...jag har trimrör på och den är honad ...så den borde väl gå bätre med större förgasare?
dvs är det värt pengarna?
vad kommer jag märka för skillnad?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Jag bytte från 28 till 38 och märkte skillnad. men inte nån enorm skillnad.. Så om det är värt pengarna beror ju på hur mycket dineros du har osv :tungan

Edit: det brukar ibland kunna vara lite knivit att få tag på munstycken till Dellorto förgasarna..

Nån som vet nån sida på internet som säljer?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om det är värt pengarna vet jag inte. Men det blir jämnare gång på hojen, lite mer bottendrag, och givetvis lite mer på topp.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
marcus_136 skrev:
38?! e inte d för stort ...

Berättade inte hela sanningen.. :) Jo det var lite stort.. Har bytt tillbaka till orginal nu.. 34-36mm är nog lite mer lämpligt på en mito.. Lånade en 34mm flatside förknasare från en Af1:a förut funkade rätt bra :)

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Edholm skrev:
Jag bytte från 28 till 38 och märkte skillnad. men inte nån enorm skillnad.. Så om det är värt pengarna beror ju på hur mycket dineros du har osv :tungan

Edit: det brukar ibland kunna vara lite knivit att få tag på munstycken till Dellorto förgasarna..

Nån som vet nån sida på internet som säljer?

Sulas MC säljer alla dellorto munstycken du kan tänka dig! :tomten

Tobbe88

Origami Tobbe
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Blata origami rep
26mm

marcus_136 skrev:
dom säljer en billig på addemoto som passar orginal insug till rd...blir det stor skillnad om jag ksulle sätta på en sån...för jag tycker att 26 mm verkar vara lite fjuttigt...jag har trimrör på och den är honad ...så den borde väl gå bätre med större förgasare?

Tjena skall du sälja din 26mm förgasare eller???

Tobbe88

Origami Tobbe
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Blata origami rep
marcus_136 skrev:
Tjena skall du sälja din 26 mm eller??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Svanen skrev:
Jag ska kanske köpa en 38mm förgasare och då kanske min 28mm Dellorto PHP28 bli till salu.
Inkl 28mm insug.

38mm förgasare är definitivt för stort även om du åker med 154cc, det finns ingen anledning att ha en så stor förgasare mee den lilla motorn det sabbar bara flödet och du får kass gång i lågfartsregistret och mindre på topp. Dessutom så måste man ha en reedkorg som kan flöda lika mycket vilket knappast är fallet.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Boris JR skrev:
38mm förgasare är definitivt för stort även om du åker med 154cc, det finns ingen anledning att ha en så stor förgasare mee den lilla motorn det sabbar bara flödet och du får kass gång i lågfartsregistret och mindre på topp. Dessutom så måste man ha en reedkorg som kan flöda lika mycket vilket knappast är fallet.

Jonas på Starol Racing sa att jag definitvit skulle köpa den :va

Jag har ganska bra reeds just nu, kolfiber historia..

Så det är alltså för stort?
Aprilia hade ju 34mm som original förgasare på 125cc ett tag jue :gnissla

Är du helt säker på att det du säger stämmer?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Svanen skrev:
Jonas på Starol Racing sa att jag definitvit skulle köpa den :va

Jag har ganska bra reeds just nu, kolfiber historia..

Så det är alltså för stort?
Aprilia hade ju 34mm som original förgasare på 125cc ett tag jue :gnissla

Är du helt säker på att det du säger stämmer?

Nog för att starol folket brukar ha bra pejl men här tror jag vinstintresse har fått gå för objektivitet...

38mm räcker för att supporta flödet från åtminstone 400cc med det maxvarvet man har i en gat125.
I många cross 125or används 36mm förgasare och de har betydligt större reedarea och högre maxvarv än vad du har.

Gå ner i garaget och mät vad du har för inloppsidameter i reedhuset samt mät total reedarea.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Boris JR skrev:
Nog för att starol folket brukar ha bra pejl men här tror jag vinstintresse har fått gå för objektivitet...

38mm räcker för att supporta flödet från åtminstone 400cc med det maxvarvet man har i en gat125.
I många cross 125or används 36mm förgasare och de har betydligt större reedarea och högre maxvarv än vad du har.

Gå ner i garaget och mät vad du har för inloppsidameter i reedhuset samt mät total reedarea.

Jag ska inte köpa den från Starol och det vet dom.

Maxvarvet på min ligger runt 12500rpm.

Ska mäta inloppsdiametern.
Hojen är en Aprilia MX 125 med Rotax 122 motor.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!