30mm dellorto förgasasare vs 26mm orginalförgasare

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lånar tråden lite.

Antag att jag införskafar en mallosi 180cc till min crm(samma motor som nsr).

Då har jag 3 frågor:

1. Passar orginal reed huset? Är det värt att köpa boysen pro tungor eller är hyper sport (eller om de va tvärt om) nästan lika bra? skiljer ju 1600 kr så..

2. Förgasare, något hum om hur stor jag ska ha.

3. Avgasrör, duger orginal krök och annan ljuddämpare eller blir det väldigt stor skilnad om jag bytter till typ arrow?

Och hur mkt bättre kommer den gå att den får betydligt bättre botten och gas svar är de jag har förståt, men hur mycket?
Är det värt dom 7000 det kostar? Någon som vet vad en ny sån kolv kostar?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
prulle skrev:
Lånar tråden lite.

Antag att jag införskafar en mallosi 180cc till min crm(samma motor som nsr).

Då har jag 3 frågor:

1. Passar orginal reed huset? Är det värt att köpa boysen pro tungor eller är hyper sport (eller om de va tvärt om) nästan lika bra? skiljer ju 1600 kr så..

2. Förgasare, något hum om hur stor jag ska ha.

3. Avgasrör, duger orginal krök och annan ljuddämpare eller blir det väldigt stor skilnad om jag bytter till typ arrow?

Och hur mkt bättre kommer den gå att den får betydligt bättre botten och gas svar är de jag har förståt, men hur mycket?
Är det värt dom 7000 det kostar? Någon som vet vad en ny sån kolv kostar?

Jag skulle aldrig tro att jag skulle tycka det var värt 7k iaf.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Padde skrev:
Jag skulle aldrig tro att jag skulle tycka det var värt 7k iaf.

Får till baka åtminstånde 3500 när jag säljer det så de kostar egentligen bara 3.5k sen kosta crmen bara 12000 så ja har en del kvar.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
prulle skrev:
Får till baka åtminstånde 3500 när jag säljer det så de kostar egentligen bara 3.5k sen kosta crmen bara 12000 så ja har en del kvar.

Ja jo klart du kan få tillbaka en del pengar. Jag skulle inte gett 3500;- för det trimmet ens. Asså man har 125an för kort tid för att lägga ner för mycket pengar på den. Spara dom 7000:- till större hoj ist.

Kan ju också hända att hojen smäller elr nått då får du inte ett skit för trimmet. Ett effektrör tycker jag är OK att lägga pengar till, mer än det är det inte värt (asså att lägga ut en massa pengar på större cylinder osv). Var ju dessutom nån på forumet som satt 180 kit på nån hoj blev inte så extremt sstor skillnad bättre botten och lite lite på toppen. Fast det är ju olika från hoj till hoj också.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Padde skrev:
Ja jo klart du kan få tillbaka en del pengar. Jag skulle inte gett 3500;- för det trimmet ens. Asså man har 125an för kort tid för att lägga ner för mycket pengar på den. Spara dom 7000:- till större hoj ist.

Kan ju också hända att hojen smäller elr nått då får du inte ett skit för trimmet. Ett effektrör tycker jag är OK att lägga pengar till, mer än det är det inte värt (asså att lägga ut en massa pengar på större cylinder osv). Var ju dessutom nån på forumet som satt 180 kit på nån hoj blev inte så extremt sstor skillnad bättre botten och lite lite på toppen. Fast det är ju olika från hoj till hoj också.

I och för sig sant, Vi får se kanske inte äns har kvar crmen utan köper något annat.


Ps. toppen skulle bli lägre med den cyllen. Ds.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
prulle skrev:
I och för sig sant, Vi får se kanske inte äns har kvar crmen utan köper något annat.


Ps. toppen skulle bli lägre med den cyllen. Ds.

Dagens tips: Lägg inte 7000:- på delar till en hoj om du inte ens vet om du ska ha kvar den.

:)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Padde skrev:
Dagens tips: Lägg inte 7000:- på delar till en hoj om du inte ens vet om du ska ha kvar den.

:)

Hehe, inte? :tungan

jag har ett stort moraliskt problem. Jag håller på att bli scitsofren.(Stavning?)

En halva av mig vill vara sköttsam, och bara ha crmen som bruksfordon till och från kompisarna, göra läxorna och skötta mig så mamma blir glad och aldrig göra något dumt.

Den halvan vill att jag ska ha crmen för att den vet hur lätt jag faller för att köra för fort på en rolig väg, enligt den så är det tveksamt att jag skulle av strypa. Denna halva vill satsa alla pengar på bil när jag fyllt arton och skita i mc då.
Denna halva kan vi kalla för H.I.M. halvan efter som den är så mesig.



Andra halvan Älskar knixiga vägar ála bogesund, och vill därför ha en nsr eller något annat, som är mindre svampigt än crmen. Gärna med lite mer pulver i. (läs så mycket pulver det någonsin går)

Den halvan vill också hellre ut och supa med polarna på helgerna än sitta hemma och plugga. Denna halva vill sen köpa en husaberga och en typ 740 eller annan billig bil när jag fyllt arton.

Den halvan kan vi kalla för rammstein halvan då de är lite mer klös i den.


Vilkan halva vinner? Ja de kan bara tiden avgöra. (min favorit är rammstein)

Edit: men H.I.M är också ganska bra..
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
prulle skrev:
2. Förgasare, något hum om hur stor jag ska ha.
Jag har en Mikuni Flatside TM34 som tidigare suttit på en NSR med 180cc så något i den stilen skulle nog vara lämpligt. Till salu om nån vill ha den.

Håller dock med om att det inte är värt att lägga pengar på att trimma en 125:a. Det ger så himla lite effekt för pengarna. Betydligt bättre att spara de pengarna tills när det är dags för mellanhoj.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Estremo skrev:
Jag har en Mikuni Flatside TM34 som tidigare suttit på en NSR med 180cc så något i den stilen skulle nog vara lämpligt. Till salu om nån vill ha den.

Håller dock med om att det inte är värt att lägga pengar på att trimma en 125:a. Det ger så himla lite effekt för pengarna. Betydligt bättre att spara de pengarna tills när det är dags för mellanhoj.

Njo de är nog sant. Tack för tipset i alla fall.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Boris JR skrev:
38mm förgasare är definitivt för stort även om du åker med 154cc, det finns ingen anledning att ha en så stor förgasare mee den lilla motorn det sabbar bara flödet och du får kass gång i lågfartsregistret och mindre på topp. Dessutom så måste man ha en reedkorg som kan flöda lika mycket vilket knappast är fallet.
min RGV 250 hade 2st 125cc cylindrar. Det satt 36mm förgasare original på båda cylindrarna (2st 36mm). Det finns alltså motorer som trivs så bra så med det.
Å andra sidan har min 500 1st 40mm. Så skillnaden är rätt stor från motor till motor.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
philsson skrev:
min RGV 250 hade 2st 125cc cylindrar. Det satt 36mm förgasare original på båda cylindrarna (2st 36mm). Det finns alltså motorer som trivs så bra så med det.
Å andra sidan har min 500 1st 40mm. Så skillnaden är rätt stor från motor till motor.

JA men du hade 2x36 inte 2x38....

36mm är lämpat för högvarviga 125or, det monteras på många gatcyklar även om dessasäkerligen hade mått bättre av 34or men det är ett försäjningsargument att den har stor förgasare. (se bara på alla i den här tråden som har bytt från 28mm till 38mm för att det är stort och tufft)
38mm hade jag endast monterat på rena racemotorer som går fullt ut i parti och minut.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Boris JR skrev:
JA men du hade 2x36 inte 2x38....

36mm är lämpat för högvarviga 125or, det monteras på många gatcyklar även om dessasäkerligen hade mått bättre av 34or men det är ett försäjningsargument att den har stor förgasare. (se bara på alla i den här tråden som har bytt från 28mm till 38mm för att det är stort och tufft)
38mm hade jag endast monterat på rena racemotorer som går fullt ut i parti och minut.


Jag har vell FFS inte bytt, ingen i denna tråden har bytt!? :kocko
38mm fick jag tag i till ett mycket bra pris, därför blir det ingen mindre.
Hälften av inköpspris ungefär och då är grejorna i princip nya.
Passar rakt av med chokevajer, gasvajer och hela skiten.

Varför ska jag då lägga MER pengar på en MINDRE förgasare som kanske inte ens passar rakt av med alla vajrar?
Jag tvivlar dock inte på att förgasaren är lite overkill men jag tror å andra sidan inte att hojen går sämre med den än med en 34mm.

Sen ska jag känna mig stor och tuff med min stora och tuffa förgasare. :7peta


Edit: Stavfle
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Svanen skrev:
Jag har vell FFS inte bytt, ingen i denna tråden har bytt!? :kocko
38mm fick jag tag i till ett mycket bra pris, därför blir det ingen mindre.
Hälften av inköpspris ungefär och då är grejorna i princip nya.
Passar rakt av med chokevajer, gasvajer och hela skiten.

Varför ska jag då lägga MER pengar på en MINDRE förgasare som kanske inte ens passar rakt av med alla vajrar?
Jag tvivlar dock inte på att förgasaren är lite overkill men jag tror å andra sidan inte att hojen går sämre med den än med en 34mm.

Sen ska jag känna mig stor och tuff med min stora och tuffa förgasare. :7peta


Edit: Stavfle

Ett litet tips i fortsättningen bara, idiotförklara inte mig innan du har läst alla inlägg i tråden (du kan ju börja med att läsa inlägg 2 i tråden skrivet av Edholm) sen kan du läsa alla andra trådar på 125 forumet om fjortisar som skall hänga på jätteförgasare för då går det sååå fort.


Sen har jag bara redovisat faktabakgrunden till varför olika motorer har olika förgasardiametrar och hur detta påverkar motorgången vill du sen köpa en jätteförgasare för att det är billigare så inte mig emot det är inte jag som får taskig gång.

Jag kan garantera dig att 38mm förgasare inte är optimalt, jag har lagt åtskildiga 100 timmar meckandes förgasare i alla typer av olika applikationer snöskoter/cross/enduro/rr/gatcyklar och än så länge har jag inte stött på en 125a som mått bra av att gå från 28-38mm i förgasardiameter.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Boris JR skrev:
Än så länge har jag inte stött på en 125a som mått bra av att gå från 28-38mm i förgasardiameter.

En 154:a då? :rolleyes:

Ger inte förstor förgasare sämmre botten drag?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
prulle skrev:
En 154:a då? :rolleyes:

Ger inte förstor förgasare sämmre botten drag?

Ja det är ju klart att när man skaffar sig en 23% större cylinder så är det perfekt att kränga på en förgasare med 83% större flödesarea det blir ju jättebra
:fyllisar

En för stor förgasare ger mindre effekt genom hela registret men den förstör mest på lågvarv....
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Boris JR skrev:
Ja det är ju klart att när man skaffar sig en 23% större cylinder så är det perfekt att kränga på en förgasare med 83% större flödesarea det blir ju jättebra
:fyllisar

En för stor förgasare ger mindre effekt genom hela registret men den förstör mest på lågvarv....

Och portningen har ju absolut ingen betydelse heller. :tomten
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top