32% på trafik innebär!??

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tjena, det här kanske är en dum fråga men såg nu att Swedie lagt ut den dystra nyheten.

vad innebär detta mer konkret? blir det utslaget på ett år så med andra ord ska jag räkna den totala kostnaden i försäkringar för mig och lägga på 32% på detta?

tacksam för svar

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Tjena, det här kanske är en dum fråga men såg nu att Swedie lagt ut den dystra nyheten.

vad innebär detta mer konkret? blir det utslaget på ett år så med andra ord ska jag räkna den totala kostnaden i försäkringar för mig och lägga på 32% på detta?

tacksam för svar

Hej!

Du ska räkna med att försäkringsbolaget kommer att ta ut en skatt på 32% på din trafikförsäkringspremie. Sedan om de tar ut det retroaktivt, vet jag inte.

MVH

Carlsson

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200

tacksam för svar

Nej, endast på trafik-delen.

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
För mig blev det en extra faktura på 3000:-

Jag funderar starkt på att sälja hojen...

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Retroaktivt kan det ju knappast bli

Nä...Inte iom att det börjar gälla från o med 1:e Juli..:) .

Trafikdelen på min försäkring är 2132:-. 32% på det blir 2814 :-... Denna gången klarar jag mig med en höjning på 682 :- ! Min totala försäkring är idag 8261 :- o kommer att höjas med ovanstående belopp till 8943:-.

Inte så farligt denna gången...för min del....men var ska det sluta ? De förmodar ju en höjning på upp till 300% fram till 2009.... Pengar som vi redan betalar i from av skatter , ska vi nu betala igen.... FY FAN !!!

JohanH

Crux
Gick med
30 May 2006
Hoj
2010 Zx-6r
jag får en höjning på ca 200kr i månaden, från 922kr till ca 1100kr räknat på 32% på trafikdelen. det kan jag leva med, men om det blir högre än det så får man nog byta till en annan typ av hoj, tyvärr!

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
Pengar som vi redan betalar i from av skatter , ska vi nu betala igen.... FY FAN !!!

Fel, det är ju det som är grejen, t.ex. inkomstskatten sänks ju, och sedan beskattar man där kostnaden uppstår istället.

Var glada, hädanefter kommer ni att ha ett val: ha hoj => betala skatten, eller: ha inte hoj =>behåll pengarna. Istället för att ständigt betala en gigantisk klumpsumma oavsett.

Som det har varit hittils har alla utan hoj hjälpt oss att betala, jag kan förstå att det inte varit så kul...

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Nu har inte jag hängt med i sista veckornas snack om skatten, men var det inte genomsnittligt 32% på trafikdelen?
Vissa kunde det vara lägre och vissa högre för.
:va :confused:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

tacksam för svar

Betalar du 1000 kr på enbart trafikdelen, så blir det 1320 kr, och ökningen 320i kronor kommer som ett extra inbetalning till försäkringsbolaget.

Fel, det är ju det som är grejen, t.ex. inkomstskatten sänks ju, och sedan beskattar man där kostnaden uppstår istället.

Var glada, hädanefter kommer ni att ha ett val: ha hoj => betala skatten, eller: ha inte hoj =>behåll pengarna. Istället för att ständigt betala en gigantisk klumpsumma oavsett.

Som det har varit hittils har alla utan hoj hjälpt oss att betala, jag kan förstå att det inte varit så kul...[/QUOTE]

Hjälpt oss att betala vad???? Sjukvård? Fortsätt simma runt i din fiskskål..

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Som det har varit hittils har alla utan hoj hjälpt oss att betala, jag kan förstå att det inte varit så kul...

är du dum på riktigt eller , vilka tror du betalar för innebandy och fotbollsskador vi betalar inget dit då ? till dom sjukskrivningarna via skatten utan alla andra betalar mc-kostnaderna .

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Se där !... Inkomstskatten sänks säger du.... Det vill jag se innan jag tror på det. Har fortfarande samma inkomstskatt som förra året.... O du menar att det skulle sänkas med motsvarande belopp ?... Håller med ett annat inlägg här i tråden om att fortsätta simma runt i fiskskålen:rolleyes:

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Sen förstår jag inte varför det måste tas ut som en klumpsumma och inte kunna bakas in i månadsbeloppet resterande del av försäkringsperioden.
Klumpsumma mitt i sommaren innan eller mitt i semestertider, trist för familjer som har ex två bilar eller liknande som kanske får ge upp sin semester p.g.a detta. Själv blir det på bågen och bilen :gnissla tur man inte hade planerat semester i år hur som helst.

Roligare kunde jag dock haft med dom pengarna om skatten inte höjts :mad:

Gabor

Guest
är du dum på riktigt eller , vilka tror du betalar för innebandy och fotbollsskador vi betalar inget dit då ? till dom sjukskrivningarna via skatten utan alla andra betalar mc-kostnaderna .

Vet inte hur många av er som betalar föreningsavgifter, där ingår bla en del försäkringspremier, bla i innebandy, i amerikansk football samt i golfavgift. Det vet jag , för det betalar jag själv. Hur det är med andra idrotter eller aktiviteter är jag inte säker på, men hästsport brukar ha en försäkringspremie. Även om dessa är frivilliga.

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Med risk att få rot spö ....

Om man nu vill köra sporthoj klass7 dvs en dyr mc med högskadefrikvens för föraren så är det ditt val! Tycker du att det kostar för mycket så har du två valmöjligheter 1. Bit ihop och dega. 2. Sälj hojen och köp en som kanske inte har 180 hk...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024