Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Nu är jag lite utanför mitt kompetensområde, har aldrig ägt en motard, än mindre tävlat. De tre stycken HVA Endurohojar jag hade i tur och ordning på 80-talet är väl det närmaste...
Dock har jag i många år varit garagegranne med Christofer Barrett. Under hans aktiva tid var det ofta vi två som var i garaget på kvällarna. Barrett gjorde iordning sina tävlingshojar och jag pillade med Sportstern. Sedan minst 5 år har dock Barrett inte kört aktivt. Hans sista tävlingshoj plus den minst sagt omfattande kringutrustningen: däck, extrahjul, kompressor, elverk, däckkrängare, reservdelar, däckvärmare, reservmotor och Gud vet allt, har stått för fäfot i garaget och samlat damm. Christofer har fått andra intressen. Var sak har sin tid.
Så för ett par dagar sedan fick vi besök av Christofer som undrade om ngn av oss garagevänner hade lust att frigöra honom från hoj, utrustning och garageplats. En yngre garagekompis Axel såg sugen ut men sneglade oroväckande på mig. Ikväll träffades Christofer, Axel och jag i garaget. Efter en timmes inventering av kringutrustning, reservdelar och status på hoj, så kom vi överens.
Christofer sålde hoj plus utrustningsberg och frigjordes från garageplats. Christofer såg lättad ut att slippa mek- och säljjobbet
Jag och Axel ska nu, med konsulterande av Barrett, driftsätta hojen och sen ska Axel och jag försöka hitta en köpare till hoj med utrustning inkluderad.
Vi tycker alla tre att det vore synd att degradera hojen tillbaks till cross. Så målet är att denna maskin -som jag tror en gång vunnit SM- ska upp på banan igen. Hoj och utrustning är ju ett perfekt startpaket för tex ngn yngre som vill börja tävla. Dock känner jag och Axel viss press nu om detta ska lyckas. Våren och årets Supermotosäsong står ju för dörren.
Det viktigaste punkterna vi ska börja med denna vecka är att hitta en ny elhärva. Befintlig 36-pinnars kontakt mot ECU:n är skadad. Vidare måste vi anskaffa ett nytt spjällhus alternativt hitta/åtgärda orsaken till varför nuvarande inte funkar på höga varv. Vi ska även montera ny koppling. Framgaffeln ska även få nytt Goldspeed framhjul, hjuldistanser, däck och broms. Hojen ska även kittas upp med andra tävlingsgrejer, catchtank, timräknare, fotpinnar som kan bära puckar, najningar och gud vet allt annat jag inte har koll på. Jag ska även göra lite service och tillsyn på motorn, ventilkoll, olja filter, leak-down-test mm.
Så syftet med denna tråd är tre:
Dels att kanske få tips på delar och setup
av er som kör Supermoto eller kan rmz450. I dagsläget behöver vi tex spjällhus och elhärva alt 36-pinnars kontakten. Vi ska förstås även plöja eBay.
Dels förstås att öka chanserna att hitta tex ngn yngre som funderar på att börja med Supermoto och som skulle kunna vara hjälpt av att köpa hoj och hela kringutrustningen i ett svep. Betydligt billigare och snabbare än att handla/bygga upp allt det materiella från början till butikspriser. Supermoto-hojar har ju dock en betydligt mindre marknad än crosshojar, men med hjälp av tråden kanske det går hitta en framtida förare/ägare.
Dels att bidra till SH. Som många andra fackforum har ju ett stort tapp skett till sociala medier, jag tycker dock att tex FB är kass till sånt här, jämfört med fackforumens överlägsna överblick och sökbarhet.
För egen del gör jag det här som ett roligt garageprojekt ihop med unge Axel och för att hjälpa Barrett som fått andra intressen. Han har snöat in på trampcyklar nu En vanlig åkomma i vårt garage
Nu är jag lite utanför mitt kompetensområde, har aldrig ägt en motard, än mindre tävlat. De tre stycken HVA Endurohojar jag hade i tur och ordning på 80-talet är väl det närmaste...
Dock har jag i många år varit garagegranne med Christofer Barrett. Under hans aktiva tid var det ofta vi två som var i garaget på kvällarna. Barrett gjorde iordning sina tävlingshojar och jag pillade med Sportstern. Sedan minst 5 år har dock Barrett inte kört aktivt. Hans sista tävlingshoj plus den minst sagt omfattande kringutrustningen: däck, extrahjul, kompressor, elverk, däckkrängare, reservdelar, däckvärmare, reservmotor och Gud vet allt, har stått för fäfot i garaget och samlat damm. Christofer har fått andra intressen. Var sak har sin tid.
Så för ett par dagar sedan fick vi besök av Christofer som undrade om ngn av oss garagevänner hade lust att frigöra honom från hoj, utrustning och garageplats. En yngre garagekompis Axel såg sugen ut men sneglade oroväckande på mig. Ikväll träffades Christofer, Axel och jag i garaget. Efter en timmes inventering av kringutrustning, reservdelar och status på hoj, så kom vi överens.
Christofer sålde hoj plus utrustningsberg och frigjordes från garageplats. Christofer såg lättad ut att slippa mek- och säljjobbet
Jag och Axel ska nu, med konsulterande av Barrett, driftsätta hojen och sen ska Axel och jag försöka hitta en köpare till hoj med utrustning inkluderad.
Vi tycker alla tre att det vore synd att degradera hojen tillbaks till cross. Så målet är att denna maskin -som jag tror en gång vunnit SM- ska upp på banan igen. Hoj och utrustning är ju ett perfekt startpaket för tex ngn yngre som vill börja tävla. Dock känner jag och Axel viss press nu om detta ska lyckas. Våren och årets Supermotosäsong står ju för dörren.
Det viktigaste punkterna vi ska börja med denna vecka är att hitta en ny elhärva. Befintlig 36-pinnars kontakt mot ECU:n är skadad. Vidare måste vi anskaffa ett nytt spjällhus alternativt hitta/åtgärda orsaken till varför nuvarande inte funkar på höga varv. Vi ska även montera ny koppling. Framgaffeln ska även få nytt Goldspeed framhjul, hjuldistanser, däck och broms. Hojen ska även kittas upp med andra tävlingsgrejer, catchtank, timräknare, fotpinnar som kan bära puckar, najningar och gud vet allt annat jag inte har koll på. Jag ska även göra lite service och tillsyn på motorn, ventilkoll, olja filter, leak-down-test mm.
Så syftet med denna tråd är tre:
Dels att kanske få tips på delar och setup
av er som kör Supermoto eller kan rmz450. I dagsläget behöver vi tex spjällhus och elhärva alt 36-pinnars kontakten. Vi ska förstås även plöja eBay.
Dels förstås att öka chanserna att hitta tex ngn yngre som funderar på att börja med Supermoto och som skulle kunna vara hjälpt av att köpa hoj och hela kringutrustningen i ett svep. Betydligt billigare och snabbare än att handla/bygga upp allt det materiella från början till butikspriser. Supermoto-hojar har ju dock en betydligt mindre marknad än crosshojar, men med hjälp av tråden kanske det går hitta en framtida förare/ägare.
Dels att bidra till SH. Som många andra fackforum har ju ett stort tapp skett till sociala medier, jag tycker dock att tex FB är kass till sånt här, jämfört med fackforumens överlägsna överblick och sökbarhet.
För egen del gör jag det här som ett roligt garageprojekt ihop med unge Axel och för att hjälpa Barrett som fått andra intressen. Han har snöat in på trampcyklar nu En vanlig åkomma i vårt garage
Last edited: