3G mobiler och nät

Vilket 3G nät använder du?

• Antal röstningar
    0

essey

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Numera såld zukka..
Ni som använder 3G. Vilka operatörer/mobiler har ni och hur tycker ni att det fungerar? Själv köpte jag en LG U8120 häromdagen i 3's nät och hittills tycker jag det verkar positivt. :tummenupp

Har hört många som varit missnöjda med täckningen osv. Kan inte ni skriva en rad här så man får höra lite olika vinklar om det hela?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Använder 3s nät, men i huvudsak för datatrafiken.
Telefonen jag har är en Motorola A920.

Jag ringer såklart upp de fria minuter som ingår i mitt abb också, jag tycker att täckningen är ok, men inte lika bra som det andra nät jag använder för "normala" samtal(Telia). Jag hade innan jag bytte till Telia Tele2, var inte speciellt nöjd med täckningen där heller, så jag anser att 3 har acceptabel täckning.

När jag skaffade den i höstas så var det fortfarande problem med täckningen, satt man i bilen och körde genom stan så bröts samtalet med jämna mellanrum. Nu händer det väldigt sällan, oftast går samtalen att genomföra utan avbrott.

essey

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Numera såld zukka..
Vet att kompisen som skaffade 3 förra året var mer än missnöjd med täckningen då sa att det har blivit mycket mycket bättre på bara ett halvår. Numera är han någorlunda nöjd och utvecklingen går ju framåt absolut. Skulle tro att det blir riktigt bra inom ett år eller två..

Coola Ola

Guest
Usch, såna där nymodigheter.... Var det nåt fel på NMT eller? va? va? :hihi

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag skaffade 3 i februari. Nöjd med telefonen (en Motorola A920) men totalt missnöjd med 3!! Samtalen bryts (fortfarande), telefonen stänger av sig (på grund av nätproblem, har jag fått höra!!! :confused: ), täckningen försvinner totalt istället för att övergå till Vodafones nät som den borde...
För att inte tala om servicen och tjänstvilligheten hos 3, jag finner inte ens ord...! Under all kritik!

Och då bor jag i centrala Norrköping, vilket man tycker borde funka... Men inte då.

Så för ett par månader sedan var jag och köpte en riktig telefon, med en riktig operatör, Vodafone. Har ALDRIG strulat, och jag hade dem i 7 år innan 3. :yoparty
Dessutom, har man ett problem med Vodafone ringer man till Kundtjänst och så fixar de det!!! :banana
Fast det roligaste var ju när de ringde upp mig en månad efter abonnemangets tecknande och frågade om jag trivdes med Vodafone och om jag hade några funderingar eller så? Behövde några inställningar? Det är service! :tummenupp

MikkE

Guest
har 3 med LG U8110.. hade jag väntat i 2 veckor kunde jag ha LG U8120 istället med 32 mb minne.. typiskt.. men jag är helnöjd
änvänder Comviq också lite grann, eftersom att abonnemanget går ut i februari

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Comviq har 18 månaders bindningstid, det skulle jag nog kunna tänka mig. Såvitt jag vet så kör comviq och telia på samma nät, så man borde ju ha lika bra täckning som hos telia.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag, tjejen & brorsan kör med 3, (NEC e616) o det e väl lite olika uppfattningar, tjejen har haft sin lur inne på rep. men e fortfarande missnöjd med den, stänger av sig o skit.
Brorsan e väl nöjd nu, men när han köpte den, hade han ingen täckning i lägenheten;-( Var väl lite surt eftersom han sade upp sin hemtelefon i samma härva. Men nu funkar det bra för han.
För mig: Det har funkat bra för det mesta, jag e rånöjd med samtalspriserna (slår ju allt). Telefonen funkar också rätt bra, trots att hunden har nafsat sig en stor bit av telefonen :tungan .
Kundtjänsten: vad e det? :kocko

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Syss skrev:
Jag skaffade 3 i februari. Nöjd med telefonen (en Motorola A920) men totalt missnöjd med 3!! Samtalen bryts (fortfarande), telefonen stänger av sig (på grund av nätproblem, har jag fått höra!!! :confused: ), täckningen försvinner totalt istället för att övergå till Vodafones nät som den borde...
För att inte tala om servicen och tjänstvilligheten hos 3, jag finner inte ens ord...! Under all kritik!

Och då bor jag i centrala Norrköping, vilket man tycker borde funka... Men inte då.

Så för ett par månader sedan var jag och köpte en riktig telefon, med en riktig operatör, Vodafone. Har ALDRIG strulat, och jag hade dem i 7 år innan 3. :yoparty
Dessutom, har man ett problem med Vodafone ringer man till Kundtjänst och så fixar de det!!! :banana
Fast det roligaste var ju när de ringde upp mig en månad efter abonnemangets tecknande och frågade om jag trivdes med Vodafone och om jag hade några funderingar eller så? Behövde några inställningar? Det är service! :tummenupp

Uppdatera telefonen till 925 så slipper du råka ut för att den stängs av! Att den släpper samtal kan man inte göra mycket åt dock!

Jag kör med 3 och är super-nöjd! Jag visste ju om att den skulle släppa samtal så det känns svårt att gnälla på det!

Coola Ola

Guest
Thundercat skrev:
Comviq har 18 månaders bindningstid, det skulle jag nog kunna tänka mig. Såvitt jag vet så kör comviq och telia på samma nät, så man borde ju ha lika bra täckning som hos telia.

Svenska UMTS-nät samägs av Telia och Comviq/Tele2. Att telias 3G-nät skulle ha bättre täckning än nån annan 3G-operatör är väl ingen som vet än? Bara för att Telia har många GSM-master så blir ju inte täckningen på deras 3G-nät per automatik bra.

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
xtreme skrev:
Uppdatera telefonen till 925 så slipper du råka ut för att den stängs av! Att den släpper samtal kan man inte göra mycket åt dock!

Jag kör med 3 och är super-nöjd! Jag visste ju om att den skulle släppa samtal så det känns svårt att gnälla på det!

Det var ju ett tag sedan man uppgraderade då, inte fan blev det bättre!!! Och jag köpte ju telefonen i tron om att det faktiskt var en TELEFON, så jag blev aningen förbannad när det inte gick att använda den som en! :mad:

Men men, nu har jag en alldeles utmärkt och superbra telefon (T610) och en förhållandevis bra handdator (A920). :)

Handväskan blir aningen tung, men det får man ta. :hihi

essey

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Numera såld zukka..
Stod och valde mellan telia och 3 men för att få telefonen för ett ok pris och inte binda upp mig på 24 månader var 3 ett självklart val. Sen ringer man betydligt billigare med 3 än telia.

Tog 3's 150 abonnemang

0 kr LG U8120
150 fria samtals minuter till alla nät, fasta såväl som gsm.Efter man har förbrukat dessa är det 1,50kr/min till andra operatörer och fasta nät.
DOCK 0 kr till alla inom 3 dygnet runt för 199 kr/mån i 6 månader, därefter 299 kr/mån restrerande 6. Sen borde det ju vara dags att byta mobil och få ett nytt erbjudande? :tummenupp

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Man får se skillnaden på storleken på företag. 3 startades för 2 - 3 år sedan världen runt och dras där med med ganska höga kostnader fortfarande. Vill minnas att dom är 7 man på 3's kundservice och dom ska serva x antal tusen abonnenter. Visst, under att kritik. Men man får ändå se till vad man betalar för. För 399 spänn i månaden för jag 1 st avacerad telefon, 300 fria minuter samt 50 MB data. Det är INGEN annan som kan slå den prisbilden.

Vodafone därimot är ett stort bolag som har funnit i sverige dom senaste 10 åren (några år som Europolitan). Där är alla kostnader redan betalade och företaget etablerat. Jag tror att inom 1 - 2 år så kommer 3 vara minst lika bra som resterade aktörer på marknaden.

Jag är iallafall nöjd med 3. Visst, det kanske inte funkar hela tiden. Men det va ju precis samma sak när GSM kom för några år sen. Men jag har sett en betydlig skillnad bara sen april då jag skaffade abbonemanget. :)

Syss: Det går att ställa in hur ofta telefonen ska söka nät på A920:n, då tappar man inte nätet lika ofta. :)

essey

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Numera såld zukka..
Coola Ola skrev:
Svenska UMTS-nät samägs av Telia och Comviq/Tele2. Att telias 3G-nät skulle ha bättre täckning än nån annan 3G-operatör är väl ingen som vet än? Bara för att Telia har många GSM-master så blir ju inte täckningen på deras 3G-nät per automatik bra.

Word! :fakta

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Coola Ola skrev:

Jag bara menade att comviq borde ha lika bra täckning som telia eftersom de har nätet tillsammans... Jag funderade på att skaffa comviq med 3G, verkar billigare än telia.

essey

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Numera såld zukka..
Thundercat skrev:
Jag bara menade att comviq borde ha lika bra täckning som telia eftersom de har nätet tillsammans... Jag funderade på att skaffa comviq med 3G, verkar billigare än telia.

Hur står sig comviq i förhållande till 3? Försökte hitta prislistor på comviqs hemsida men hittade inget?

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Syss skrev:

Håller med helt, jag skaffade 3 för någon månad sen bara, täckningen är hur svajig som helst...ena sekunden har man full täckning andra ingen alls :va
Ibland går det inte ens att ringa, och inte komma fram till mobilen heller.

Hade oturen att tappa min nya telefon när jag åkte hoj och fick beställa ett nytt SIM-kort...först och främst fick jag sitta i telefonkö i säkert en 45 min och sen kostar ett nytt SIM-kort 250 SPÄNN!!! :kocko Fick iallafall ett nytt kort och körde i en gammal telefon. Funka inte :va såg att man var tvungen att ringa och aktivera det först...fick sitta i kö ett bra tag till och fixade aktiveringen...tror ni att det funkade? NEJ! Fick ringa idioterna igen och fråga vad fan dom höll på med. Dom sa att dom skulle fixa det...Lyckades även tappa bort den telefonen när jag körde hoj :huvet fråga mig inte hur jag lyckades med det...klantiga veckan eller nåt?
Fick ringa och beställa ett nytt kort...ytterligare 250:- åt helvete!
Nä just nu står inte 3 högt på min lista över bra saker direkt
Kundtjänsten suger stenhårt hos 3!

Hade jag vetat hur det skulle ha blivit så hade jag nog skitit i 3G ett tag tills det har blivit bättre. Var bara i starkt behov av ny mobil och 3 var billiga (nu vet jag varför) Dock har nog storstäderna bättre täckning.

Hade haft Comviq i drygt 6-7 år innan och alltid varit supernöjd med dom.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
EBS skrev:
Vodafone därimot är ett stort bolag som har funnit i sverige dom senaste 10 åren (några år som Europolitan). Där är alla kostnader redan betalade och företaget etablerat. Jag tror att inom 1 - 2 år så kommer 3 vara minst lika bra som resterade aktörer på marknaden.

Skulle du ha lust att utveckla det där med 'alla kostnader betalade' lite mer? ;) När det gäller UMTS-utbyggnaden finns det inget som 'redan är betalat'. Däremot så är Vodafone Sverige en av mycket få operatörer i världen som bygger sitt UMTS-nät med egna pengar.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0