3km från att bli av med kortet!

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Var påväg upp till Trollhättan med bil förra veckan..
höll tydligen en hastighet av 92 km/h på 70-sträcka enligt farbror blå
som sprang ut i gatan och vinkade in mig till kanten..
Han frågade om jag ville erkänna eller gå till rättegång, det
har aldrig hänt förut!...
men hallå! jag körde ju ny bmw, var fartblind! tror ni det håller?! :dummer
jaja.. 1400 spänn i böter blir det iaf. om inte jag får stå för rättegångskostnaderna med.. crap happens :mad:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
äää... du hade ju 8kmh kvar, 30 för fort eller mer är det väl innan det ryker!!? (förutom på 30 sträckor där det är 20 flr fort)
Surt sånt där...tänk vad många sejjjor du hade kunnat bjuda på drinkar ikväll för dom pengarna!! :fyllisar

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Suomalainen skrev:
äää... du hade ju 8kmh kvar, 30 för fort eller mer är det väl innan det ryker!!? (förutom på 30 sträckor där det är 20 flr fort)
Surt sånt där...tänk vad många sejjjor du hade kunnat bjuda på drinkar ikväll för dom pengarna!! :fyllisar
Inte om man (som jag t.ex.) är prickad sedan tidigare. Då är det 25 över som är gränsen. :näsblod

Corbalin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Quaya skrev:
Ska man kalla det tur? Ska inte mycket till för att man ska upp i 3km/h fortare :))
precis.. men saken är den att vi (jag och tanten) hade lånat svärfars bmw..
och i all ärlighet kan jag säga att jag var fartblind, man hör ju fan inget i dom där nya vrålåken! skitbilar.. hehe..
Ska jag bli av med kortet ska det vara på en båge i 200+ inte i nån sunkig peugeot eller töntig bmw.
nåja.. jag tycker det verkar spännande med en rättegång, sista jag var på en sån så hade jag blivit överfallen av en påtänd finne med två knivar! han åkte dit och jag fick 10 lakan för besväret.. han fick psykvård och var ute efter två månader!

Är det någon som ska på dojans i götet ikväll så syns vi där! nu drar jag! SKÅL! :fyllisar
EDIT: Leta efter en grå adidas-tröjja med liten logga om du vill hälsa..

Last edited:

Corbalin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Suomalainen skrev:
Tyckte jag läste i polisens protokoll att gränsen var 25 km/h... dom kanske har sänkt?! dom pratar ju om att gränsrena ska tajtas åt.. jag är inte säker men..

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Rättegångskonstanderna blir du aldrig skyldig, du har alltid rätt att få din sak prövad i domstol.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Det finns minst 3 alternativ man kan göra.

1. Erkänna brottet. (skriver på)
2. Ej Erkänna brottet.
3. Begära rådrum

När man begär "rådrum" får man någon vecka på sig att fundera på om man ska välja 1 eller 2. Jag kan inte detaljerna men tror att det skall finnas "goda skäl" till att få ett rådrum beviljat på plats. Förmodligen är den när man är osäker på t ex vilka regler som gäller.

Snutarna får heller inte försöka påverka en i någon riktning. Målet med systemet är ju att den misstänkte skall avgöra och välja ett alternativ. I Sverige skiter, ofta poliserna i det. De kör med alla knep de kan. T ex, "..Erkänner du ELLER VILL DU HAMNA I RÄTTEGÅNG !!.." Hota tillbaka med anmälan så lugnar de ner sig.

Som OLJEKYLD GSXR säger, har man alltid rätt att få sin sak prövad i domstol. Helt utan kostander.

Det är ganska korkat att automatiskt skriva på. Hur kan man som drabbad veta att allt gått rätt till? Hur har de mätt? Är skyltarna lagliga? Det är inte skyltarna som g ä l l e r. Det är vad som står i trafikliggaren hos respektive kommun som gäller. Skyltarna är bara en info-grej. Kommunikation liksom. Ofta blir man friad i tinget. Ofta läggs utredningen ned i brist på bevis. Skriv inte på!

EDIT:

Måste passa på med ett exempel. Jag körde en Honda CR450 cross helt oreggad på väg och blev stoppad av bengen. Fick hem ett papper några veckor efter förhöret där det stod "Brott ej styrkt". Jag hadde hävdat att crossen i själva verket var en Yamaha XT500 med ett styrhuvud/ramnummer lånat från min brors hoj. Polisen borde kanske gjort en grundligare utredning.

Last edited:

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
håkanolsson skrev:
EDIT:

Måste passa på med ett exempel. Jag körde en Honda CR450 cross helt oreggad på väg och blev stoppad av bengen. Fick hem ett papper några veckor efter förhöret där det stod "Brott ej styrkt". Jag hadde hävdat att crossen i själva verket var en Yamaha XT500 med ett styrhuvud/ramnummer lånat från min brors hoj. Polisen borde kanske gjort en grundligare utredning.

Fast de där e ju inte riktigt samma grej.. för då ska dom ju göra en utredning på det.. det gör dom ju inte direkt av att man kör för fort.. för då finns ju redan "utredningen" där.. annars hände en liknade sak mig i somras.. blev tagen av en civil-mc när jag körde på slangen.. han var på mig som fan att jag skulle erkänna.. o hotade me rättegång o att jag skulle bli av me körkort osv.. men jag neka.. sen snackade vi vidare o hade ett ganska trevligt samtal.. två dagar senare ringer han hem till mig o säger att han skiter o göra en rapportering på det hela.. han orkade väl helt enkelt inte med allt extra arbete..

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Maverick skrev:
Fast de där e ju inte riktigt samma grej.. för då ska dom ju göra en utredning på det.. det gör dom ju inte direkt av att man kör för fort.. för då finns ju redan "utredningen" där.. annars hände en liknade sak mig i somras.. blev tagen av en civil-mc när jag körde på slangen.. han var på mig som fan att jag skulle erkänna.. o hotade me rättegång o att jag skulle bli av me körkort osv.. men jag neka.. sen snackade vi vidare o hade ett ganska trevligt samtal.. två dagar senare ringer han hem till mig o säger att han skiter o göra en rapportering på det hela.. han orkade väl helt enkelt inte med allt extra arbete..

Jo, det är ju sant. Men i utredningen vid fortkörning kan man kanske tycka att kontroll av t ex vägmärken, trafikliggare etc bör ingå som en del i utredningen. Dessa faktorer påverkar ju mycket. Min enda poäng är egentligen att i vissa fall tror man att man är skyldig. Man kanske t o m tycker att man själv kört som ett svin och har-brutit-mot-sveriges-rikes-lag. Men tekniskt, lagjuridiskt eller vad man kallar det, är man oskyldig. Då bör man kanske inte bara kasta in handduken och bjucka på böterna.

En bekant var i tingsrätten. Körde 70 på 50-väg. Laser o hela rubbet. Han var helt säker på att förlora och tänkte inte ens försvara sig. Åklagaren lägger ned målet innan det börjar. De upptäckte att det var felskyltat. Snopet men glad.

/h

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
äh va du gnäller.. :mad: du fick ju ha kvar kortet iallfall.. då är det bara att bita ihop å punga upp! :fatta!

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Corbalin skrev:
Tyckte jag läste i polisens protokoll att gränsen var 25 km/h... dom kanske har sänkt?! dom pratar ju om att gränsrena ska tajtas åt.. jag är inte säker men..

aj fan, det tål att kollas upp lite nogrannare. Då måste dom ha sänkt nyligen, för 2 år sen när hojkortet togs var det 30 iaf. Kanske är som ugluk säger..?

EDIT: Hittade detta på länstyrelsens hemsida, alltså 30 som gäller om de inte ändrat så sent som förra året.

"Under år 2002 återkallades i länet 801 körkort. Detta är en ökning i förhållande till 2001 med 18. De flesta körkorten återkallades på grund av s k grov hastighetsöverträdelse, dvs en överträdelse med mer än 30 km/tim."

Last edited:

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
KTM 525 SMR
det är 30km/h som gäller på 50-70-90-110 väg och 20km/h på 30 väg.Jag blev tagen i måndags, körde 96 på 70 sträcka, jag har lappen kvar!!!!!!
Sen hur det är om man redan är prickad vet jag ej!

Merlin

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Honda CBR 929 -00
Vilket flyt du har, hade det varit jag så hade jag kört 3km för fort över gränsen istället, med min vanliga tur :brinnerup

Corbalin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Merlin skrev:
Vilket flyt du har, hade det varit jag så hade jag kört 3km för fort över gränsen istället, med min vanliga tur :brinnerup
Hade jag haft flyt så hade polisen stått å pissat under tiden jag for förbi och missat mig med lasern..
Grisjävlar.. ska se så jäkla nöjd ut varje gång.. BLÄ!

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...