3km från att bli av med kortet!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det är dock en sak som är så jävla ruttet ifall man nekar. det är att ifall man har kört mer än 30 för fort så tar dom kortet direkt även om man nekar.

ett exempel. säg att jag åker fast i 200km/h på 90 väg och dom ska ta mitt kort tex 8 månader. jag nekar och rättegången sätts till ett datum 5 månader frammåt i tiden. då tar dom i alla fall mitt körkort direkt, så att jag får vara utan körtkort ända fram till rättegången. sen om jag blir frikänd på rättegången så får jag tillbaks mitt kort. jag har ju då varit oskyldigt "dömd" genom att dom tagit mitt kort i fem månader men det bryr dom sig inte om. man får ingen kompensation för det eller någonting. så jävla sjukt tycker jag. dom resonerar på något konstigt sätt som innebär att det inte är något straff när dom tar ens körkort. det dom räknar som straff är att man får betala 2000kr. det är så sjukt för jag skulle gissa på att 99% av alla här inne anser det som ett mycket hårdare straff att bli av med kortet i X antal månader än att få slanta upp 2000kr.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
bmwjohan skrev:
det är dock en sak som är så jävla ruttet ifall man nekar. det är att ifall man har kört mer än 30 för fort så tar dom kortet direkt även om man nekar.

ett exempel. säg att jag åker fast i 200km/h på 90 väg och dom ska ta mitt kort tex 8 månader. jag nekar och rättegången sätts till ett datum 5 månader frammåt i tiden. då tar dom i alla fall mitt körkort direkt, så att jag får vara utan körtkort ända fram till rättegången. sen om jag blir frikänd på rättegången så får jag tillbaks mitt kort. jag har ju då varit oskyldigt "dömd" genom att dom tagit mitt kort i fem månader men det bryr dom sig inte om. man får ingen kompensation för det eller någonting. så jävla sjukt tycker jag. dom resonerar på något konstigt sätt som innebär att det inte är något straff när dom tar ens körkort. det dom räknar som straff är att man får betala 2000kr. det är så sjukt för jag skulle gissa på att 99% av alla här inne anser det som ett mycket hårdare straff att bli av med kortet i X antal månader än att få slanta upp 2000kr.
Körkortsindragning är en trafiksäkerhetsåtgärd, inget straff. Eftersom du kört så fort ska staten hindra dej från att göra om det.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Ja det är ruttet. Jag tror de kan ta kortet vid andra tillfällen också. T ex stopplikt, rödljus. Mercy och rätsäkerhet brukar ju vara honör här. Men bengen kan med godtycke ta ett körkortkort. Mycket konstigt. Tipset blir kanske att aldrig ha med sig kortet. Man kör med legg istället. Sen blir det någon delgivning som man aldrig skriver på. På så sätt, bör man klara sig livet ut.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nr:18 skrev:
Körkortsindragning är en trafiksäkerhetsåtgärd, inget straff. Eftersom du kört så fort ska staten hindra dej från att göra om det.

ja just ja. det var så det hette. trafiksäkerhetsåtgärd. men det spelar ju ingen roll om det är en trafiksäkerhetsåtgärd eller ett straff egentligen. om det visar sig i rättegången att jag är oskyldigt till att ha kört i 200 på 90 väg så ska jag inte utsättas för någon trafiksäkerhetsåtgärd heller. det är så jäkla sjukt tycker jag. om rätten finner mig oskyldigt borde jag få kompensation på något sätt. tänk om jag arbetar som resande säljare tex så att jag är till 100% beroende av min bil. då kanske jag har gått i personlig konkurs och förlorat mitt jobb på dessa 5 månader.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Tur att du klara kortet den här gången! Pengarna är väl inte hela världen, att bli av med kortet är många gånger värre.

Som en liten försiktighetsåtgärd inför nästa tillfälle då det kanske med lite otur går i 102 på 70 väg så går ni nu in på www.vv.se och klickar er fram till där man beställer ett nytt körkort och gör det. Om ni senare skulle få kortet indraget nån månad så har ni då ett reserv att använda, med det klarar ni lätt att bli invinkad i en rutinpoliskontroll för alkoholmätning eller att bli stoppad pga att ert ena lyse är trasigt eller nån annan skitgrej. :tummenupp

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Det krävs att man kör mer än 30 för fort för att bli av med kortet på 70väg jag körde 30 för fort för några veckor sen det blev 1600kr i böter men jag fick behålla kortet,det första polisen sa till mig var 1kmh till och jag hade tagit ditt kort.

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
,,, men om du beställer nytt kort så måste du väl uppvisa det gamla, då du ska
hämta ut det nya. Dem vill ju klipper sönder det gamla då. Måste isf anmäla kortet
stulet för att få ut ett nytt, OM du ska ha två hela kort! ,, eller är jag ute o cyklar?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Art Vandalay skrev:
det är 30km/h som gäller på 50-70-90-110 väg och 20km/h på 30 väg.Jag blev tagen i måndags, körde 96 på 70 sträcka, jag har lappen kvar!!!!!!
Sen hur det är om man redan är prickad vet jag ej!

Om inte jag minns fel är det väl 25km/h på 50-väg, i övrigt precis så som du säger.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Chris Husky skrev:
Om inte jag minns fel är det väl 25km/h på 50-väg, i övrigt precis så som du säger.

Och om inte jag minns fel så är det väl 30 km/h.

*suck*

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
NU ska jag röra till allt ännu mer, men jag tog mitt bilkörkort för ett år sen och då sa de att det är 20km/h över på 30 & 50väg. 30km/h över på 70/90/110väg.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...