adrazar
Ny medlem
Hej!
Har lite frågor som jag gärna vill få lite klarhet i...
1. Jag har vart ute och kört ett par mil nu i vårvädret, och något tickar rätt högt (såpass högt att jag hör det väl när jag kör). Det tickar snabbare när jag ger gaspådrag (även om jag står med den på neutralen). Har försökt lyssna på var det kommer ifrån, men blir fan inte klok på det.
Har ju läst massa om ventiltick och även nått om nått avgasläck, men eftersom jag är helt grön så har jag ju fan inte en aning om hur en tickande ventil låter.
2. När jag växlar, så skrapar det till mellan 1an och 2an, ungefär som det borde låta om några kuggar rasslar ihop. Har det möjligen nått med koppling eller nån synk att göra? är bara mellan de växlarna.
3. Tempen på hojen är ju lite skum . Står den still och så stiger värmen upp till en bir över mitten på tempmätaren, typ där jag antar att den ska ligga, och blir den för varm om man varvar den lite, så sätter fläkten igång, och så kyls det ned lite, så den funkar. Men när jag kör så visar mätaren bara precis över första lilla markeringen.. alltså knappt en halv centimeter upp på mätaren. Ska det vara så att det skall kylas så bra genom luftdraget, känns ju som det skulle bli lite varmare... Hjälper ju inte att jag varvar och kör som en dåre , håller sig där ändå... men sticker upp när den stått still ett tag igen...
Ni som har tips å svar får gärna kommentera
En liten efterlysning på nån som har grym koll på sånt här i vänersborg/trollhättan området. Gärna nån som haft en sån hoj, eller som är hyffsat säker på att kunna lyssna av och avgöra vad som är lurt.
Säg till bara, det hade ju vart jävla smidigt.
Tack på förhand!
/christian
Har lite frågor som jag gärna vill få lite klarhet i...
1. Jag har vart ute och kört ett par mil nu i vårvädret, och något tickar rätt högt (såpass högt att jag hör det väl när jag kör). Det tickar snabbare när jag ger gaspådrag (även om jag står med den på neutralen). Har försökt lyssna på var det kommer ifrån, men blir fan inte klok på det.
Har ju läst massa om ventiltick och även nått om nått avgasläck, men eftersom jag är helt grön så har jag ju fan inte en aning om hur en tickande ventil låter.
2. När jag växlar, så skrapar det till mellan 1an och 2an, ungefär som det borde låta om några kuggar rasslar ihop. Har det möjligen nått med koppling eller nån synk att göra? är bara mellan de växlarna.
3. Tempen på hojen är ju lite skum . Står den still och så stiger värmen upp till en bir över mitten på tempmätaren, typ där jag antar att den ska ligga, och blir den för varm om man varvar den lite, så sätter fläkten igång, och så kyls det ned lite, så den funkar. Men när jag kör så visar mätaren bara precis över första lilla markeringen.. alltså knappt en halv centimeter upp på mätaren. Ska det vara så att det skall kylas så bra genom luftdraget, känns ju som det skulle bli lite varmare... Hjälper ju inte att jag varvar och kör som en dåre , håller sig där ändå... men sticker upp när den stått still ett tag igen...
Ni som har tips å svar får gärna kommentera
En liten efterlysning på nån som har grym koll på sånt här i vänersborg/trollhättan området. Gärna nån som haft en sån hoj, eller som är hyffsat säker på att kunna lyssna av och avgöra vad som är lurt.
Säg till bara, det hade ju vart jävla smidigt.
Tack på förhand!
/christian