3st GSXR750 -93 frågor. Tick, Växel och Temp.

adrazar

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
GSX-R 750
Hej!
Har lite frågor som jag gärna vill få lite klarhet i...

1. Jag har vart ute och kört ett par mil nu i vårvädret, och något tickar rätt högt (såpass högt att jag hör det väl när jag kör). Det tickar snabbare när jag ger gaspådrag (även om jag står med den på neutralen). Har försökt lyssna på var det kommer ifrån, men blir fan inte klok på det.
Har ju läst massa om ventiltick och även nått om nått avgasläck, men eftersom jag är helt grön så har jag ju fan inte en aning om hur en tickande ventil låter.

2. När jag växlar, så skrapar det till mellan 1an och 2an, ungefär som det borde låta om några kuggar rasslar ihop. Har det möjligen nått med koppling eller nån synk att göra? är bara mellan de växlarna.

3. Tempen på hojen är ju lite skum :D. Står den still och så stiger värmen upp till en bir över mitten på tempmätaren, typ där jag antar att den ska ligga, och blir den för varm om man varvar den lite, så sätter fläkten igång, och så kyls det ned lite, så den funkar. Men när jag kör så visar mätaren bara precis över första lilla markeringen.. alltså knappt en halv centimeter upp på mätaren. Ska det vara så att det skall kylas så bra genom luftdraget, känns ju som det skulle bli lite varmare... Hjälper ju inte att jag varvar och kör som en dåre :D, håller sig där ändå... men sticker upp när den stått still ett tag igen...


Ni som har tips å svar får gärna kommentera :D

En liten efterlysning på nån som har grym koll på sånt här i vänersborg/trollhättan området. Gärna nån som haft en sån hoj, eller som är hyffsat säker på att kunna lyssna av och avgöra vad som är lurt.

Säg till bara, det hade ju vart jävla smidigt.

Tack på förhand!
/christian
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
1. Lösning: Använd öronproppar/kör med raka rör/justera ventilspel. Vid vilka farter hör du ticket?

2. Det smäller lite, växellådan är super på dom där så jag tror den är fräsch.

3. Ja den skall va vid den första markeringen.
 

adrazar

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
GSX-R 750
HanneZ skrev:
2116067 1. Lösning: Använd öronproppar/kör med raka rör/justera ventilspel. Vid vilka farter hör du ticket?
Hör det i alla farter, men tickandet ökar när jag gasar, alltså ticket ökar i tempo ju mer varv jag har på motorn.
2. Det smäller lite, växellådan är super på dom där så jag tror den är fräsch.

Nja, smäller är ju ok, men det är snarare som när man växlar en bil utan att riktigt vara med på kopplingen... skrapar i kuggarna...
3. Ja den skall va vid den första markeringen.

Fan va bra.. då var det klart iaf!
Tack...

Då var det bara fråga 1 o 2 som jag vill ha mer klarhet i...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Självklart ökar tickandet med varvet. Ta isär och kolla ventilspelet om du tror att det är för stort.

Om det bara skrapar mellan 1:an o 2:an har det antagligen inte med kopplingen att göra.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Skrapandet kan ha med din växlingsteknik att göra. Du ska lägga ett lagom tryck på pedalen innan du trycker in kopplingen - då glider växlarna i mjukare.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top