i Kawan sitter ett Biltema Gel Batteri (80818), gissar på att det är 4år. Igår var den lite tjurig vid varmstart och jag tänkte att det kanske är batteriet som bråkar - inte ger nog med spänning för att tändningen ska kicka igång. Tyckte startmotorn snurrade lite segt nämligen.
Nåväl, laddade batteriet med en bra intelligent laddare. Lånade lite instrument på jobbet (Yes. floppy sönder) och kopplade strömtång på sladden till batteriet och mätte spänningen över batteripolerna.
Som synes var batteriet precis nyladdat, långt över 13V.
Trots att den initiella strömmen uppgick till över 160A så behöll batteriet mer än 9V. Man kan titta på ripplet på spänningen kontra strömmen. Vid 65A runt 12.2V och vid 115A kanske 11.2V. Det där batteriet skulle startat min 3L 6:a på bilen… den pendlar mellan (70-130A startström).
Efter två vevaxelvarv och en halvsekund smäller motorn igång, sedan laddas det med drygt 14V och som synes går strömmen negativ = batteriet laddas.
Inte så illa skulle jag påstå.
Tänkte att mätningar är lite kul...
Nåväl, laddade batteriet med en bra intelligent laddare. Lånade lite instrument på jobbet (Yes. floppy sönder) och kopplade strömtång på sladden till batteriet och mätte spänningen över batteripolerna.
Som synes var batteriet precis nyladdat, långt över 13V.
Trots att den initiella strömmen uppgick till över 160A så behöll batteriet mer än 9V. Man kan titta på ripplet på spänningen kontra strömmen. Vid 65A runt 12.2V och vid 115A kanske 11.2V. Det där batteriet skulle startat min 3L 6:a på bilen… den pendlar mellan (70-130A startström).
Efter två vevaxelvarv och en halvsekund smäller motorn igång, sedan laddas det med drygt 14V och som synes går strömmen negativ = batteriet laddas.
Inte så illa skulle jag påstå.
Tänkte att mätningar är lite kul...