4 Ah ist för 3Ah

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tja.

skulle behöva lite snabb hjälp. behöver ett nytt batteri till hojen. och min hemliga källa säger att de ska vara ett batteri på 3 Ah i crmen. (står inget på mitt batteri). Men... biltema har bara ett Gelbatteri på 3 ampere och det har fel mått. det batteri som har rätt mått är på 4 ampere. min fråga är alltså om man kan stoppa i det på 4 ampere lr säger de poff då?

tack på förhand.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Skilnaden är att det ena batteriet kan lämna 1 amp i 3 timmar medans den på biltema kan lämna 1 amp i 4 timmar .

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det enda problemet som skulle kunna uppstå är om ditt nya batteri har lite taskig laddning och kan överlasta din generator - man det är det enda. Själv skulle jag inte ha några betänkligheter att göra det du funderar på att göra. Gör det.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
tack så mycket för alla svar. får bli att shopa ett sådant snart då. inga andra invändningar på biltemas GEL-batteier? (har haft en tråd upp om det och det verkade ha funkat bra).

ha d

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Det enda problemet som skulle kunna uppstå är om ditt nya batteri har lite taskig laddning och kan överlasta din generator - man det är det enda. Själv skulle jag inte ha några betänkligheter att göra det du funderar på att göra. Gör det.

Hej igen tråden:)

Har du lust att gå in lite närmare på problemet med generatorn? jag har nämligen fått problem med generatorn:D den laddar inte ett skit verkar det som...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Hej igen tråden:)

Har du lust att gå in lite närmare på problemet med generatorn? jag har nämligen fått problem med generatorn:D den laddar inte ett skit verkar det som...

Kanske där problemet var från början...

Mät vad generatorn ger för volt när motorn är igång tror den ska ge 13,8-14,4

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Kanske där problemet var från början...

Mät vad generatorn ger för volt när motorn är igång tror den ska ge 13,8-14,4

mätte på dom tre stiften från generatorn igår med hjälp av mojo och gjorde vi rätt så laddar den ingenting. gav inte utslag hur vi än gjorde. jag är itne säker på att vi hade multimeter på växelspänning.

sen plockade jag loss generatorkåpan och tråden hade brunnit av på två ställen. så... vad beror det på? kan det helt enkelt vara för att jag körde på fel batteri?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
mätte på dom tre stiften från generatorn igår med hjälp av mojo och gjorde vi rätt så laddar den ingenting. gav inte utslag hur vi än gjorde. jag är itne säker på att vi hade multimeter på växelspänning.

sen plockade jag loss generatorkåpan och tråden hade brunnit av på två ställen. så... vad beror det på? kan det helt enkelt vara för att jag körde på fel batteri?

Fel batteri körde du egentligen inte. eftersom det var 12 volt...
Det som händer när man har ett större batteri är att den får ladda längre..

Däremot så kan det vara så att det blivit kortslutning på trådarna eller att batteriet i sig har kortslutits i cellerna..

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
...kan det helt enkelt vara för att jag körde på fel batteri?

Har inget med nytt batteri/Ah-skillnad att göra.
Som Alex skrev, ..är inte avbrunnen kabel resultat av ursprungsproblemet sedan tidigare !?
Låter mer som generatorn är problemet, ...prova reparera kabeln & mät om det funkar då, ..eller om den bränner igen.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
jag provade att löda dom kablar som gått av förut utan resultat. går det att reparera på nåt annat sätt lr helt enkelt åka å köpa koppartråd och linda om hela skiten? lr är det ny stator som gäller? skulle jag säga det själv ser det ut som den är omlindad en gång redan. inte speciellt snyggt dragen tråd.

anledningen till att jag bytte batteri var att det andra va helt slut. hjälpte inte att ladda det. (lampor och sådant lös inte innan man starta hojen). men jag vet inte riktigt när generatorn lagt av helt för innan har den laddad iaf, möjligen lite dåligt.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
går det att reparera på nåt annat sätt lr helt enkelt åka å köpa koppartråd och linda om hela skiten? lr är det ny stator som gäller?
Det är ny stator som gäller.

t4pp3r skrev:
anledningen till att jag bytte batteri var att det andra va helt slut. hjälpte inte att ladda det. men jag vet inte riktigt när generatorn lagt av helt för innan har den laddad iaf, möjligen lite dåligt.

Mest sannolikt (ungefär 99,99996% sannolikhet) är att du bränt generatorn pga att du kört allt för lång tid med dåligt batteri.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Det är ny stator som gäller.

Mest sannolikt (ungefär 99,99996% sannolikhet) är att du bränt generatorn pga att du kört allt för lång tid med dåligt batteri.

Tack... då vet jag att det itne är nåt annat. dock inte jag som kört så länge med dåligt batteri. men denna hoj verkar inte spec välskött så jag är inte förvånad.

är det inte ens värt att prova linda om själv. för som jag sa så ser de fan ut som den är hemmagjord. är helt vanlig koppartråd som är lindat lite huller om buller...

har en reservdelshoj på gång som jag täntke försöka lägga vantarna på så får hoppas de löser sej.

Tack för alla svar.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...