Saxat ur GP idag.
Grönt för farliga fordon
Branschfolk varnar för maskinerna. Men från den 1 oktober får mc-registrerade fyrhjulingar köras ute på allmän väg av den som har ett vanligt körkort.
- Ett misstag. Vi insåg inte riktigt följderna, säger Claes Roxbergh, ordförande i riksdagens trafikutskott.
Motorcykeln på fyra hjul har blivit ett populärt arbetsredskap för till exempel kraftbolag och markägare som behöver kunna ta sig fram i oländig terräng. I fjol såldes drygt 3 000 exemplar, en kraftig ökning från året innan.
Men fordonen har också använts för ren nöjesåkning i skogsmark och på småvägar.
Den leken kan vara livsfarlig. Minst fyra dödsolyckor har inträffat under de senaste två åren när fyrhjulingar krockat eller slagit runt. Tre av offren var ungdomar.
Hittills har fyrhjulingen, som också kallas ATV (All Terrain Vehicle), i princip bara fått användas på den egna marken. Enda undantaget har varit när någon måste korsa en väg för att ta sig till andra delar av ägorna.
Från den 1 oktober ändras reglerna. Då blir det tillåtet att köra en ATV på allmän väg om man har ett vanligt bilkörkort, förutsatt att fordonet är mc-registrerat.
Riksdagsbeslutet har upprört delar av branschen. Gunnar Öijvall på Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF, tycker att det är helt galet:
- Jag tror inte att lagstiftarna riktigt förstått vad det är för beslut man fattat.
Han anser att maskinerna är farliga i händerna på ovana förare och direkt olämpliga ute i trafiken.
De är avsedda att gå i terräng och har lågt däcktryck för att få mjukare gång och undvika skador på marken. Ute på en väg skulle maskinen bli svajig och knappast gå att köra i högre hastigheter. Men de fyrhjulingar som är avsedda för allmän väg har högt lufttryck i däcken och kan gå betydligt fortare.
- Vid en kraftig sväng är det stor risk att man slår runt med fordonet. Vem ska ta ansvar för alla olyckor?
Flera generalagenter och återförsäljare har beslutat att följa förbundets rekommendation att inte släppa ut fyrhjulingarna på vägarna.
- De är konstruerade för terräng, inte för allmän väg. Då tar vi vårt ansvar och säljer inte registrerade maskiner, säger Thomas Lindh, marknadschef för terränghjulingar på Yamaha.
Samma inställning har man hos flera andra generalagenter.
Men några kommer att testa marknaden. GP har talat med ett flertal återförsäljare som märkt av ett klart stigande intresse för maskinerna. De som hört av sig är jaktlag och skogsägare som vill kunna köra på vägar för att ta sig fram till sina marker, men också några som vill ha fyrhjulingar för ren nöjeskörning. Åtminstone två företag uppger att de kommer att sälja ATV:er med toppfarter på upp emot 100 km/tim.
När de förändrade körkortsreglerna för fyrhjulingarna diskuterades i riksdagens trafikutskott tittade man bland annat på vad som gällde för trehjuliga motorcyklar, så kallade trikes. De får köras på körkort med b-tillhörighet - i konsekvensens namn borde alltså samma regler gälla även för fyrhjulingar.
Att fordonen kunde vara farliga ute i trafiken diskuterades inte.
Trafikutskottet tillstyrkte förslaget om förändringar i körkortslagen som sedan klubbades i riksdagen. Något som Claes Roxbergh i efterhand tycker var olyckligt:
- Från mitt perspektiv sett var det ett misstag. Branschfolk själva säger att maskinerna är farliga. Utskottet och riksdagen förstod nog inte riktigt det när vi tog besluten.
Han tillägger:
- Nu bör vi överväga en justering av reglerna. Vi vill inte se dem på svenska vägar.
En möjlig förändring är att kräva speciell förarutbildning för att få att få köra fyrhjuling, något som McRF tidigare föreslagit och uppvaktat trafikutskottet om.
Vad säger du till dem som faktiskt följer de nya reglerna och säljer mc-registrerade fyrhjulingar?
- Jag hoppas att de låter bli att ta in dem. De här maskinerna riskerar ju säkerheten både för förarna och andra trafikanter.
Grönt för farliga fordon
Branschfolk varnar för maskinerna. Men från den 1 oktober får mc-registrerade fyrhjulingar köras ute på allmän väg av den som har ett vanligt körkort.
- Ett misstag. Vi insåg inte riktigt följderna, säger Claes Roxbergh, ordförande i riksdagens trafikutskott.
Motorcykeln på fyra hjul har blivit ett populärt arbetsredskap för till exempel kraftbolag och markägare som behöver kunna ta sig fram i oländig terräng. I fjol såldes drygt 3 000 exemplar, en kraftig ökning från året innan.
Men fordonen har också använts för ren nöjesåkning i skogsmark och på småvägar.
Den leken kan vara livsfarlig. Minst fyra dödsolyckor har inträffat under de senaste två åren när fyrhjulingar krockat eller slagit runt. Tre av offren var ungdomar.
Hittills har fyrhjulingen, som också kallas ATV (All Terrain Vehicle), i princip bara fått användas på den egna marken. Enda undantaget har varit när någon måste korsa en väg för att ta sig till andra delar av ägorna.
Från den 1 oktober ändras reglerna. Då blir det tillåtet att köra en ATV på allmän väg om man har ett vanligt bilkörkort, förutsatt att fordonet är mc-registrerat.
Riksdagsbeslutet har upprört delar av branschen. Gunnar Öijvall på Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF, tycker att det är helt galet:
- Jag tror inte att lagstiftarna riktigt förstått vad det är för beslut man fattat.
Han anser att maskinerna är farliga i händerna på ovana förare och direkt olämpliga ute i trafiken.
De är avsedda att gå i terräng och har lågt däcktryck för att få mjukare gång och undvika skador på marken. Ute på en väg skulle maskinen bli svajig och knappast gå att köra i högre hastigheter. Men de fyrhjulingar som är avsedda för allmän väg har högt lufttryck i däcken och kan gå betydligt fortare.
- Vid en kraftig sväng är det stor risk att man slår runt med fordonet. Vem ska ta ansvar för alla olyckor?
Flera generalagenter och återförsäljare har beslutat att följa förbundets rekommendation att inte släppa ut fyrhjulingarna på vägarna.
- De är konstruerade för terräng, inte för allmän väg. Då tar vi vårt ansvar och säljer inte registrerade maskiner, säger Thomas Lindh, marknadschef för terränghjulingar på Yamaha.
Samma inställning har man hos flera andra generalagenter.
Men några kommer att testa marknaden. GP har talat med ett flertal återförsäljare som märkt av ett klart stigande intresse för maskinerna. De som hört av sig är jaktlag och skogsägare som vill kunna köra på vägar för att ta sig fram till sina marker, men också några som vill ha fyrhjulingar för ren nöjeskörning. Åtminstone två företag uppger att de kommer att sälja ATV:er med toppfarter på upp emot 100 km/tim.
När de förändrade körkortsreglerna för fyrhjulingarna diskuterades i riksdagens trafikutskott tittade man bland annat på vad som gällde för trehjuliga motorcyklar, så kallade trikes. De får köras på körkort med b-tillhörighet - i konsekvensens namn borde alltså samma regler gälla även för fyrhjulingar.
Att fordonen kunde vara farliga ute i trafiken diskuterades inte.
Trafikutskottet tillstyrkte förslaget om förändringar i körkortslagen som sedan klubbades i riksdagen. Något som Claes Roxbergh i efterhand tycker var olyckligt:
- Från mitt perspektiv sett var det ett misstag. Branschfolk själva säger att maskinerna är farliga. Utskottet och riksdagen förstod nog inte riktigt det när vi tog besluten.
Han tillägger:
- Nu bör vi överväga en justering av reglerna. Vi vill inte se dem på svenska vägar.
En möjlig förändring är att kräva speciell förarutbildning för att få att få köra fyrhjuling, något som McRF tidigare föreslagit och uppvaktat trafikutskottet om.
Vad säger du till dem som faktiskt följer de nya reglerna och säljer mc-registrerade fyrhjulingar?
- Jag hoppas att de låter bli att ta in dem. De här maskinerna riskerar ju säkerheten både för förarna och andra trafikanter.