4-hjulingar i trafiken

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Saxat ur GP idag.

Grönt för farliga fordon

Branschfolk varnar för maskinerna. Men från den 1 oktober får mc-registrerade fyrhjulingar köras ute på allmän väg av den som har ett vanligt körkort.
- Ett misstag. Vi insåg inte riktigt följderna, säger Claes Roxbergh, ordförande i riksdagens trafikutskott.

Motorcykeln på fyra hjul har blivit ett populärt arbetsredskap för till exempel kraftbolag och markägare som behöver kunna ta sig fram i oländig terräng. I fjol såldes drygt 3 000 exemplar, en kraftig ökning från året innan.
Men fordonen har också använts för ren nöjesåkning i skogsmark och på småvägar.
Den leken kan vara livsfarlig. Minst fyra dödsolyckor har inträffat under de senaste två åren när fyrhjulingar krockat eller slagit runt. Tre av offren var ungdomar.
Hittills har fyrhjulingen, som också kallas ATV (All Terrain Vehicle), i princip bara fått användas på den egna marken. Enda undantaget har varit när någon måste korsa en väg för att ta sig till andra delar av ägorna.
Från den 1 oktober ändras reglerna. Då blir det tillåtet att köra en ATV på allmän väg om man har ett vanligt bilkörkort, förutsatt att fordonet är mc-registrerat.
Riksdagsbeslutet har upprört delar av branschen. Gunnar Öijvall på Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF, tycker att det är helt galet:
- Jag tror inte att lagstiftarna riktigt förstått vad det är för beslut man fattat.
Han anser att maskinerna är farliga i händerna på ovana förare och direkt olämpliga ute i trafiken.
De är avsedda att gå i terräng och har lågt däcktryck för att få mjukare gång och undvika skador på marken. Ute på en väg skulle maskinen bli svajig och knappast gå att köra i högre hastigheter. Men de fyrhjulingar som är avsedda för allmän väg har högt lufttryck i däcken och kan gå betydligt fortare.
- Vid en kraftig sväng är det stor risk att man slår runt med fordonet. Vem ska ta ansvar för alla olyckor?
Flera generalagenter och återförsäljare har beslutat att följa förbundets rekommendation att inte släppa ut fyrhjulingarna på vägarna.
- De är konstruerade för terräng, inte för allmän väg. Då tar vi vårt ansvar och säljer inte registrerade maskiner, säger Thomas Lindh, marknadschef för terränghjulingar på Yamaha.
Samma inställning har man hos flera andra generalagenter.
Men några kommer att testa marknaden. GP har talat med ett flertal återförsäljare som märkt av ett klart stigande intresse för maskinerna. De som hört av sig är jaktlag och skogsägare som vill kunna köra på vägar för att ta sig fram till sina marker, men också några som vill ha fyrhjulingar för ren nöjeskörning. Åtminstone två företag uppger att de kommer att sälja ATV:er med toppfarter på upp emot 100 km/tim.
När de förändrade körkortsreglerna för fyrhjulingarna diskuterades i riksdagens trafikutskott tittade man bland annat på vad som gällde för trehjuliga motorcyklar, så kallade trikes. De får köras på körkort med b-tillhörighet - i konsekvensens namn borde alltså samma regler gälla även för fyrhjulingar.
Att fordonen kunde vara farliga ute i trafiken diskuterades inte.
Trafikutskottet tillstyrkte förslaget om förändringar i körkortslagen som sedan klubbades i riksdagen. Något som Claes Roxbergh i efterhand tycker var olyckligt:
- Från mitt perspektiv sett var det ett misstag. Branschfolk själva säger att maskinerna är farliga. Utskottet och riksdagen förstod nog inte riktigt det när vi tog besluten.
Han tillägger:
- Nu bör vi överväga en justering av reglerna. Vi vill inte se dem på svenska vägar.
En möjlig förändring är att kräva speciell förarutbildning för att få att få köra fyrhjuling, något som McRF tidigare föreslagit och uppvaktat trafikutskottet om.
Vad säger du till dem som faktiskt följer de nya reglerna och säljer mc-registrerade fyrhjulingar?
- Jag hoppas att de låter bli att ta in dem. De här maskinerna riskerar ju säkerheten både för förarna och andra trafikanter.

Har själv en fyrhjuling och kan bara säga att dessa hör INTE hemma ute i trafiken även om de kan vara riktigt skoj att köra ibland, men då i terrängen förstås.
Hanterbarheten på asfalt är riktigt ruggig och det är lätt att välta med den.
Hoppas att de ändrar detta beslut omgående, annars lär det hända många olyckor med dessa fordon och jag tror inte att det hjälper att om man har A-behörighet på kortet heller.

Nu tror jag att det beror lite på vilken 4-hjuling man tänker på oxå... Om man jämnför en stenkrossarträdklättrargrizzly & min sänkta, breddade Raptor, så borde Yamaha´n vara betydligt bättre på väg.
Har kört ganska mycket asfalt med min & tycker att den uppför sig riktigt bra. Det är ju ingen MC så man får ju köra lite med insidan.

Kaxen skrev:
Nu tror jag att det beror lite på vilken 4-hjuling man tänker på oxå... Om man jämnför en stenkrossarträdklättrargrizzly & min sänkta, breddade Raptor, så borde Yamaha´n vara betydligt bättre på väg.
Har kört ganska mycket asfalt med min & tycker att den uppför sig riktigt bra. Det är ju ingen MC så man får ju köra lite med insidan.

Håller fullständigt med, jag syftade på så kallade ATV:s (All Terrain Vehicles).

Uppe hos min mormor och morfar (som bor nordväst om skellefteå) är fyrhjulingar inte så ovanliga. Min morfar har en Polaris 500 ATV som jag brukar köra med när jag är där uppe i skogarna. (Innan det hade han en 2-takt 350 tror jag, och jag har nog kört dem nu och då under 8 års tid.)
Och jag måste säga att de är väldigt roliga att köra, men just ATVerna är svajiga och blir ostadiga i högre hastigheter.
Men nog har jag ju dröm tbåde en och två gånger om att ha en vägreggad 4-hjuling, då i stil med en Raptor 660, vilka nog inte alls är svajiga och ostadiga.
Tex. så vet jag om en kille där uppe hos mormor och morfar som efter en MC-olycka blivit förlamad från brösten och neråt, han kör nu en Raptor som är omjgord så att han växlar med knapptryckningar på styret, och det måste ju vara underbart att få fortsätta med något som man älskar...

Jag tycker att de borde göra en "märkning" av något slag som säger vilka som är lämpade för vägkörning.

För nog skulle jag gärna ha en, de är ju skitroliga att köra!

Tycker det låter lite galet. Min farsa har en Grizzly som han använder i skogen och den har man ju lekt med några gånger, men att börja använda den ute i trafiken låter inte som någon höjdare. Över 60 börjar den ju åla och man känner inte att man har någon större kontroll. Jag skulle inte vilja ligga på en 90 väg och pressa max iallafall.

tycker det låter som ett jävla roligt fordon.. funderar på att kanske sälja skotern om det blir dåligt med snö och köpa en typ yamaha raptor 660 och slänga på dubbade däck till vintern och piska snöig länsväg i vinter
det kan ju aldrig vara farligare än en skoter som framförs i 80-90 på en 1,5 meter bred led med trä-änning i axlarna

en polare köpte en sån där quad som kommer att köras i trafiken.
Har inte kört den så jag vet inet hur den käns att köra, inget som intresserar mig iaf, jag håller mig till mc

Melin skrev:
tycker det låter som ett jävla roligt fordon.. funderar på att kanske sälja skotern om det blir dåligt med snö och köpa en typ yamaha raptor 660 och slänga på dubbade däck till vintern och piska snöig länsväg i vinter
det kan ju aldrig vara farligare än en skoter som framförs i 80-90 på en 1,5 meter bred led med trä-änning i axlarna

Du vet väl att man inte får köra mer än 70km/H me snöskoter!! :fakta :angel

Jag har en Yamaha Breeze 125cc ATV grymt kul fordon, på grus, på asfalt kan man inte köra i mer än 10km/h osvänga!!

ändå toppar skiten minst 80 på asfalt...

Well well jag säljer sådana 4 Hjulingar.

170cc Cobra 180 heter dom och säljs Reggade och besiktigade :)
Luftkylda 4takts motorer :)

Var i Grekland (Naxos) på semester :cool: (kom tillbaka i söndax) å där kryllade det av diverse små fordon - bl.a. just 4-hjulingarna.

De funkade säkert bra på byvägarna på ön och ned till stranden, men verkade inte särskilt roliga eller lämpliga under längre sträckor utanför dessa områden.

Då var det roligare med skoter (ej snö-) som fläktade gôtt i sol och 35-gradig värme. Tvivelaktig väghållning med tjejen bakpå (speciellt på grus) samt bensinstopp en halvmil från närmaste stad (dock nerför hela vägen) kunde inte förta det hela - blev lixom bara mer semesterkänsla :D

För att återgå till ämnet torde nämnda 4-hjulingar, trots adekvata fartresurser, inte heller passa särskilt bra på (större) svenska vägar bland annan, mer lämplig, trafik därpå.
/F.

Det störrsta problemet med att köra ATVs på asfalt är inte att dom blir svajiga. Som jag ser det är det stora problemet att det går väldigt tungt när man ska svänga, tills man kommer till en viss punkt, där hjulen riktigt bryts åt sidan. Om man inte vet om det är risken stor att man tippar.

Om fyrhjulingar ska tillåtas på almän väg bör dom vara anpassade för det, och föraren ska ha fått en utbildning, typ förarbevis.

Kan man inte köra en 4-hjuling på asfalt ska man fan inte köra bil heller.

Såg en del quads i italien när jag var där i sommras!
Alla hade "motard" hjul alltså flattrack med asfaltsmönster
Riktigt häftiga var dom!

SM 570 RR skrev:
Kan man inte köra en 4-hjuling på asfalt ska man fan inte köra bil heller.

Jag kan medela att det är en jävla skillnad på hur en bil och fyrhjuling uppför sig.

Bilen är ju som buggd för att köras på asfalt, medans dom flesta fyrhjulingar är byggda för att köras ute i skogen. mao mjuka däck, mjuk fjädring, hög markfrigång och permanent fyrhjulsdrift (kul på vintern :crash )

Din paralell funkar som inte....

En klassisk ATV lär ju vara ohemult vinglig att köra fort på asfalt, men skaffar man en riktig quad-räser, så är det bara att hänga in och macka på! Har man lagom "dåliga" däck så släpper det istället för att välta. Hur kul som helst att köra på fetställ runt rondeller o.d. :D

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back