40 km/h över...

manneman

Guest
Hur länge kan man räkna med att man är av med lappen för 40 km/h över?

4000:- i böter får man iaf...:död

Orutinerat, jag vet.:huvet

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
35 km/h över gav mig 3600 kr i böter och två månader utan, standard är tre månader vad jag fattat det som.

(va "glad" att det är i slutet av säsongen iallafall och inte två dagar efter midsommar som i mitt fall... jag som tyckte det var vuxenpoäng att vänta en extra dag efter allt festande för att vara säker på att inte köra med alkohol i kroppen)

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Mitt bud ligger på 3 mån om du inte har en massa annat skit på dig, som de inte gjort något av..
Brukar vara standard.

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Några år sen det var 3 mån för mig, 144 på 110 + böter

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
3 månader, sen läser någon på SH att du klarar dig med trampcykel och ökar på till 6 månader.

Selvén

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
2010 BMW S1000RR
Enligt Trafikjuristen.se gäller följande;

Fortkörning

Tabellerna omfattar hastighetsöverträdelse med uppemot och i vissa fall över den dubbla hastigheten jämfört med den tillåtna. Det bör därför påpekas att, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, en hastighetsöverträdelse kan straffas som vårdslöshet i trafik respektive grov vårdslöshet i trafik, varvid en längre återkallelsetid än den i denna tabell angivna tiden kan komma beslutas av länsstyrelsen. Bedöms riskerna vid en extrem fortkörningen som mindre ogynnsamma, t.ex. en i övrigt bilfri motorväg en ljus sommarnatt, straffas gärningen inte sällan som en fortkörning och inte som vårdslöshet i trafik (se t.ex. detta fall).

Varning istället för återkallelse vid överskridande med mer än 30 km/h på 50-, 70-, 90- och 110-väg är extremt sällsynt. Rent formellt finns det goda möjligheter för länsstyrelserna att besluta om varning istället för återkallelse vid exempelvis en tillfällig hastighetsöverträdelse med 141 km/h på en i övrigt trafikfri motorväg, men i praktiken inträffar det nästan aldrig, inte ens då körkortsinnehavaren har ett mycket långt och tidigare anmärkningsfritt körkortsinnehav samt kan påvisa stort behov av körkort. Man kan ju rimligen tycka att en mer nyanserad bedömning borde ske - inte minst för att systemet ska ha acceptans hos allmänheten och påverka det allmänna rättsmedvetandet i positivt riktning - men så är alltså inte fallet.

FORTKÖRNING

Km/h

Normalpåföljd

Kommentar

På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h

46-49

Varning

Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen

50-59

2 månader

60-69

3 månader

70-79

4 månader

80-89

minst 5 månader

90-99

minst 6 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h

75-80

Varning

Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen

81-90

2 månader

Varning vid "särskilda skäl".

91-100

3 månader

101-110

4 månader

111-120

5 månader

121-130

6 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h

95-100

Varning

101-110

2 månader

111-120

3 månader

121-130

4 månader

131-140

5 månader

141-150

6 månader

151-160

8 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h

115-120

Varning

121-130

2 månader

131-140

3 månader

141-150

4 månader

151-160

5 månader

161-170

6 månader

171-180

8 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 110 km/h

135-140

Varning

141-150

2 månader

151-160

3 månader

161-170

4 månader

171-180

5 månader

181-190

6 månader

191-200

8 månader

© Copyright Trafikjuristen 1996-2009 | Om webbplatsen | Ansvarig utgivare | Sidan uppdaterad: 2009-03-19 | info@trafikjuristen

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Var körde du +40? Detta har stor betydelse. Polaren körde 40 över på 60 sträcka och fick 6 månader. (inte ens säker det var 60 för 2 år sedan, kan varit 70 sträcka då med stor säkerhet)
I hans fall var det 90 sträcka innan och efter men sänkt hastighet pga korsning vilket gjorde att dom såg allvarligare på det.

manneman

Guest
3 månader, sen läser någon på SH att du klarar dig med trampcykel och ökar på till 6 månader.

Blir lite meckigt med trampcykel när man är egenföretagare...

Var körde du +40? Detta har stor betydelse. Polaren körde 40 över på 60 sträcka och fick 6 månader. (inte ens säker det var 60 för 2 år sedan, kan varit 70 sträcka då med stor säkerhet)
I hans fall var det 90 sträcka innan och efter men sänkt hastighet pga korsning vilket gjorde att dom såg allvarligare på det.

2 månader bör jag få det till således och det var vad konstapeln gissade med vilket enligt henne var minimum.

Sträckan var en för tidpunkten glest trafikerad 70 väg längs med soptippen i Helsingborg med endast ett T-kors i närheten med en väg som kommer ifrån ett vid tidpunkten folktomt industriområde.

Jag kommer att överklaga via jurist jag känner och vi sammanställer överklagan i helgen.

Last edited:

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Jävligt segt... jag tycker sällan man ser kontroller när man kör bil men när man är ute på hojen är de i varenda jävla gathörn

hallonberger

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Hoj
honda vf750f 83 snart i bonnmeck edition
Stämmer in i kören med 2-3 månader. Jag själv fick 3 månader för 122 km/h på 70 sträcka, jag var dock ensam på vägen med fri sikt. Det var mina tre längsta månaderna i hela mitt liv....

manneman

Guest
Stämmer in i kören med 2-3 månader. Jag själv fick 3 månader för 122 km/h på 70 sträcka, jag var dock ensam på vägen med fri sikt. Det var mina tre längsta månaderna i hela mitt liv....

Ja man saknar inte kon förrän båset är tomt...:gråta

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Blir lite meckigt med trampcykel när man är egenföretagare...

2 månader bör jag få det till således och det var vad konstapeln gissade med vilket enligt henne var minimum.

Sträckan var en för tidpunkten glest trafikerad 70 väg längs med soptippen i Helsingborg med endast ett T-kors i närheten med en väg som kommer ifrån ett vid tidpunkten folktomt industriområde.

Jag kommer att överklaga via jurist jag känner och vi sammanställer överklagan i helgen.

Hur det än går så är det surt.. Jag vet hur mycket hoj du kör.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0