Ok, men är det inte overkill att börja direkt på en supersport/gsxr750, trots bankurser med handledare? Verkar som att många förespråkar en lättare hoj för att man lär sig snabbare på en sådan, men kanske spelar mindre roll om man går kurser?
En instruktör är helt klart att föredra, särskilt i början av åkandet så du inte utvecklar några olater som du sedan måste lägga massor av tid på att nöta bort.
Jag har en 600cc, 750cc och en 1000cc sporthoj, och har kört alla på bana i lite varierande grad, den som gjort mig skitnödig minst är 600cc, sedan 1000cc.
Största skälet att köra en mindre hoj är som folk sagt tidigare att man måste lära sig att ha farten med sig in i och genom kurvorna med en sån för att få nån fart att tala om på rakorna, vilket man tar med sig till mer potenta hojar när man byter upp sig.
En annan fördel är att med timid effektutveckling så är det svårare att ställa till det för sig med gasen. Något som säkert kan bli lite nackdel när man sedan växlar upp till något potentare och försöker ge full gas direkt efter att ha vikt in hojen i böjen.
Sedan ska det inte underskattas att en klenare hoj inte är lika läskig som en potentare, man får helt klart färre bajsnödiga ögonblick på vägen runt på banan när man har 35kw, än när man har 150kw när man håller på och lär sig.
Själv skaffade jag en R6 som första banhoj. Den hade ett heeelt efterblivet och för modellen onormalt effektregister, men den var ändå kul att lära sig på. Råkade väl ut för bakhjulssläpp ett par gånger när det började gå lite fortare, annars var den tämligen oläskig och gjorde som man sa åt den, sålänge man höll sig över 7000rpm.