48. Frohburger ADAC Dreieckrennen 2010

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
48:de omgången av landsvägsracet i Frohburg gick av i helgen. Detta innbar även final i IRRC (International Road Racing Championship).

24837_110777685615073_100000485275602_194878_323274_n.jpg


Motorcyckelklubben från staden - MSC Frohburger Dreieck - fyllde 50 år.
Huvudsponsorn - ADAC Frohburg - fyllde 20 år.
Stadens sporthall fyllde 10 år.

schild_turnhalle1.gif


Nordgren Racing fyllde 20 år..

..och det kunde inte firas på ett bättre sätt än att en av teamets stjärnförare - Joakim Stensmo - på ett övertygande sätt vann 250ccm trotts hårt motstånd av flera namnkunniga namn från landsvägsrace till GP-VM!! :yoparty

62289_154509981250193_100000735755891_333137_5564813_n.jpg


När en Svensk senast vann ett större internationellt gatrace lär vara längesen!? Kanske inte ens under Jockes livstid?

Grattis the Champ!! :banana


...mer rapporter ifrån helgen kommer..
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kul som bare den. Stort Grattis!
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Grymt kul...och grattis.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Race rapport från äventyret!!

I år var det dags igen för äventyret, äventyret som jag sett fram emot varje år sedan 2007. I år hade jag även ett mål, nämligen att i år stå högst upp på pallen i 250 och att inte vara sist på Superbike.

Men vi börjar med resan ner, hittills har det varit mer regel än undantag att bussen har strulat varje gång vi åkt ner till eller från Tyskland.:rolleyes:
Resan började bra med ett kordbrott på höger bakhjul och ett däckbyte i Varberg. Men tack och lov var resan bara glass och bananer efter det.
Under bilfärden ner så rullar ju sälvklart tankarna kring förra årets 2a plats, kommer man kunna backa upp den trots att wildcardföraren Tony Wirsing och diverse snabba irländare kommer ner i år.
Visst en SM-titel i ryggen är ju alltid en säkerhet, men sista SM-deltävlingen vart jag inte bättre än 6a, och självförtroendet är inte helt i topp.. Men men hur illa kan det gå..?:yoparty

Lördag morgon, härligt solen lyser! Ända fram till 9.00 skiner solen varmt, sen börjar det droppa. Dags för kval på SBK och det såg fortfarande torrt ut i depån, så slicksen fick sitta kvar. Hoppsan vad intressant det vart då bortre delen på banan var riktigt blöt. Att korsa vita linjer i närmare 300 knutar fick en att hålla sig för skratt. Det gick några varv sen började djävulen växa och jag kände att det ändå fanns lite fäste trots att det var så blött, en 14e plats av 40 startande kändes som ett okej betyg.:)

Dags för kvalet i 250 och humöret var på topp nu var banan helblöt och regnet forsade ner utan tendenser till att upphöra och det var klart att regndäck skulle användas. Första varvet gick lite försiktigt sen växte hornen och jag började dundra på! Fan vad kul jag hade!
Rundade Tony Wirsing på en ytter och körde om folk överallt. Drifta lite på några vita linjer och åkte lite bakhjul. Nu vaknade jag till liv sedan finalen på Mantorp. Tankarna snurrade i huvudet nu - "Fan jag måste ha varit nära en pole position nu". Väntan på resultaten kändes som en evighet, fick lite indikationer på att det hade gått bra från far och lite fans.
Yes! Jag hade pole med hela 7 sekunder!:banana

På med lite fräscha regndäck på 1000n, bla. ett nytt lattjo regndäck från Bridgestone, mitt gamla Dunlop fick stryka nu som redan har varit slängda 2ggr. Kände mig heltaggad när jag rullade ut och även här kände jag hur djävulen växte och körningen vart bara roligare och roligare! 300 knutar över vita linjer vart nu ASBALLT! Inne ifrån bandepån kunde de höra -"Super snelle fahrer Joakim Stensmo" och jag kunde se far stå och hejja på från bandepå. Skitkul tänkte jag och var nöjd med körningen och fantiserade om en topp 10 placering, som senare visade sig att va en 2a plats i det andra tidskvalet!:yoparty Totalt kvalade jag 10 vilket kändes som klart över förväntan.

Ut på 250n igen och hade skitkul i regnet! Sänkte min varvtid ytterligare en sekund, 1.54, och jag fick totalt en pole på 6 sekunder till 2an, 2.00.

Hela kvällen gick jag runt i mitt egna lilla rosa moln och mådde gott! Gott för att jag hade kvalat pole i 250 och kört bra på 1000 men mest gott för att jag kände att åkglöden hade tagit eld igen.
Fick även lite roliga kommentarer från andra team, bla. Pirate racing "You can't go that fast, because it makes us look bad":Bugar

Äntligen söndag morgon och fortsatt regn, vilket i min värld ändå kändes som solsken. Då det inte är någon morgon träning nere i Frohburg så fanns det gott om tid till att knata runt i depån, skriva autografer och kolla läget då finalen i 250 inte gick förrän 15.00 och 1000 gick 16.30.

Dags för finalen i 250! Kände mig rätt trygg med tanke på hur kvalet hade gått, men å andra sidan vet jag att tyskar och irländare har en off-knapp som de trycker på när det är dags för final.
Starten gick och jag var först in och först ut, sen tog jag en lucka och släppte den inte, men jag hade rätt de tryckte på sin magiska off-knapp och sänkte sig närmare 5 sekunder men vid de laget så hade jag en rätt betryggande lucka som höll hela vägen in i mål. Gick enligt plan kan man väl säga.

Som ett brev på posten kom finalen i 1000, och jag kände mig taggad till tänderna, startade från 10e startruta och var 5a ut ur första kurva! Nu va det bara att hålla i sig! Körde det jag tordes och tappade ner till en 7e plats och hade en hel del fighter på vägen men BMW hojarna som dundrade förbi, de går fort rakt fram och med deras Traction Control så är det svårt att hänga på ut ur kurvorna. :död
Väl i mål så landade jag in på en 5e plats och bäste förare utan TC och ABS alltså bäste förare på en icke BMW.:tuttar

Efter en sådan här helg kan jag inte vara nöjdare, det var ett antal år sedan de spelade den svenska nationalsången i Frohburg, nu ska jag försöka sväva på mina moln i en par veckor och njuta av säsongen som varit!
 

Bifogat

  • IMG_0242.JPG
    IMG_0242.JPG
    192.8 KB · Visningar: 141
  • IMG_0407.jpg
    IMG_0407.jpg
    104.4 KB · Visningar: 157
  • IMG_1857.jpg
    IMG_1857.jpg
    228 KB · Visningar: 138
  • IMG_1997.jpg
    IMG_1997.jpg
    104 KB · Visningar: 151
  • IMG_2075.jpg
    IMG_2075.jpg
    124.1 KB · Visningar: 135
  • IMG_0487.jpg
    IMG_0487.jpg
    165.6 KB · Visningar: 130

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Grattis !

Grattis till hela din säsong.
Du är verkligen värd det :yoparty
Kul att träffa Dig, Farsan Larsson Nordgren med flera nere i Frohburg.
Trist väder i år så vi får hoppas det blir bättre nästa år i stället.
Vi hörs igen
MVH
R
:tummenupp
 

Bifogat

  • Roffe riding Jamathi 50cc Frohburg 2010 .jpg
    Roffe riding Jamathi 50cc Frohburg 2010 .jpg
    106.6 KB · Visningar: 109

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några foto från fotografen Dieter Fleischer från Frohburg på Joakim.

33623_162864110392592_100000070135269_527544_3832088_n.jpg


33623_162864173725919_100000070135269_527562_7823184_n.jpg


33623_162864087059261_100000070135269_527537_6648944_n.jpg


33623_162864213725915_100000070135269_527574_4518607_n.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bilder av fotografen Henrik Andersson på Joakim.

61128_154507951250396_100000735755891_333071_8143903_n.jpg



61530_154508707916987_100000735755891_333093_6249881_n.jpg


62289_154509974583527_100000735755891_333135_3692678_n.jpg


62748_154415771259614_100000735755891_332626_2121326_n.jpg
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Wow, vilken prestation! Grattis! Nästa år ska jag åka med också!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ahhhh ännu en lysande racerapport med fina bilder och bra text, mysläsning i höstvädret.

:krama
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
5 år på raken hade man haft fint väder på det här racet. 20-25 grader med skinande sol. Bättre raceväder där på hösten än vad man oftast får här hemma. Vi hade lyckats pricka in dom 3 senaste åren där nere med att köra detta racet. Men detta året lovades det regn och ännu mera regn.

Eftersom vi haft regn på alla helger vi kört på i år så skulle detta kunna kvitta om det regnade även här. Men det är trotts allt ett gatrace med vita linjer på ställen som man normalt inte har på permanenta banor, väldigt hög hastighet och höbalar som skyddar telefonstolpar mm på den här banan. Så det kändes helt klart som ett ny utmaning vi inte hade stått innför tidigare. Så extra pirrigt att vara här.

Många börjar veta vilka vi är där i Frohburg. Dom står redan utanför tälten 7:30 på morgonen och väntar på att få våra atografer och höra hur det gått för oss tidigare på året. Så även i år. Joakim väckte mig kl 10 för att tältet var fullt av folk som väntade och han behövde platsen till att meka sin 1000cc..

Borgmästaren Wolfgang Hiensch öppnade racehelgen med ett tal där han önskade oss alla förare framgång utan några tillbud. Blå himmel och sol gjorde att man undrade om det var SMHI som spådde väder här också.

Men lagom till första kvalet för Joakim på sin 1000cc så var det gråa moln som täckte hela himeln. Joakim hade tagit med sig sin Fireblade och chansat på att det fanns plats och anmält sig på plats. Anmälningslistan hade 37 namn där. 38 får starta och 42 får träna där.

"-Det är inte regn som kommer från himmeln. Det är nog bara lite tjock dimma." Försökte vi peppa Jocke med innan han var på väg ut. Han såg lite nervös ut att köra ut med slicks på vad som var osäkert på underlaget hur blött det var. Vi visste såklart inte att det regnade på den andra sidan av banan..

34432_440730353669_623463669_4841557_6635988_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Till 250cc hade vi sett fram emot att komma tillbaka med Joakim då han var 2:a förra året. Det från att då ha glömt kvar transpondern i tältet på kval 2 så att han fick starta från 16:e plats för han inte reigstrerade några tider. Nu i år var det dock superkoll på att transponder skulle sitta på hojen.

Björn Gunnarsson som var ny i teamet på 250cc till i år är en stor fantast av real roadracing. Han hade redan i förra vintern sett till att hans kontrakt innebar att han skulle få åka med oss ner till Frohburg. Han kör dessutom grymt bra och det hade varit kul att få ha honnom här nere och han hade uppskattat detta racet grymt. Tyvär så stod han på huvudet i regnkvalet på SM-finalen på Mantorp och fick en kraftig hjärnskakning.

Vi kollade runt lite ifall någon annan kunde ta hans plats på hojen. Hade en Svensk förare som var nära men inte fick ihop det sista för att kunna åka med ner. Fick tipset av arrangören Torsten om att lokala hjältinnan Lucy Glöckner kunde köra den. Tyvär har hon vurpat lite för ofta så teamchefen kände helst inte för att låna ut hojen. På plats fick vi erbjudande att Irländaren Adrian McFarland kunde tänka sig köra hojen. Han hade kört mycket 250cc och hade bl.a vunnit 600cc racet här förra året.

Men vid det här laget hade vi redan hyrt ut den fjärde TSR:en till Finske föraren Aimo "Ami" Heinonen då hans körde sönder sin egen hoj på Mantorp. Så vi hade redan 3st hojar ute på banan. Det fick räcka tyckte teamchefen.

För dom som inte känner "Ami" så är han inne på sin 49:eek:nde säsong i rad innom road racing! Han har kört race i 250GP-VM på 70-talet. Innan han började med rr så körde han enduro och var bl.a fabriksförare för MZ i VM i 2 år! Cool krutgubbe på 66år helt klart! :yoparty

Stensmo med #21, Larsson med #20 och "Ami" med #31.

60351_440732583669_623463669_4841591_1953767_n.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nytt för i år var att 3 Nation Cup var utbytt mot en ny serie som kallades IRRC - International Road Racing Championship. Detta var första året som denna serie körde och man hade så här långt bara tagit över dom banorna som man tidigare hade i den förra serien. Men framöver så finns det planer på utökande av banor och länder. Real Road Racing är på stark uppgång runt om i Europa. Både av publiken och deltagarna. Det pga många punkter. Men kortfattat kan man säga att detta är racing som racing ska vara. Real road racing kanske mest förknippas med att det är på landsväg som man kör på. Men det är hela konceptet det innebär. Bara i Tyskland har det till i år tillkommit 2 nya landsvägsrace. Här i Frohburg var det 300 förare från 16 nationaliteter på plats!

Didier Grams (#226) hade vunnit alla dom tidigare 8 körda racen i IRRC.
48.%20Frohburger%20Dreieckrennen_750_500.jpg


Nytt för i år var även att det kom fler förare från sverige! Andreas Berntsson och Staffan Jansson i 125GP var dom som tog chansen att köra i år. Båda var helt lyriska när dom kom in efter första passet!

Andreas Berntsson
33450_441185573669_623463669_4848571_7721199_n.jpg


Nytt för oss var att vi hade med oss mer personal i vårat team. Inte för att vi som förare behövde det utan för att dom ville vara med. Bl.a fick FotoHenke följa med. Så jag behövde inte ha kameran redo hela tiden. Han tog flera hundra bilder mer än jag hade klarat av att ta..

FotoHenke var lätt att känna igen ute på banan då han hade den gula teammössan på sig och var den ende med en lyxig ICA-kasse som kameraskydd. Dom andra hade billiga Lidl-kassar.. :tungan
60965_440733188669_623463669_4841597_7040822_n.jpg
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top