5.5 tums fälg - däck dimensioner

nicko85

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
KTM 690 SMC, Husa 450fe
Hej hej, precis i slutfasen på motardbygget, där det alltid skiter sig :tummenupp

Köpte på mig ett par begade fälgar precis, enligt säljaren skulle dem vara 5.0 tums fälgar, dock visade det sig att dem var 5.5 tums fälgar.
Det sitter ett Michelin supermoto däck 16/63/17 på fälgen, med dem däcken på får jag inte ens på fälgen svingen, alldeles för tajt, samt att kedjan kommer slita sönder däcket.
(har orginal sving husaberg 450fe)

Så min fråga är, går det att köra med ett 160/60/17 däck på en 5.5 tums fälg?
Har försökt söka runt på supermotojunkie, men får inte riktigt tydligt svar känns det som.

Jag hade tänkt mig köpa på mig ett Goldspeed Precut slick 160/60-17. Eller rekommendera gärna ngt?

Eller är det inte ens värt att köra runt med 5.5 tums fälg med 160 däck.

Mvh, Nicko

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag har den dimensionen på min Fe450...Samma däck faktiskt..

Det sitter inte en distans mellan bromsskivan och navet ?

Sedan får du ta lös kedjestyraren och bulta dit fälgen, det är ett helvete, och sedan montera den igen :D

Du behöver troligen ha rätt distanser oxo ;) Jag har Supermoto distansen på höger sida och enduro distansen på vänster ;) Du vill nog oxo ha ganska låga bultskallar annars kommer dom ta i oket...

Men det finns säkert nått 'rätt' sätt att göra det på, men det funkade för mig...

nicko85

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
KTM 690 SMC, Husa 450fe
aha allright, så det fungerar med bra med 160 däck på 5,5 tums fälg? eller har du 5tums fälg som däcket sitter på?

ja jag läste vad du hade skrivit i "husaberg tråden", jag gör väl på liknade sätt :D gäller väl bara att göra det några gånger så man får in tekniken hehe

jag har samma distanser på båda sidor, distanserna bygger ca 6mm. sitter likadana på enduro fälgarna. vad är supermoto distanser för något?:rolleyes:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Michelin är bredaste däcket.

Prova ett Bridgestone t.ex på din 5,5" fälg så ska du se at det (bör) gå fritt!

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Är inte 5.5" gjort för 180 däck?
Har för mig att man brukar använda 4.5" för 160 däck eller är jag helt ute och cyklar nu?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Är inte 5.5" gjort för 180 däck?
Har för mig att man brukar använda 4.5" för 160 däck eller är jag helt ute och cyklar nu?

Näe, det är du inte. Men supermotoförarna är lite speciella. Allt från 4.5 till 5.5 tum med samma 160 däck är gångbart. Denna säsong upptäckte vi under VM säsongen att det var många förare som gick tillbaka till 5 tums fälg på dom knixiga banorna. Däckdimension är det dock ingen som vill ändra verkar det som. Michelin eller Dunlop är det dom kör på.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...