5"-fälg med 150/60-17 däck?

Ja, det går.

Det är dock inte helt optimalt. Jag skulle kunna tänka mig att göra det på en gathoj om jag råkade ha ett däck över.

Jag står inför problemet med om man ska ha 4,25"-fälgar eller 5" om man är osäker på att ett 160-däck passar. För 4,25" är väl inte optimalt för 160-däck?

Jag står inför problemet med om man ska ha 4,25"-fälgar eller 5" om man är osäker på att ett 160-däck passar. För 4,25" är väl inte optimalt för 160-däck?

Vad för hoj och vilken användning?

Jag har kört 160 på 4,25" på en Husaberg på bana och det ger något sämre grepp än 150 på riktigt mycket nerlägg men det funkar. 150 på 5" borde bli mer trögstyrt och ändå ge halvtaskigt grepp på extrema nerlägg men bättre grepp på något mindre nerlägg. Oavsett storlek blir ett däck naturligtvis bredare på en 5" än samma däck på en 4,25".

Går det inte att shimsa ut kedjan lite och/eller skära bort lite av kanten på däcket om det tar i?

Funkar bra med 150 däck på 5" fälg, kör dock inte på bana med min men har inte haft något grepp problem eller liknande :tummenupp

en polare hade ett 130/80-17 anakee2 däck på en 5" fälg ett tag, lite traktor/tyskstuks stil men det funkade :näsblod:D

Hjulet ska sitta på min DR, som ska bli motard.
Finns det några tabeller över hur mycket bredare eller smalare ett däck blir på olika fälgar?

Att kedjan skulle gå emot däcket är nog inte mitt problem, utan mer om jag ens får in mitt drömdäck(PowerPure) i svingen.

Men om jag köper en 5"-fälg kan jag ju skaffa mig ett begagnat Michelin-däck och kolla om 160 passar. Nu ska jag springa ner och mäta och trixa! :smasha

Får nog bli en 4,25"-fälg... Shit va tajt det var på broms-sidan, mitt 130-däck har ca 1cm tillgodo :död

Dock hitta jag en begagnad sving för 45$ på Ebay, fundera på om man inte ska ta hem den och slipa till den så det passar. Då har man nått att göra i sommar också :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick