5" fälg på WR450

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Tja.

Tänkte kolla om det är någon här som slängt på en 5" fälg på en WR?
Jag får inte min 5" fälg att sitta riktigt centrerat, drevet tar emot svingen. Går nog att fixa ett par mm till men hur pass noga är det att det ska sitta exakt i mitten? Blir köregenskaperna väldigt nedsatta om jag inte lyckas? Kommer att ha hojen till både gata och lite bana.


DSC01871.jpg

/Robin
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Jag hade inga problem att få mitt 5" fälg rakt på min yzf450 -03..
Kanske olika utforming på nav..

Om det sitter snett så slits kedja drev. mm. fortare.. Men om det är farligt att köra så vågar jag inte svära på.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Snett sitter det inte, det är bara inte centrerat. Men ska försöka göra något åt ryckutjämnarna, se om jag kan ta ett par mm där någonstans. Då får jag drevet längre in mot navet.

:yoparty
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Navet har inget med fälgbanans bredd att göra så tar drevet i svingen har du väl snarare satt distanserna tvärtom eller har ett hjul som inte gjort för just din hoj? :)
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Det vet jag oxå. Det är inte det jag syftar på, ber om ursäkt om jag var otydlig. Hjulen kommer från en KTM 640. Kunde inte motstå det låga priset så jag köpte dom. Visste att de inte skulle passa, men har inget emot att mecka lite.
Distanserna har jag tagit bort, kommer svarva nya.
Det sitter en ryckutjämnare mellan drevet och navet. Det gör att drevet kommer för långt ut från navet och därför sitter inte hjulet centrerat. Jag måste alltså på något sätt flytta in drevet mot navet. Tillräckligt mycket så att hjulet till slut sitter centrerat.

Ska sätta upp den i fräsen och ta bort 2 mm så drevet kommer längre in mot navet, borde ju hålla ändå?


drevet.jpg
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
satte precis på 5" och 160 däck på min wr.. tajt är det men det går :d
 
Last edited:

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Lånar tråden lite.
Hur är wr:en som motard? är lite sugen på o skaffa en men vill veta lite hur den är, är det något man ska kolla efter, viss årsmod. kända fel och liknande?
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Tyvär kan inte jag svara på dina frågor, eftersom jag inte hunnit prova den som motard. Barnsjukdomar på WR är jag inte så bra på heller.

Men den ska tydligen hålla ganska bra, behöver inte servas lika flitigt som andra hojar.

Fjädringen är ganska mjuk, kostar runt 6k om man lämnar in det för justering så det lämpar sig bättre för gatåka. Men man kan ju alltid köra budgetversionen - hårdare fjäder bak och tjockare olja i gafflarna.

Annars en riktigt trevlig hoj!

Finns andra här på sh som kan ge dig mer info om hojen, mycket mer än mig:)

/Robin
 

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 625 sxc
Jag har liknande problem som du har. Enda chansen jag hade för att få allt på rätt plats var att spänna upp svingen 3 mm på varje sida. Nu är jag lite orolig om det är en väldigt dålig lösning på problemet, vad tror ni?

Annars får man ta isär allt igen och försöka göra fälgen lite smalare i navet om det ens går.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Jag skulle inte vilja ha min sving utpressad... vet inte om det är skadligt, men jag tänker på lagren i svingen?? Kanske inte är så bra.

Lösningen för MIN del blir att fräsa bort material i den där ryckutjämnaren. Både på insidan och utsidan (ytan mot drevet).
Just nu har jag 18 mm på vänster sida och 8 mm på andra. Det skiljer 10 mm. Behöver alltså flytta hjulet 5 mm till vänster.

Kan du inte göra något liknande då?

/Robin
 

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 625 sxc
Ska ta och kolla upp det som du säger... skulle kännas skönt att veta att allt var okej också=)

Tack för en bra idé och lycka till med bygget!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag skulle inte vilja ha min sving utpressad... vet inte om det är skadligt, men jag tänker på lagren i svingen?? Kanske inte är så bra.

Lösningen för MIN del blir att fräsa bort material i den där ryckutjämnaren. Både på insidan och utsidan (ytan mot drevet).
Just nu har jag 18 mm på vänster sida och 8 mm på andra. Det skiljer 10 mm. Behöver alltså flytta hjulet 5 mm till vänster.

Kan du inte göra något liknande då?

/Robin
Ett hett tips är att du bara tar bort material på utsidan av ryckutjämnaren. Blir rätt avancerat om du ska ta bort på innern också. Ta bort 2-3 mm på utsidan som sagt och kör med hjulet förskjutet nån mm från centrum. Det är inget som kommer att märkas av vid körning. Blir bara bra eftersom kedjan kommer lite längre ifrån hjulet dessutom. På besiktningen har dom som max-gräns att hjulen måste spåra inom 15 mm. ;)

Edit: Var precis på väg att somna och låg funderade på en bättre lösning (skadad som man är :3freak). Sätt dit hjulet som det är och justera in det rätt med hjälp av ekrarna. Spänn på vänster sida och släpp på höger hela varvet runt och bara 1/4 varv i taget på varje nippel. 5 mm ska inte vara några problem att justera till på det viset. :)
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Det är inte så krångligt att ta bort 1-2 mm på insidan, fräsen kommer åt där :)
Men kommer börja med 3-4 mm på utsidan. Vill inte ha det alltför tunt där dock!

Hmm jo det skulle man väl kunna göra, men då är ju fälgbanan lite sned? Om jag tänker rätt? =)

Vill helst ha det perfekt, vill inte ha några "ful-lösningar". Det kunde man leva med på 125:an, men nu vill jag ha det 100% rätt!

Tackar för tipsen!! :tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det är inte så krångligt att ta bort 1-2 mm på insidan, fräsen kommer åt där :)
Men kommer börja med 3-4 mm på utsidan. Vill inte ha det alltför tunt där dock!

Hmm jo det skulle man väl kunna göra, men då är ju fälgbanan lite sned? Om jag tänker rätt? =)

Vill helst ha det perfekt, vill inte ha några "ful-lösningar". Det kunde man leva med på 125:an, men nu vill jag ha det 100% rätt!

Tackar för tipsen!! :tummenupp

Passa dig att göra den för tunn. 4 mm måste vara mer än 1/3 av tjockleken på flankarna.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut men det borde väl vara en distans mellan lagret på ryckutjämnaren och lagret på hjulet? Tar du bort material på den så blir det som du vill att ryckutjämnaren kommer längre in. Problemet är att det finns många ställen på ryckutjämnaren som kan ta i hjulet.

Spänner du ekrarna så att fälgen flyttas så blir fälgen inte det minsta sne... men den kommer ju såklart att hamna i en liten annan position i förhållande till navet och det är enligt mig absolut ingen fullösning. Kolla på trampcyklar med kassetväxel så ser du att fälgen ligger ordentligt förskjuten i förhållande till navet. ;)
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Godset är 10 mm, tänkte ta bort 3-4. Distansen mellan de två lagren har jag minimerat. Ryckutjämnaren tar i navet nu, det är där jag får ta de sista 1-2 mm :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top