500 kr om ni hittar felet!!!!!

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
Jag håller på att bli tokig!! planerad gasning i helgen och jag har fått knas på hojen!!

Hjälp mig att hitta felet och jag sätter över 500 kr direkt!!

Hojen är en 900rr fireblade 97 års modell! jag har plockat av kåporna och satt på crosstyre!! Nymonterat dynokit !! men verkstaden hade problem att få till det !! p,g,a av att jag tagit bort kåpan sa dom den får tydligen lite för mycket luft!!!!

felet yttrar sig såhär!! huxflux när jag var ute och körde så började den bluddra på höga varv!! den tappar effekten vid kanske 7000 varv och det känns som den går in i varvstoppen!! den fortsätter dock att varva men går inget och det känns tydligt!!

mycket frustrerande då cykeln går prima upp till 7000 startar och går som vanligt!!

Jag har kollat förgasarna! bensinkranen! dränerat tanken!
inga slangar iklämm!! bytt tändstift! bytt tändspolar!!
kollat kontakten vid stödet!

hjälp mig innan fredag kväll snälllllla

tips tips tips

Avesta Björn!!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
hur tar du in luften? har du kvar rören från nosen till burken så blir det troligen turbulens och cykeln kan inte andas. Får den för mycket eller för lite luft så borde ju verkstaden ha fetat eller magrat blandningen för att kompensera detta.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Undertryck i tanken (igensatt ventilation) kan ge sådana fenomen, men då brukar motorn vilja lägga av till slut.

Annars är det nog bränsleblandningen som spökar. Har du kört på fullgas en kort stund och sedan slagit av och kollat färgen på stiften ? De ger en indikation på om den går för fett eller magert. Den är inte bänkkörd så att rätt blandning är inställd från början (i och med montering av Dynojet-kittet) ?

Fel på tändsystemet kan det ju också vara, men det är inte riktigt lika vanligt. (Elfel som race-teamen brukar skylla på så fort det är något hemligt eller pinsamt fel :) ).
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
jo jag har kvar snorklarna från luftburken!!

När jag plockade ut den från verkstaden gick den illa men dom sa att det inte gick att få till någe bättre!! jag plockade in en kartonbit och datte mellan boxramen strax under snorklarna!! vips så vart det nästan bra!! det här nya problemet uppstod som sagt helt plötsligt!! men provade att ta bort kartongen idag och satan vad mycke ruttnare den gick!! det orena börja vid 4-5000 varv istället!!! jag vet inte kanske någe med luft eller bränsle ändå!!
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
Annars är det nog bränsleblandningen som spökar. Har du kört på fullgas en kort stund och sedan slagit av och kollat färgen på stiften ? De ger en indikation på om den går för fett eller magert. Den är inte bänkkörd så att rätt blandning är inställd från början (i och med montering av Dynojet-kittet) ?


Jo den är bänkkörd med bra resultat!!
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Börja med en fullgasrepa och kolla färgen på tändstiften, det ger en uppfattning om åt vilket håll förgasarna ska ställas (om det är dom som spökar, och det verkar det vara).
I vilka hastigheter är det den börjar gå märkbart illa? 50 km/h eller 150? (Jag antar att den går rent stillastående...) Om jag inte misstar mig bör det finnas några mer eller mindre stora ventilationsslangar från förgasarna till luftburken, det är ingen sån som har halkat av eller något liknande?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
bonebreak skrev:
jo jag har kvar snorklarna från luftburken!!

När jag plockade ut den från verkstaden gick den illa men dom sa att det inte gick att få till någe bättre!! jag plockade in en kartonbit och datte mellan boxramen strax under snorklarna!! vips så vart det nästan bra!! det här nya problemet uppstod som sagt helt plötsligt!! men provade att ta bort kartongen idag och satan vad mycke ruttnare den gick!! det orena börja vid 4-5000 varv istället!!! jag vet inte kanske någe med luft eller bränsle ändå!!

Försök ta in luft bakifrån eller utan snorklar, kanske vinkla dem lite, jag tror ändå på turbulens. Det lär bli nån konstig virvel runt intagen så att cykeln inte kan suga luft. Funkar inte det så kan man börja mixtra med soppan.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Har den alltid gått så här eller???

Är den stryppt??? Kolla om det sitter brickor i insuget eller om din box är stryppt... Vet många som inte haft en stryppt cyckel tills man talat om det för dom...

Annars så bör det vara blandningen... För mycket Luft.. Kan man ha det på en standard topp med orginal förgasare... Låter underligt...

Går den orent utan belastning???

Hur ser dom nya stiften ut??? Vad är det för stift???

Har dom synkat den?? Har dom då satt igen hålen under förgasarna efter sig...

Ingen tjuvluft nå´nstan....

Bara lite tips... Försök tänk logistkt... ha någon annan över som kan lite om motorer så ni får nya ögon på problemet... Ibland så ser man inte skogen för alla träd....

mvh Mathias
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag har inte någon koll på fireblade, men har inte dom någon ventil i avgasröret liknande Yammas EXUP? Den borde aktiveras vid 7000 typ!? Och har du meckat med hojen kan sladden ha ramlat loss…

Antagligen helt fel men det är en idé…
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
Puh!!!!

hållt på hela j¤##"!"# dagen och skruvat och letat men icke !!
micklat sönder förgasarna igen och provat en massa luftburkskombinationer!! men det enda jag lyckades med var att sura ner stiften så det var bara att åka o byta!!

Men det slog mig när jag testade sista repan idag att en annan gång på en gammal volvo som bara gick på 3 burkar så var tändkablarna slut!! svårt att höra och känna om hondan går på 3 burkar!!

Men kanske så räcker strömmen till på låga varv men inte sen!! Vad tror ni kan det vara tändkablarna!! ?????

Avesta
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Det kan väl vara dom... Jävligt svårt att gissa när man inte får höra själv....

Hur surade du ner stiften????

Hur mycket har du rivit runt i förgasarna???

mvh Mathias
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
plocka av förgasarbryggan och kolla att satt på plats!! nålar trottlar o munstycken!! sen tryckte jag och kolla att alla slangar satt som dom skulle!! Avslutade hela härligheten med att blåsa i alla slangar och det bubblade och lät!!! Det var nog där som jag surade ner stiften för när jag skulle starta så bubblade det i avgasröret och som avslutning fick jag mig en rejäl avgassmäll!! sen inte n gnista!!! nya stift fixade dock biffen!! Måste tillägga att jag inte är nån hejare på fet här med att skruva men jag lär mig hela tiden!!

vad tror ni kan det vara tändkablarna eller någe annat med elen????
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
svårt att sätta fingret på vad du säger...

den går dåligt från 4000 å uppåt???

Den bludrar??? Blir det bättre på högre varv??

Går den dåligt obelastad???

har du provat att choka när du åker å den bludrar, bättre/sämre???

mät resistansen i tändkablarna å jämför...

Du sa att du bytt spolar, rätt kabel på rätt stift???

Jag personligen tror att du har nå´t bekymmer med förgasarna, har du plockat ut några munstycken???

mvh Mathias
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
Ioch med att felet uppstod plötsligt så kanske det inte är förgasarna!! jo jag var noga med att kolla så att tätt kabel hamnade på rätt stift!! Den gick sämre med choke!! provade att dra in kopplingen i låg fart och den bluddrade då osså!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Montera på kåporna igen (och alla originaldelar för insuget) och testa om den går bättre då.

Det är sjukt att en verkstad inte kunde få till det bättre.

För det första måste du ta reda om den går fett eller klent - det är lixom en överlevnadsfråga för din motor.... om du nu inte har 15,000 spänn till övers för en reservmotor.

Är du helt rådvill och inte har några meckar-polare, ta den till en butik som har rullande landsväg eller Dyno-bänk med O2/Lambda _och_ CO-sensor.

Kolla in den här länken för DIY-tips:
http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top