500racer

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag är full av galna ideer och funderar lite över allt kul man kan ha på två feta hjul (eller helst 1 i mitt fall)...

Finns det ingen här på forumet, eller någon som känner/hört talas om eller på något sätt drömt om en Yamaha eller Suzuki för den delen 500cc 2-takts maskin med moderna prylar.

Funderar själv (när jag får tid/råd/energi och tummarna ur) på ett bygge av Yamaha R1 ram+diverse, med RD500 motor och racing lackering (yamahas från sista hela 2-takts säsongen).

Det är inte ett jätte jobb om man bara hittar delar till rimliga priser, frågan är hur fan man reggar skrotet när man väl meckat klart.!?



:va Det är väl inte bara jag som funderar eller :va
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
RG500 motor i en Aprilia RS250 eller RGV250-ram har det väll byggts ett par. En R1 ram kostar nog mer än den smakar i vikt.

/Joakim
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ok, aldrig sett faktiskt, men det kan vara en tanke att bygga på 250chassie.

Besiktningen, hur funkar det.?? (gäller naturligtvis både om man har R1 ram, eller 250 ram) Finns det någon som känner till det här.?!


Tackar ödmjukast på förhand.!!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
4 pipor som går ut lite här och där...grymt! :rock
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mate skrev:
Det optimala skulle förstås vara en 500cc twin, känns lite passé med en 4-cyl motor från kalla krigs-perioden. Men men, man tager vad man haver. Intressant är däremot försöken med trimmade 3-cyl Honda NS400R-motorer i RGV-ramar :yoparty http://www.rgv250.co.uk/forums/index.php?showtopic=928&st=0

Vilken 2-cylindrig 500 motor skulle man använda till det?

Gamla RG Squarefour kan du plocka ut över 140 bakhjulshästar från.....
 

Mate

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki RGV 250
Hehe, det är ju det som är problemet. Det finns inga! Om man inte får tag på en snurra från en Bimota Vcorse duo och får den till att gå bra dvs. Fast då är det nog lika bra att köpa en Bimota...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mate skrev:
Hehe, det är ju det som är problemet. Det finns inga! Om man inte får tag på en snurra från en Bimota Vcorse duo och får den till att gå bra dvs. Fast då är det nog lika bra att köpa en Bimota...

Eller från en NSR 500 V-twin...fast det chassit känns rätt vasst som det är...
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
:tummenupp Goa inlägg ni gör grabbar och eventuella tjejer...

Gillar starkt RGV:n med 3cylle motorn.

Grejen är att alla gamla ramar (RGV 250 mfl.) just är gamla. Krävs en massa mod. bromsar, dämpning, kåpor (smaken är som baken och min smak(inte bak) är inte gamla 250 kåpor), mätare (vill ha digital hastighet) m.m. m.m...

Sen har jag fått om bakfoten att en R1 ram skulle vara det perfekta alternativet, starkt, smidigt och inte bly tungt...

Dessutom så vill jag vara märkestrogen, samma fabrikat på motor som ram... Visst, det funkar med K4 ram och RG 500 motor, så det förkastar jag inte.!!

Blir jag bannad nu.?? :confused: Hi, hi...
 

Mate

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki RGV 250
RGV-ramen är definitivt inte omodern! Suzuki designade RGV: n för att tåla dubbla effekten (124hk). Ramen är mkt lätt och dessutom har ju rgv:n förstärkt sving och uppsidedown-gaffel samt riktigt bra bromsar (du kan med enkelt grepp montera sexkolvsok) så ett dumt utgångsobjekt är den definitivt inte!
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Nä, har surfat runt nätet nu... Helt ändrat uppfattning, det kommer att bli en RGV 250 ram med RG 500 motor.!! Ska mäta och pula lite, se om jag kan få dit hela plast paketet från Gixxer 600.

Hittat ganska billiga RGV:s i tyskland, måste bara hitta en motor som funkar.!!

Något svar på inledningen av den här tråden har jag dock inte fått, snälla hjälp en tappad själ.!! Går det att besiktiga skrotet när det är byggt.??


Face your fears, live your dreams.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Faster skrev:
Nä, har surfat runt nätet nu... Helt ändrat uppfattning, det kommer att bli en RGV 250 ram med RG 500 motor.!! Ska mäta och pula lite, se om jag kan få dit hela plast paketet från Gixxer 600.

Hittat ganska billiga RGV:s i tyskland, måste bara hitta en motor som funkar.!!

Något svar på inledningen av den här tråden har jag dock inte fått, snälla hjälp en tappad själ.!! Går det att besiktiga skrotet när det är byggt.??


Face your fears, live your dreams.

Varför inte behålla rg500 ramen? Löser de flesta problemen. Dit med 17" fälgar och lagom bromsar om det råkar sitta 18" på.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mate skrev:
RGV-ramen är definitivt inte omodern! Suzuki designade RGV: n för att tåla dubbla effekten (124hk).
Jag tror de designade den för att vara stadig med en motor på ca 55 hk. Varför skulle de (eller någon tillverkare) bygga en starkare (dyrare) ram än nödvändigt?
 

Mate

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki RGV 250
Nyteknik -> Ehh, för att de skulle tävla med den? Den har ganska mycket gemensamt med roadrace-hojen RGV500 som Kevin Schwantz blev världsmästare med 1993 om jag har förstått saken rätt! Åsså har en RGV 62hk, sådetså :hihi De som har byggt egna "RGV500" har inte haft några problem fastän vissa har haft 120hp.
Rolle Rotax -> För att RGV-ramen är mkt bättre och snyggare!
Faster -> Kolla in denna: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9808&item=4553062680&rd=1
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mate skrev:
Nyteknik -> Ehh, för att de skulle tävla med den? Den har ganska mycket gemensamt med roadrace-hojen RGV500 som Kevin Schwantz blev världsmästare med 1993 om jag har förstått saken rätt!
Ho ho - vänta tills Chris Ash får läsa detta. :hihi
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top