Faster skrev:
Menar du att orginal flädringskomponenter är så dåliga att man bör byta ut dom.??
Ja, framgaffeln kan bli anständig med RaceTech emulatorer, man plockar ofta i samma veva bort anti-diven. Jag valde att gå en annan väg med ett set framgafflar från GSXR -90/91. De är tyvärr på tok för mycket dämpade, och har kanske något hårda fjädrar.
I bak var det värre egentligen, dels bli ju hojen extremt låg i bak om du sätter dit en modern fälg och modernt gummi (vilket jag gjorde), så du behöver en ride-height adjuster. Jag byggde en egen sån med två kulleder och justerskruv emellan. Tyckte fortfarande att bakfjädringen var väl stel och okänslig så jag bytte till en Öhlinare senare. Gamla dämparen tror jag var rätt slut efter 15 års tjänst utan möjlighet att serva.
Konstigt också tycker jag att ingen provat att trimma med cross grejer, en RM 125 cylle borde inte vara far off tycker jag, sen borde inte cross förgasarna vara några problem, dom är ju flatslide precis som orginal.!!
Jo, fast vevhuskompressionen samt reedventiler etc skiljer ju en del. Tittar man på porttiderna hos en RG500 så är det rätt hyfsat. Man kan förbättra överströmmarna en del, samt få en mycket bättre rörlig avgasport (RG:n har en kammare för att döva ut pulserna), men sådär väldigt mycket finns det nog inte att hämta i cylindrarna tror jag (utan att ge för stora avkall på körbarhet givetvis).
Med bra pipor borde en sådan konfiguration ge 160hk och "hyfsad" körbarhet.
Tja, du får lägga ned mycket mycket tid för att få ut den prestandan. De som idag ligger runt 145 hp på slangen har lagt ned ett antal år för att nå dit. Visserligen kan man kanske stå på deras axlar en del, och slippa uppfinna hjulet en gång till, men likväl så lär det ta en hel del tid -och säkerligen mycket experimenterande- att nå upp till 160 pållar.
Hur fungerar din och hur mycket har du gjort med motorn.??
Den fungarar rätt bra, skjöt iof en kolv förra säsongen
, men går rätt hyfsat. Det är borrade förgasare, individuella luftfilter, ändrade slidtider, portad övre vevhushalva, portad avgasport, upprensade överströmmare, höjd kompression, ökad förtändning med 4 grader och Jolly Moto pipor.
Hur är din besiktigad, det är en svår nöt tror jag.??
Ja, det där är ju en källa till olustkänslor... Med andra fälgar, framgaffel, förstärkt sving och ljudliga pipor kan ju vad som helst hända. Men det har gått vägen hittills. Bara de inte får för sig att mäta ljudnivån bara.
En gång var det ju en kille som besiktade den som faktiskt visste hur den egentligen skulle se ut... "Det där är inte rätt gaffel, och vad har du gjort med svingen?! Mmm, jaja, hjulbasen är inte ändrad, så... ...ok..."
Tack i alla fall för upplysningarna.
There's plenty more where that came from, kul att bolla lite funderingar tycker jag.
Bifogar bilder på liket...
Som en liten extraknorr kan jag säga att jag gärna skulle ha en till sporthoj som man kan slököra mer med, och som man kan skjutsa anständigt med. RG:n uppfyller inte riktigt ngt av dessa önskemål...
/J