500racer

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Kul tråd. Lycka till med bygget! Det är helt klart för lite tvåtakt ute på vägarna nuförtiden. (och tur är väl egentligen det, om man ska vara rationell)

Men, var e RG500johannes när vi behöver honom? Det finns även en kille här på sh som har en rgv 250 med rg500motor men kommer inte ihåg hans nick.


Jag håller med dig, aldeles för lite 2-takt, det finns bara det och turbo om jag får välja.!!

Konstigt att killen med Hybrid 500:an inte gett sig tillkänna, finns det någon som vet vem det är, han borde kunna ge mig alla upplysningar jag behöver.
 

Mate

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki RGV 250
Fan va coolt att det finns en RGV500 i Sverige! Hade jag aldrig kunnat tro!
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
:) Snart går det 2 hoppas jag (fast det rullas nog inte förräns nästa sässong).!!

Har lokaliserat lite olika hojar och lärt mig en del på vägen, tänkte köpa en hel RGV, vill ha allt utom motor och plast (och fälgar och bromsar och...).

:confused: Hmm, borde kanske köpa en i delar ändå.?!

Men, jag vill ha motorn och bygga något hårigt av, kul o ha kanske.!! 100hk 250cc måste gå, eller prova ett 2-takts turbo bygge.?! :kocko

Fast, det är steg två, nu ska objekt köpas och plast och motor och.... :huvet

Ja, ja.!! Askungen trudilutt borde avsluta dett inlägg.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Faster skrev:
Jag håller med dig, aldeles för lite 2-takt, det finns bara det och turbo om jag får välja.!!

Konstigt att killen med Hybrid 500:an inte gett sig tillkänna, finns det någon som vet vem det är, han borde kunna ge mig alla upplysningar jag behöver.

Kan det vara denna tråden ni tänker på?
Har faktiskt själv undrat hur det går för dom.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Faster skrev:
:) Snart går det 2 hoppas jag (fast det rullas nog inte förräns nästa sässong).!!

Har lokaliserat lite olika hojar och lärt mig en del på vägen, tänkte köpa en hel RGV, vill ha allt utom motor och plast (och fälgar och bromsar och...).

:confused: Hmm, borde kanske köpa en i delar ändå.?!

Men, jag vill ha motorn och bygga något hårigt av, kul o ha kanske.!! 100hk 250cc måste gå, eller prova ett 2-takts turbo bygge.?! :kocko

Fast, det är steg två, nu ska objekt köpas och plast och motor och.... :huvet

Ja, ja.!! Askungen trudilutt borde avsluta dett inlägg.

Jag har en hel RGV 250-93 stående med defekt motor som du kan få köpa billigt. Skicka PM om du är intresserad.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Chris Ash skrev:
Jag har en hel RGV 250-93 stående med defekt motor ...
Blir den inte såld så är jag intresserad.

Jaja, jag vet att jag inte borde skaffa fler projekt. Sluta tjata nu!
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Bikeboy500 skrev:
Kan det vara denna tråden ni tänker på?
Har faktiskt själv undrat hur det går för dom.

:tummenupp Jäkla go läsning det där. 90-144.5hk på 800varv, lite hästspark kan man säga, trodde faktiskt 500motorerna var snällare än så.

Tydligen hade man fel.!! :) hi, hi...

Roligt om man kan få jobba lite mer nu så det blir ett snabbt bygge.!!

Tyvär är pengar av stor betydelse :huvet
 

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Torsås
Hoj
03, Honda CB 1300
Jag håller på med en 500 racer, en "cptruck" shopper som jag håller på att montera en honda cr 500 motor i, gjort nya länkarmar som breddar regält å sänkt hytten å förstärk ramen mm. kan bli en riktig dräpare tror jag. :rofl
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
tros-kaffe skrev:
Jag håller på med en 500 racer, en "cptruck" shopper som jag håller på att montera en honda cr 500 motor i, gjort nya länkarmar som breddar regält å sänkt hytten å förstärk ramen mm. kan bli en riktig dräpare tror jag. :rofl

Det låter som ett "vettigt" bygge :yoparty Har du några bilder?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
tros-kaffe skrev:
Jag håller på med en 500 racer, en "cptruck" shopper som jag håller på att montera en honda cr 500 motor i, gjort nya länkarmar som breddar regält å sänkt hytten å förstärk ramen mm. kan bli en riktig dräpare tror jag. :rofl

Vet inte vad jag ska säga.!! :confused: Coolt, kanske.!?

Posta lite bilder så jag kan bestämma mig.!!

Allt med 500cross motor är dock coolt som fan. CP-truck däremot, hmm.!!

Väntar med spänning på bilder.
 

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Torsås
Hoj
03, Honda CB 1300
ja det ser ju inte mycket ut för världen nu. :D
bild 2 är hur det e tänkt att det ska bli när det e färdigt, :rofl :hihi

*EDIT* hahaha fan vad ful den e hahahaaa :huvet
 

Bifogat

  • lol.JPG
    lol.JPG
    72.5 KB · Visningar: 126
  • lol2.JPG
    lol2.JPG
    23.2 KB · Visningar: 425
  • lol3.JPG
    lol3.JPG
    127.2 KB · Visningar: 492

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
ja det ser ju inte mycket ut för världen nu.
bild 2 är hur det e tänkt att det ska bli när det e färdigt,

Jag tar tillbaka alla fördomar om cp-truckar.!!

Jävligt fet om du får till stuket :tummenupp

Best of luck.!!
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Oj, här händer det saker...

First off: 4 vevaxlar, med delning mellan vevaxlarna är det inte på den RG500 som såldes i 10.000 ex 85-89 (87, 88, 89 ej i Sverige), utan detta var alltså gamla RGB prylar (har ngn gammal manual till en sån någonstans).

Next: 145 bakhjulshästar finns det folk som har; de har varit med och tävlat i Dyno shootouts och slagit nyare GSXR750 på fingrarna, legat några hästar ner från äldre R1:eek:r. Så pulver kan man fixa; kuren innehåller en del pyssel, suffice to say att TMX35 mm's förgasare, portjobb och skräddarsydda pipor tillhör receptet. Kolla på www.suzuki-rg500.com, där finns *mycket* kul godis. Angående att swappa cylindrar så har det gjorts, Randy Norian har TZ250 racercyllar på sin RG500, men har ändock svårt att få ut samma effekt som TZ*2, kan bero på andnöd via slid/vevhus. Tyska firman GHN satte på RGV250 cyllar och fick ut rätt bra kräm; dock inget helt säkert där. Så det finns uppslag. Finns de som provat att byta slidmatningen mot reedmatning, kommer dock inte ihåg om det blev så lyckat.

Sedan ska man ha klart för sig att man bör göra uppdateringar i motorn i övrigt; kopplingen skulle må bra av att ses över; en del byter stålskivorna mot kawa ZX6R skivor. Växellådan är ett sorgebarn; löjligt låg etta och ett stort steg till tvåan gör att det smäller till lite fint vid varje snabb accelleration. Fixas genom att hålla koll på slitaget, byta drev då och då alternativt köpa en kit-låda (kit-låda med torrkoppling kan man få tag på, kommer inte ihåg vad det kostar dock, kolla webadressen ovan).

Standardramen är väl rätt ok, men det behövs en del pyssel för att få den lite roligare, jag har väl kommit en liten bit på den vägen, men har en del grejor kvar att göra (damn, måste köpa RaceTech emulatorer till GSXR framgaffeln innan jag ruttnar ur på den :3freak ).

RG- och för all del RD-motorn är ju rätt trevliga på det sättet att förgasarna sticker ut åt sidan, så man kan ju packa in den utan att gråta hela vägen liksom. Och RG500/RGV250 hybrider finns det en hel del av. RS250 varianter finns det också en del. Har även sett Cagiva Mito med RD500 motor i. Så det finns uppslag.

Avslutar med en massa bilder så kan man få lite idéer.

/J
 

Bifogat

  • RS250-RG500.jpg
    RS250-RG500.jpg
    117.5 KB · Visningar: 161
  • Picture_0077s.JPG
    Picture_0077s.JPG
    66.3 KB · Visningar: 122
  • Jerrys(35mm)_rgv1.JPG
    Jerrys(35mm)_rgv1.JPG
    32.9 KB · Visningar: 158
  • near side.jpg
    near side.jpg
    44.5 KB · Visningar: 135
  • apriliars500con.jpg
    apriliars500con.jpg
    46 KB · Visningar: 122
  • closeup.JPG
    closeup.JPG
    3.2 KB · Visningar: 471

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Mer dreggel åt folket...

/J
 

Bifogat

  • P1010112.JPG
    P1010112.JPG
    50.2 KB · Visningar: 126
  • P1010111.JPG
    P1010111.JPG
    55.8 KB · Visningar: 139
  • DSCF0518.JPG
    DSCF0518.JPG
    77.7 KB · Visningar: 179
  • Picture 014.jpg
    Picture 014.jpg
    110.1 KB · Visningar: 189
  • Picture 034_s.jpg
    Picture 034_s.jpg
    92.7 KB · Visningar: 181

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lite till...

Finns ju som synes en del eftermarknadsramar till RG:n också. Spondon, Bakker och några andra. Dock svåra att få tag på; framförallt lösa.

/J
 

Bifogat

  • Randys_TZmotor3.jpg
    Randys_TZmotor3.jpg
    18 KB · Visningar: 138
  • Randys_TZmotor2.jpg
    Randys_TZmotor2.jpg
    23 KB · Visningar: 159
  • clayton.jpg
    clayton.jpg
    48.9 KB · Visningar: 128
  • Bakker2.JPG
    Bakker2.JPG
    39.9 KB · Visningar: 97
  • Bakker_rg500.jpg
    Bakker_rg500.jpg
    95 KB · Visningar: 101
  • Edwards-RG500_3.jpg
    Edwards-RG500_3.jpg
    46.9 KB · Visningar: 138

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jävligt bra att höra av dig Johannes.

Menar du att orginal flädringskomponenter är så dåliga att man bör byta ut dom.??

Konstigt också tycker jag att ingen provat att trimma med cross grejer, en RM 125 cylle borde inte vara far off tycker jag, sen borde inte cross förgasarna vara några problem, dom är ju flatslide precis som orginal.!!

Med bra pipor borde en sådan konfiguration ge 160hk och "hyfsad" körbarhet.

Hur fungerar din och hur mycket har du gjort med motorn.?? :confused:

Hur är din besiktigad, det är en svår nöt tror jag.??

Tack i alla fall för upplysningarna.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Faster skrev:
Menar du att orginal flädringskomponenter är så dåliga att man bör byta ut dom.??

Ja, framgaffeln kan bli anständig med RaceTech emulatorer, man plockar ofta i samma veva bort anti-diven. Jag valde att gå en annan väg med ett set framgafflar från GSXR -90/91. De är tyvärr på tok för mycket dämpade, och har kanske något hårda fjädrar.

I bak var det värre egentligen, dels bli ju hojen extremt låg i bak om du sätter dit en modern fälg och modernt gummi (vilket jag gjorde), så du behöver en ride-height adjuster. Jag byggde en egen sån med två kulleder och justerskruv emellan. Tyckte fortfarande att bakfjädringen var väl stel och okänslig så jag bytte till en Öhlinare senare. Gamla dämparen tror jag var rätt slut efter 15 års tjänst utan möjlighet att serva.

Konstigt också tycker jag att ingen provat att trimma med cross grejer, en RM 125 cylle borde inte vara far off tycker jag, sen borde inte cross förgasarna vara några problem, dom är ju flatslide precis som orginal.!!

Jo, fast vevhuskompressionen samt reedventiler etc skiljer ju en del. Tittar man på porttiderna hos en RG500 så är det rätt hyfsat. Man kan förbättra överströmmarna en del, samt få en mycket bättre rörlig avgasport (RG:n har en kammare för att döva ut pulserna), men sådär väldigt mycket finns det nog inte att hämta i cylindrarna tror jag (utan att ge för stora avkall på körbarhet givetvis).

Med bra pipor borde en sådan konfiguration ge 160hk och "hyfsad" körbarhet.

Tja, du får lägga ned mycket mycket tid för att få ut den prestandan. De som idag ligger runt 145 hp på slangen har lagt ned ett antal år för att nå dit. Visserligen kan man kanske stå på deras axlar en del, och slippa uppfinna hjulet en gång till, men likväl så lär det ta en hel del tid -och säkerligen mycket experimenterande- att nå upp till 160 pållar.

Hur fungerar din och hur mycket har du gjort med motorn.?? :confused:

Den fungarar rätt bra, skjöt iof en kolv förra säsongen :död , men går rätt hyfsat. Det är borrade förgasare, individuella luftfilter, ändrade slidtider, portad övre vevhushalva, portad avgasport, upprensade överströmmare, höjd kompression, ökad förtändning med 4 grader och Jolly Moto pipor.

Hur är din besiktigad, det är en svår nöt tror jag.??

Ja, det där är ju en källa till olustkänslor... Med andra fälgar, framgaffel, förstärkt sving och ljudliga pipor kan ju vad som helst hända. Men det har gått vägen hittills. Bara de inte får för sig att mäta ljudnivån bara.

En gång var det ju en kille som besiktade den som faktiskt visste hur den egentligen skulle se ut... "Det där är inte rätt gaffel, och vad har du gjort med svingen?! Mmm, jaja, hjulbasen är inte ändrad, så... ...ok..." :pannkyss

Tack i alla fall för upplysningarna.

There's plenty more where that came from, kul att bolla lite funderingar tycker jag.

Bifogar bilder på liket...

Som en liten extraknorr kan jag säga att jag gärna skulle ha en till sporthoj som man kan slököra mer med, och som man kan skjutsa anständigt med. RG:n uppfyller inte riktigt ngt av dessa önskemål...

/J
 

Bifogat

  • Sida4_l.JPG
    Sida4_l.JPG
    56.3 KB · Visningar: 147
  • Snett_fram2_l.JPG
    Snett_fram2_l.JPG
    51.2 KB · Visningar: 115

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ja, framgaffeln kan bli anständig med RaceTech emulatorer, man plockar ofta i samma veva bort anti-diven. Jag valde att gå en annan väg med ett set framgafflar från GSXR -90/91. De är tyvärr på tok för mycket dämpade, och har kanske något hårda fjädrar.

I bak var det värre egentligen, dels bli ju hojen extremt låg i bak om du sätter dit en modern fälg och modernt gummi (vilket jag gjorde), så du behöver en ride-height adjuster. Jag byggde en egen sån med två kulleder och justerskruv emellan. Tyckte fortfarande att bakfjädringen var väl stel och okänslig så jag bytte till en Öhlinare senare. Gamla dämparen tror jag var rätt slut efter 15 års tjänst utan möjlighet att serva.

Allright, men snackar vi RG500 eller RGV250 :confused:

Det här med trimningen kommer att bli ett rent :huvet tror jag.!!
Massa konstigt (låter det som) som jag inte är riktigt hemma på. Tydligen sitter det inte konventionella reed ventiler och styr bränsle tillförslen, utan någon snurrande platta.?!

Sen det är med avgassystemet. Dom piporna som folk bygger/köper och sätter dit är dom uträknade för att ge maximalt med effekt/körbarhet (det som efterfrågas).?? Eller, som i ditt fall där det sitter Jolly pipor, dom lär ju inte vara optimerade för en skruvad motor.!!

Om jag slänger på något BIG-borr kit och plockar +570cc, bra komp och förgasare, fixar lite lättare portning. Vem räknar då och bygger pipor till mig.?? :va

Piporna är ALLTID det viktigaste på en blå-taktare, detta är det problemet som jag måste lösa på annat håll än i garaget, resten är biff.!! :)

Från det ena till det andra: Vart hittar jag en gammal fin RG500 motor.??
Letat och letat och letat, det närmaste jag har kommit är hela hojar lite var stans. :(

Håller med dig i att det är skit kul att bolla lite ideér, alltid lär man sig något.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
"Snurrande platta" = slidstyrning.

"Vem räknar då och bygger pipor till mig?" Antagligen du själv. Läget är att det är MASSOR av jobb att bygga pipor och hur mycket man än räknar så vet man inte med säkerhet om det blir bra. Och eftersom det är massor av jobb så ges svaret på frågan av ekvationen (massor_av_jobb * skaplig_timpenning = kosta_massa_deg). Alltså kanske det slutar med att du gör piporna själv i alla fall. :D
Inget illa ment men det är verkligen en hel del jobb. Färdiga pipor är en god väg. Jag gissar att Johannes övervägde att göra piporna själv men ledsnade redan vid tanken på allt jobb.

Gällande optimeringen av piporna med avsikt på dels trimningsgrad och dels körbarhet vs effekt så kan man ju alltid anpassa lite genom att ändra avstämningslängden (dvs flytta piporna framåt eller bakåt).


Ett tips kommer här:
2 Stroke Performance Tuning, A. Graham Bell.
ISBN 0-85429-329-9.
Inte riktigt toppmodern men fortfarande en mycket bra bok som helhjärtat rekommenderas. Riktigt bra bok! Läs den!
Och så pryder den ju sin plats i bokhyllan så bra, precis bredvid "4 Stroke Performance Tuning". :tummenupp
 

Mate

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki RGV 250
Jag antar att RG500-Johannes pratar RG500...
Som sagt så är fjädringskomponenterna på en RGV250 91 och framåt riktigt hyfsade även med dagens mått mätt. Det ska tydligen gå att montera bakdämpare från Gsx-r 600 om man skulle behöva det (eller så får man banta!).
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top