Enligt biltemas egna uppgifter om kedjorna så är deras starkaste 520 avsedd för hojar upp till 800cc. Med andra ord räcker dom inte till riktigt för en 1000cc sporthoj.
Det skiljer iofs inte så mycket i draghållfastheten en vad många 530 kedjor har så visst går det kanske men med tanke på att det kan bli ganska jobbigt om kedjan går av så skulle i alla fall jag välja en 530 kedja istället.
Vi pratar om kedja för racebruk, inte för att åka touring med. Skulle inte vara orolig för att testa, bara man bytar kedja ofta.
Vi pratar om kedja för racebruk, inte för att åka touring med. Skulle inte vara orolig för att testa, bara man bytar kedja ofta.
Och byter man kedja till varje racehelg kanske en kvalitetskedja som grejar minst en säsong lönar sig.
Det är väl mest troligt kurbshoppning och släpp med påföljande fäste som frestar hårdast och elakast på kedjan.
Vad kostar en vettig kedja gentemot en sunkedja och nytt motorblock
Och byter man kedja till varje racehelg kanske en kvalitetskedja som grejar minst en säsong lönar sig.
Det är väl mest troligt kurbshoppning och släpp med påföljande fäste som frestar hårdast och elakast på kedjan.
Vad kostar en vettig kedja gentemot en sunkedja och nytt motorblock
....... riktigt dyra kedjor som är tillverkade i andra stålsorter men det är ett litet fåtal.
Jeg vet ikke, men et tegn på kvaliteten på en kjede vil vel kanskje være hvor mye den strekker seg etter den første kjøringen...? Og, må man fortsette å stramme, er den vel ikke helt ok. Kjedet på min 07 R1 (DID 520) har jeg strammet 1 gang siden den var ny i år. En DID kjede koster ca 1800,- i Norge, og en Biltema 600,- Tanken var jo å skifte oftere i så fall..
SKillnaden mellan en märkerkedja och en bra noname kedja är nog inite så stor att det motiverar någon prisskillnad alls. Det är nog lite som med alla andra delar som finns som pirat. I många fall är grejorna tilverkade på samma fabrik men säljs via olika distributionskanaler och under olika varumärken.
jag tror inte att biltemakedjan är nämvärt mycket svagare än valfri märkeskedja om man bortser från riktigt dyra kedjor som är tillverkade i andra stålsorter men det är ett litet fåtal.
Mellan en bra nonamekedja och en märkeskedja behöver det inte vara någon skillnad, helt riktigt. Problemet med bilbutteriks grejor fram till idag är att det är inte premiumkvalite, det kan vara precis vad för kvalitetsnivå som helst.
Ibland kan det vara super, medans nästa gång riktigt dåligt.
Gör man en enkel fundering på vad som händer om kedjan inte håller så kan man sedan avgöra om man tycker det är värt. Kedjor har slagit hål på motorblock när de går av, jag har genom slarv inte bytt en kedja i tid och hade tur så det inte blev mer än en repa på motorblocket.
Har du sedan extra otur låser den bakhjulet genom att trassla in sig i svingen och drevet, vilket med stor säkerhet innebär vurpa.
Biltema anger säkert 3600kg i katalogen bara för att en 520 anses kunna klara 3600.
Sen att det är typ en sunkedja tänkte väll ingen på när någon blivit rotmos i ett wireräcke, "Den var ju billig"
Många av dom dyra tillverkarna verkar speca sina 520 kedjor till omkring 3.6 ton
En polare köpte en kedja till sin cross på biltema. Den gick på 400 eller om det var 500. Den funkade inte ens två träningar, han fick spänna den varannat pass...
Den var färdig för soptippen efter två vanliga träningar på crossbanan.
Att pirat delar tillverkas på samma frabriker som original är en myt som fortfarande inte blivit sann.. Skulle aldrig chansa på att köpa en sådan vital del som en kedja på Biltema (Visserligen inte något annat heller..)
Men man kan göra som en kund här gjorde och sparade in 6-700 på ett set bromsbelägg runt om på sin VFR och fick köpa tre nya skivor + original belägg (Total kostnad 12000 eller som ett 10-tal kunder, sparat in ett par hundra på ett batteri som håller en till två veckor (Som bonus har ett par av dessa fått köpa laddningsregulator för 2-3000
Billigt betyder sämre! Att göra saker billigt går ut på att snåla på material som punkt 1...
Ja jag jobbar i branschen men jag har varit på fabriker runt om i världen och sett det från alla vinklar och köper bara original delar eller eftermarknads delar av bra märken.
Mina 0.02$
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |