520 Biltema...

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Sorry om tråden har vært oppe før, men er det noen som har prøvd Biltemas 520 kjede på 1000 cc racehoj:confused:

Takker!

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har fått höra från en säker källa att biltemas 520 kedja icke bör monteras på en 1000 cc racebajk. Den är för detta syfte alldeles för svag.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enligt biltemas egna uppgifter om kedjorna så är deras starkaste 520 avsedd för hojar upp till 800cc. Med andra ord räcker dom inte till riktigt för en 1000cc sporthoj.
Det skiljer iofs inte så mycket i draghållfastheten en vad många 530 kedjor har så visst går det kanske men med tanke på att det kan bli ganska jobbigt om kedjan går av så skulle i alla fall jag välja en 530 kedja istället.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Enligt biltemas egna uppgifter om kedjorna så är deras starkaste 520 avsedd för hojar upp till 800cc. Med andra ord räcker dom inte till riktigt för en 1000cc sporthoj.
Det skiljer iofs inte så mycket i draghållfastheten en vad många 530 kedjor har så visst går det kanske men med tanke på att det kan bli ganska jobbigt om kedjan går av så skulle i alla fall jag välja en 530 kedja istället.

Vi pratar om kedja för racebruk, inte för att åka touring med. Skulle inte vara orolig för att testa, bara man bytar kedja ofta.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
520-kedjan ska ju ha en draghållfasthet på 3600kg, 530-kedjan har en draghållfasthet på 4000kg. Säger mig inte så himla mycket, egentligen. Men deras storleksrekommendationer känns mer som att man brukar ha 520 till mindre hojar å 530 till större.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi pratar om kedja för racebruk, inte för att åka touring med. Skulle inte vara orolig för att testa, bara man bytar kedja ofta.

Nej. Det är väl förvisso sant. Men jag vet inte riktigt hur stora dragkrafter man har på kedjan på en hoj. Så därför skulle jag kanske själv vara feg och gå på deras rekomendation gällande motorstorleken för att vara på den säkra sidan.
Å andra sidan är det som sagt inte så stor skillnad mellan 3600 och 4000 kg så den är säkert fullt tillräcklig. Enligt vad jag hört så ska 530 kedjan vara tillräcklig för en turbohoj med 250hk/250nm så 520 kanske skulle väl troligen räcka för en standard literhoj.
Det tråkiga skulle väl vara om man skulle lyckas rycka av kedjan och den slår sönder grejor i sin närhet.
Man sparar ju inte så många kronor på att gå på 520 istället för 530 och viktskillnaden torde inte vara särskilt stor.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Och byter man kedja till varje racehelg kanske en kvalitetskedja som grejar minst en säsong lönar sig.

Det är väl mest troligt kurbshoppning och släpp med påföljande fäste som frestar hårdast och elakast på kedjan.

Vad kostar en vettig kedja gentemot en sunkedja och nytt motorblock :näsblod

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Och byter man kedja till varje racehelg kanske en kvalitetskedja som grejar minst en säsong lönar sig.

Det är väl mest troligt kurbshoppning och släpp med påföljande fäste som frestar hårdast och elakast på kedjan.

Jag tror inte att det finns någon kedja som pallar en säsong i ERF, vilket nog är vad "Fluan" har i tanken.

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Jeg vet ikke, men et tegn på kvaliteten på en kjede vil vel kanskje være hvor mye den strekker seg etter den første kjøringen...? Og, må man fortsette å stramme, er den vel ikke helt ok. Kjedet på min 07 R1 (DID 520) har jeg strammet 1 gang siden den var ny i år. En DID kjede koster ca 1800,- i Norge, og en Biltema 600,- Tanken var jo å skifte oftere i så fall..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

SKillnaden mellan en märkerkedja och en bra noname kedja är nog inite så stor att det motiverar någon prisskillnad alls. Det är nog lite som med alla andra delar som finns som pirat. I många fall är grejorna tilverkade på samma fabrik men säljs via olika distributionskanaler och under olika varumärken.
jag tror inte att biltemakedjan är nämvärt mycket svagare än valfri märkeskedja om man bortser från riktigt dyra kedjor som är tillverkade i andra stålsorter men det är ett litet fåtal.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
....... riktigt dyra kedjor som är tillverkade i andra stålsorter men det är ett litet fåtal.

Problemet är egentligen att vi inte kommer åt tillräckligt med riktig information
stålkvalitet, hållfasthet, osv. för att kunna värdera de "dyra" märkeskedjorna
kontra de billiga "noname".

Och det kan man ju förstå......vore svårt att motivera dessa prisskillnade då!

KentW

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jeg vet ikke, men et tegn på kvaliteten på en kjede vil vel kanskje være hvor mye den strekker seg etter den første kjøringen...? Og, må man fortsette å stramme, er den vel ikke helt ok. Kjedet på min 07 R1 (DID 520) har jeg strammet 1 gang siden den var ny i år. En DID kjede koster ca 1800,- i Norge, og en Biltema 600,- Tanken var jo å skifte oftere i så fall..

Kör du med DID 520 så är det nog inga problem att hänga på en biltema 520 och köra precis som vanligt. Vill du vara på den säkra sidan så kollar du draghållfastheten. Biltema uppger 3600 kg för sin. vad håller en DID 520 för?
Är skillnaden inte så stor så är det bara att köpa den billigare biltemakedjan och köra på.
Är draghållfastheten hyfsat lika så är det värsta som kan hända att kedjan slits lite fortare men det ska vara marginellt i så fall. I vart fall ska det bli en besparing.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
SKillnaden mellan en märkerkedja och en bra noname kedja är nog inite så stor att det motiverar någon prisskillnad alls. Det är nog lite som med alla andra delar som finns som pirat. I många fall är grejorna tilverkade på samma fabrik men säljs via olika distributionskanaler och under olika varumärken.
jag tror inte att biltemakedjan är nämvärt mycket svagare än valfri märkeskedja om man bortser från riktigt dyra kedjor som är tillverkade i andra stålsorter men det är ett litet fåtal.

Mellan en bra nonamekedja och en märkeskedja behöver det inte vara någon skillnad, helt riktigt. Problemet med bilbutteriks grejor fram till idag är att det är inte premiumkvalite, det kan vara precis vad för kvalitetsnivå som helst.
Ibland kan det vara super, medans nästa gång riktigt dåligt.

Gör man en enkel fundering på vad som händer om kedjan inte håller så kan man sedan avgöra om man tycker det är värt. Kedjor har slagit hål på motorblock när de går av, jag har genom slarv inte bytt en kedja i tid och hade tur så det inte blev mer än en repa på motorblocket.
Har du sedan extra otur låser den bakhjulet genom att trassla in sig i svingen och drevet, vilket med stor säkerhet innebär vurpa.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
En polare köpte en kedja till sin cross på biltema. Den gick på 400 eller om det var 500. Den funkade inte ens två träningar, han fick spänna den varannat pass...
Den var färdig för soptippen efter två vanliga träningar på crossbanan.

Möjligt att vissa andra kedjor är bättre på biltema men jag hade nog inte vågat chansa bara för att som anger en hög siffra i något produktblad.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Biltema anger säkert 3600kg i katalogen bara för att en 520 anses kunna klara 3600. :rolleyes:
Sen att det är typ en sunkedja tänkte väll ingen på när någon blivit rotmos i ett wireräcke, "Den var ju billig"

Många av dom dyra tillverkarna verkar speca sina 520 kedjor till omkring 3.6 ton

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mellan en bra nonamekedja och en märkeskedja behöver det inte vara någon skillnad, helt riktigt. Problemet med bilbutteriks grejor fram till idag är att det är inte premiumkvalite, det kan vara precis vad för kvalitetsnivå som helst.
Ibland kan det vara super, medans nästa gång riktigt dåligt.

Gör man en enkel fundering på vad som händer om kedjan inte håller så kan man sedan avgöra om man tycker det är värt. Kedjor har slagit hål på motorblock när de går av, jag har genom slarv inte bytt en kedja i tid och hade tur så det inte blev mer än en repa på motorblocket.
Har du sedan extra otur låser den bakhjulet genom att trassla in sig i svingen och drevet, vilket med stor säkerhet innebär vurpa.

Rycka av den ska du inte råka ut för om du har två olika kedjor med jämförbar brottstyrka. Däremot kan det ju hända att det är små skillnader i konstruktionsdetaljer eller materialval som gör så att kedjan slits mycket fortare. Men det märker man ju på att man får spänna den oftare. Skulle så vara fallet är det ju bara att fort som attan gå tillbaka till ett beprövat fabrikat för att slippa att den äter upp dreven.

Kedjebrott ska ju inte bara något problem förrän kedjan börjar bli sliten under förutsättning att brottstyrka bara är tillräckligt hög.

Men visst håller jag med dig om att det är klart varierande kvalitet på grejorna som säljs på Biltema. En del är riktigt bra och en del är skit. Det är ju svårt att veta vilka varor som är bra.

Biltema anger säkert 3600kg i katalogen bara för att en 520 anses kunna klara 3600. :rolleyes:
Sen att det är typ en sunkedja tänkte väll ingen på när någon blivit rotmos i ett wireräcke, "Den var ju billig"

Många av dom dyra tillverkarna verkar speca sina 520 kedjor till omkring 3.6 ton

Jag tror inte att dom bara tagit ett värde rätt ur luften. Att prova draghållfasthet är inte särskillt svårt. Det finns väl iofs en liten risk att deras underleverantör uppger en siffra som kedjan sedan inte klarar men den risken tror jag är ganska liten.
Jag skulle nog tro att det är så att den faktiskt klarar 3600 kg. En 520 kedja har ju fastställda dimensioner och tar man dom dimensionerna på vanligt stål så kommer man att hamna på ungefär samma brottstyrka oavsett vem som tillverkar. Sen finns det ju såklart lite dyrare kedjor där man använder andra stålsorter för att få kedjan extra slitstark eller högre brottstyrka men vanligtvis tror jag att dom använder ganska standardiserade stålsorter eftersom det blir billigast att tillverka av det.

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
En polare köpte en kedja till sin cross på biltema. Den gick på 400 eller om det var 500. Den funkade inte ens två träningar, han fick spänna den varannat pass...
Den var färdig för soptippen efter två vanliga träningar på crossbanan.

Det säger ju egentligen ingenting... då jag inte har nån aning om din polares tekniska kompetens
Någon annan på forumet monterade ny kedja från Biltema när dreven var kass. Den höll inte så länge vilket han tyckte var dåligt.

Man kan inte skylla på Biltemas kvalitet när man inte gör rätt.

Inget ont sagt om din polare.:)

Mvh Roberth

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Att pirat delar tillverkas på samma frabriker som original är en myt som fortfarande inte blivit sann.. Skulle aldrig chansa på att köpa en sådan vital del som en kedja på Biltema (Visserligen inte något annat heller..)
Men man kan göra som en kund här gjorde och sparade in 6-700 på ett set bromsbelägg runt om på sin VFR och fick köpa tre nya skivor + original belägg (Total kostnad 12000:) eller som ett 10-tal kunder, sparat in ett par hundra på ett batteri som håller en till två veckor (Som bonus har ett par av dessa fått köpa laddningsregulator för 2-3000:)
Billigt betyder sämre! Att göra saker billigt går ut på att snåla på material som punkt 1...

Ja jag jobbar i branschen men jag har varit på fabriker runt om i världen och sett det från alla vinklar och köper bara original delar eller eftermarknads delar av bra märken.

Mina 0.02$

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Att pirat delar tillverkas på samma frabriker som original är en myt som fortfarande inte blivit sann.. Skulle aldrig chansa på att köpa en sådan vital del som en kedja på Biltema (Visserligen inte något annat heller..)
Men man kan göra som en kund här gjorde och sparade in 6-700 på ett set bromsbelägg runt om på sin VFR och fick köpa tre nya skivor + original belägg (Total kostnad 12000:) eller som ett 10-tal kunder, sparat in ett par hundra på ett batteri som håller en till två veckor (Som bonus har ett par av dessa fått köpa laddningsregulator för 2-3000:)
Billigt betyder sämre! Att göra saker billigt går ut på att snåla på material som punkt 1...

Ja jag jobbar i branschen men jag har varit på fabriker runt om i världen och sett det från alla vinklar och köper bara original delar eller eftermarknads delar av bra märken.

Mina 0.02$

Och hur förklarar du att när jag reklamerade mitt kamasa spärrskaft med livstids garanti, fick tillbaka en kamasa låda med ett spärrskaft i som det stod Biltema på?
Och ja, förpackningen var obruten.

Mina korvören.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj