6 Heures Moto Spa Francorchamps 2024

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Då var säsongen 2024 över med motorcykelåkandet iallafall! Vi for ner till den anrika banan Spa Francorchamps för att köra trackdays fredag, lördag och senare tävla på söndagen.

Förberedelserna har varit lite smått hektiska, i sista stund fick jag låna en BMW S1000RR av Peter Nydahl /Advanced Motobility för att kunna köra överhuvudtaget. Det blev lite justeringar på fjädring och lite andra småsaker för att det skulle passa Pirelli istället för Bridgestone men inga stora grejer egentligen.

Fredag morgon var det blött på banan så jag hoppade över första passet och tog sen det andra som fortfarande var fuktigt men jag ville ut för att känna hur hojen kändes, lite till småjusteringar för olika sittställning så fick det bli bra sen. Passet efter lunch blev riktigt bra, hela passet kördes och jag började lära känna BMWn hur den funkar runt banan, 2.36 nånting blev tiden. Sen andra passet efter lunch så blev det rödflagg ganska snart, vi kom ut igen men jag tyckte den började låta lite väl mycket. In i depån och ser att avgassystemet har separerat i en av kopplingarna, demontera och försöka hitta någon som kan svetsa titan. In till lokala MC verkstan, Kockelmann Motos, som svetsade till det hela på 20 minuter! Sen tillbaka till depån, montera och försöka hitta en lösning för att hänga upp mellandelen på avgassystemet så det inte går sönder igen, det var alldeles för tungt på mitten för att hänga i två fästpunkter bara (en “förljuddämpare” hade monterats precis innan jag fick låna den).
Till slut fick vi dit en riktigt fin “bonnlösning” som förmodligen kommer göra sitt jobb ganska länge 😉

Lördagen då, förväntansfull att få köra mera, första passet blev två flygande varv, sen rödflagg. Andra passet gick OK, började känna efter på hur hojen funkar och framförallt vart motorn vill att jag ska hålla mig i varvtal för att få bra skjuts på det hela. Passet efter lunch blev riktigt bra, nytt bakdäck och ut för att köra på lite. Nytt personbästa på näst sista varvet på 2.31.983, flera 33:eek:r och nån 32:a. Passet efter kändes som att om jag pressar mycket mera nu behöver jag göra mer omställningar på hojen för att det ska fungera och det fanns förberedelser för söndagens race och kvällens parad att göra så jag körda några varv bara på det passet och avslutade sen för dagen, det är ju ändå endurance dagen efter!

Söndagen då, kallt och fuktigt på morgonen så jag avvaktade med att köra ut till kl 10, vi kvalade in på en 41a plats av 72 team (snittid av förarna i teamet räknas). Sen går starten 11.55 och utsläppet skulle öppna 11:30, lite försenat och så vidare blev det men vi kom ut, ställde upp och gjorde en provstart vilket gick bra, välbehövligt för att träna på hur man kom iväg med BMWn på ett bra sätt.

Riktiga starten då, flaggan gick upp och vi sprang över banan, jag kom iväg OK, gjorde en liten miss med att försöka lägga i växel men den var redan i såklart (på Hondan startar jag hojen med friläge, lägger i 1an efter start av motor), tappade lite här men när jag väl kom iväg gick det bra. Från 41a plats till runt 30e in i Eue Rouge, en OK start. Det var några som kraschade i första kurvan så när vi kom runt efter första varvet blev det SafetyCar, detta pågick några varv sen tog det fart igen. En liten misskalkylering i hur mycket BMWn drog så fick jag efter 35 minuter “bensinstopp” men lyckades ta mig runt utan att gasa helt fullt, vi förlorade nog 3-4a varv på att jag tog lång tid på mig att ta mig runt plus att nästa förare inte var redo när jag kom in.

Stinterna avlöste varandra, allt gick jättebra och vi höll vår placering efter min första fadäs med soppatorsk. Teamet körde riktigt bra, byten funkade bra, tankningar, Olle på muren, ja allt fungerade riktigt fint under hela stinten. Alla fick sina tre stinter och Jan-Owe fick äran att ta målflaggen, det blev en sista stint som varade 20-30 minuter eller nåt sånt. Ingemar, Jan-Owe och jag körde så gott vi kunde, hela fältet var lite snabbare i år än 2023, fler körde under 2.30 och de långsammaste var mycket snabbare än 2023. Lotta & Mattias servade med allt de kunde runtomkring, jag fick en jättegod kyckling tortilla efter min första stint, lite småstressad men så fort den nådde munnen så blev det lugnt, fantastiskt god mat! Anders & Niclas hjälpte till med tankningar och kränga däck, väldigt välbehövligt! Vi avslutade på en totalplats 48 av 72 team, om man la till det vi förlorade på bensinstoppet i 1a bytet så som hamnar vi nånstans på 34:e plats istället, så det var väldigt tight här! Supernöjd med hela teamets insats

Summering då, jäkligt skoj men synd att jag inte fick med mig Hondan men jag uppskattar fantastiskt mycket att jag fick låna BMWn, det gick som ett skollat troll. Största nackdelen är ju att jag körde fortare på BMWn än vad jag gjort med Hondan så jag måste nog dit igen…

Som slutkläm fick jag äntligen en Burrata pizza i Travemünde på vägen hem, supergott! Dessa går knappt att hitta nånstans i närheten hemma.
Länk till hemsidan och lite mer bilder
Lite filmsnuttar från helgen
 

Bifogat

  • IMG_6756.JPG
    IMG_6756.JPG
    343.9 KB · Visningar: 21
  • IMG_3254.JPG
    IMG_3254.JPG
    761 KB · Visningar: 18

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Körde Spa Francorchamps 2015. En bättre banupplevelse än så är svårt att få.
Det är än så länge den mest varierande bana med inslag av tekniska delar OCH snabba kurvor. Enda andra banan jag knäskrapat i 200++ är Assen (nu skrapar jag inte så mkt knän vanligtvis men ändå... knäpuckar är dyrt!)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Är man på plats så kan man köra den gamla bansträckningen.
Klassiska byar Malmedy, Stavelot.
Då inser man vilken fartbana det var på den tiden.
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top