600 hoj / bankörning

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Tjena.
Skulle behöva lite tips. Jag har läst som en galning om 600cc hojar men inte lyckats komma fram till nåt bra. Är 600 cc hojar helt odugliga att köra på gata? Fattar inte heller grejen med snacket om varvtal....

Om man nu vill testa på att köra bana,är det okej att köra med sin vanliga hoj? Verkar som en hel del har flera hojar. Verkar så trixigt att skaffa släp mm mm för att köra lite bana.... Måste ju finnas ni som kör dit på samma hoj ni har på banan sedan?
Finns det någon bana i närheten av gbg/borås? Om man skulle vara intresserad av att bara åka o kolla,finns det nån speciell kalender eller liknande så man kan få reda på events?

Tacksam för svar!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En 600 har ju ett något sämre mellanregister än en litershoj, så man får varva lite mer, eller rättare sagt, utnyttja växlarna lite mer, men ska man bara sitta och glo kan man ju lika gärna åka buss ;)

Jag började köra bana med min gathoj med gatkåpor, gatdäck osv, sen började jag sätta på kraschkåpor, annan tank, annan bakram, andra hjul med slicks. Då blev jag tvungen att köpa racebuss också. Sen ledsnade jag på att bygga om den hela tiden och köpte en ren banhoj, sen började jag dessutom tävla...

Spana in http://www.svemo.se/Tavlingskalender så ser du när tävlingarna går, bandagar får du nog spana efter här.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Gatreggad hoj!? Kör med SMC.
Banor i "närheten" av dig är väl Kinnekulle, Gelleråsen (Karlskoga) och Falkenberg. Mantorp och Sviestad (Linköping är iofs inte heller alltför långt bort.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tjena.
Skulle behöva lite tips. Jag har läst som en galning om 600cc hojar men inte lyckats komma fram till nåt bra. Är 600 cc hojar helt odugliga att köra på gata? Fattar inte heller grejen med snacket om varvtal....

Om man nu vill testa på att köra bana,är det okej att köra med sin vanliga hoj? Verkar som en hel del har flera hojar. Verkar så trixigt att skaffa släp mm mm för att köra lite bana.... Måste ju finnas ni som kör dit på samma hoj ni har på banan sedan?
Finns det någon bana i närheten av gbg/borås? Om man skulle vara intresserad av att bara åka o kolla,finns det nån speciell kalender eller liknande så man kan få reda på events?

Tacksam för svar!

Falkenberg är ett hett tips, brukar dyka upp trådar när det är bankörning, har för mig att det är ex. Onsdags kvällar i alla fall, samt vissa helger.

600 Kubik har jag lekt med Triumph Daytona och Kawasaki 636 båda ruskigt roliga hojar, Daytonan fungerar bra på vanlig väg också, kan inte uttala mig om 636 då jag bara kört bana med en sådan.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man blir GRYMT snabb av en 600! Snabbt! Snabbare än med en 1000. För de är så läskiga!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det går alldeles utmärkt att köra med din vanliga gathoj både med SMC och ett flertal andra arrangörer. Är du helt ny rekommenderar jag verkligen SMC, dessutom är det bra med dem du kan vara lugn för att försäkringen gäller om nåt skulle hända.

Gällande 600 vs 1000 på gata så är det en registerfråga. Effekten i 600 sporthoj duger till mer än du kommer kunna nyttja på länge. När jag åkte gata åkte jag 1000 twin, samma effekt som en 600 men roligare register då man hade kraften överallt och inte bara över 8-10000 rpm.

Att du ser folk med flera hojar eller rena banhojar är för att många tids nog fastnar och inser att det suger att köra gata. Ju längre man håller på, desto mer grejerskaffar man sig och vill man ha med sig till bana (flera uppsättningar hjul, däckvärmare, verktyg osv..) och dessutom inser man rätt snart att även om det går alldeles utmärkt att köra ToR banan (på vanliga bandagar för gathojar då) så är man rejält trött efter en heldag. Och att få dra på sig ett par flip-flops och shorts och sätta sig i bilen med AC och en flaska vatten är inte helt fel. Att betala dyrt för hojförsäkringen börjar kännas dumt då. Då tar man licens och börja köra rr-träningar så slipper man ha hojen påställd.

Bra, dyrare, roligare..

Men är du sugen så köp den hoj du vill ha och boka dagar. Du har långt att gå innan hojen sätter begränsningarna.
 

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
En 600 har ju ett något sämre mellanregister än en litershoj, så man får varva lite mer, eller rättare sagt, utnyttja växlarna lite mer, men ska man bara sitta och glo kan man ju lika gärna åka buss ;)

Jag började köra bana med min gathoj med gatkåpor, gatdäck osv, sen började jag sätta på kraschkåpor, annan tank, annan bakram, andra hjul med slicks. Då blev jag tvungen att köpa racebuss också. Sen ledsnade jag på att bygga om den hela tiden och köpte en ren banhoj, sen började jag dessutom tävla...

Spana in http://www.svemo.se/Tavlingskalender så ser du när tävlingarna går, bandagar får du nog spana efter här.

Tack för snabbt svar! Aha,då fattar jag angående varvtalet. Så det du menar är att ju mer man engagerar sig och ju större ens intresse för bankörning blir,desto mer anpassar man sin hoj efter det? Låter som man lär sig allt eftersom...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Började på en ER6:a, skitkul! Sen körde jag 450 motard några ggr, AASROLIGT! Nu blir de SUPERDUKE, skrämmande kul!!

Börja på nått mindre som du kan "gasa ur" ordentligt så att säga och byt inte före du känner dig säker på den...
 

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Det går alldeles utmärkt att köra med din vanliga gathoj både med SMC och ett flertal andra arrangörer. Är du helt ny rekommenderar jag verkligen SMC, dessutom är det bra med dem du kan vara lugn för att försäkringen gäller om nåt skulle hända.

Gällande 600 vs 1000 på gata så är det en registerfråga. Effekten i 600 sporthoj duger till mer än du kommer kunna nyttja på länge. När jag åkte gata åkte jag 1000 twin, samma effekt som en 600 men roligare register då man hade kraften överallt och inte bara över 8-10000 rpm.

Att du ser folk med flera hojar eller rena banhojar är för att många tids nog fastnar och inser att det suger att köra gata. Ju längre man håller på, desto mer grejerskaffar man sig och vill man ha med sig till bana (flera uppsättningar hjul, däckvärmare, verktyg osv..) och dessutom inser man rätt snart att även om det går alldeles utmärkt att köra ToR banan (på vanliga bandagar för gathojar då) så är man rejält trött efter en heldag. Och att få dra på sig ett par flip-flops och shorts och sätta sig i bilen med AC och en flaska vatten är inte helt fel. Att betala dyrt för hojförsäkringen börjar kännas dumt då. Då tar man licens och börja köra rr-träningar så slipper man ha hojen påställd.

Bra, dyrare, roligare..

Men är du sugen så köp den hoj du vill ha och boka dagar. Du har långt att gå innan hojen sätter begränsningarna.[/QUOTE

Tack,bra förklarat! =)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för snabbt svar! Aha,då fattar jag angående varvtalet. Så det du menar är att ju mer man engagerar sig och ju större ens intresse för bankörning blir,desto mer anpassar man sin hoj efter det? Låter som man lär sig allt eftersom...
Visst är det så! När det tex började gå lite fortare så blev gatdäcken överhettade, och snorhala, då började jag med slicks, sen var det ju roligare med så lätt hoj som möjligt, så då rök ju strålkastare, originalkåpor, bakram osv, billigare att kasta den i backen så dessutom. Det är stor skillnad på fulltankad originalhoj jämfört med att ta bort lampor, korta bakramen, ha kraschkåpor, inga backspeglar osv och 1/3 soppa i tanken!

Sen har ju inte alla det intresset, utan vill bara köra bana för att slippa trafiken så att säga, men inte har några ambitioner att hela tiden köra bättre och fortare, då är kanske inte en racepreppad hoj deras prio ett. Den är troligen inte ens lämplig för dom att köra på.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top