600 mil över Afrika på en Roam

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant artikel om hur en person kör en Roam elmotorcykel över Afrika. Till alla el-hatare, skit i att det handlar om el, det är ändå en kul grej. https://edition.cnn.com/world/africa/electric-motorcycle-roam-africa-solar-spc/index.html
Äsch, 600 mil bara. Det kör ju flera av SHs långfarare på en helg utan att anstränga sig.

On topic så låter det som en fantastisk resa, landskapet man passerar igenom lär vara riktigt vackert och varierat. Kul grej indeed.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant artikel om hur en person kör en Roam elmotorcykel över Afrika. Till alla el-hatare, skit i att det handlar om el, det är ändå en kul grej. https://edition.cnn.com/world/africa/electric-motorcycle-roam-africa-solar-spc/index.html

Motorcykeln i sig är ganska vettig (för sitt tänkta ändamål)
Att köra igenom Afrika är fränt oavsett fordon.

Att dra några växlar på att dom gör det på solkraft är bara löjligt när dom har en bil fullastad med extrabatterier och solceller motsvarande ett villatak som kör före (nattetid?) och lägger ut solceller och batterier på lämpliga platser.

Då skulle dom ju lika gärna ha kunnat ladda från bilen medans dom körde den, och bara slängt ut färdigladdade batterier, eller ställa motorcykeln på flaket på bilen och skita i att ladda några batterier alls

Men att för Afrika tillverka en enkel elmotorcykel med prestanda någonstans mellan moped och 125'a, med utbytbara batterier kan vara vettigt för många användningsområden, även om många tidskritiska frakter som tidigare skett med motorcykel kan ske med drönare, det finns alltid ett behov att frakta en människa också
Jag önskar dom lycka till med projektet
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Motorcykeln i sig är ganska vettig (för sitt tänkta ändamål)
Att köra igenom Afrika är fränt oavsett fordon.

Att dra några växlar på att dom gör det på solkraft är bara löjligt när dom har en bil fullastad med extrabatterier och solceller motsvarande ett villatak som kör före (nattetid?) och lägger ut solceller och batterier på lämpliga platser.

Då skulle dom ju lika gärna ha kunnat ladda från bilen medans dom körde den, och bara slängt ut färdigladdade batterier, eller ställa motorcykeln på flaket på bilen och skita i att ladda några batterier alls

Men att för Afrika tillverka en enkel elmotorcykel med prestanda någonstans mellan moped och 125'a, med utbytbara batterier kan vara vettigt för många användningsområden, även om många tidskritiska frakter som tidigare skett med motorcykel kan ske med drönare, det finns alltid ett behov att frakta en människa också
Jag önskar dom lycka till med projektet
Du missar poängen med solcellerna. De säger själva att det är för att visa att det med en relativt begränsad mängd solpaneler är fullt möjligt att ladda hojens batterier, dvs att visa att det funkar även i situationer (tänk avlägset belägna byar) där man inte är nätansluten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du missar poängen med solcellerna. De säger själva att det är för att visa att det med en relativt begränsad mängd solpaneler är fullt möjligt att ladda hojens batterier, dvs att visa att det funkar även i situationer (tänk avlägset belägna byar) där man inte är nätansluten.
Det är ju det här som kommer att dra undan mattan på alla de som hävdar att olja kommer att driva alla fordon i tredje världen under många decennier framöver.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du missar poängen med solcellerna. De säger själva att det är för att visa att det med en relativt begränsad mängd solpaneler är fullt möjligt att ladda hojens batterier, dvs att visa att det funkar även i situationer (tänk avlägset belägna byar) där man inte är nätansluten.

Relativt begränsad mängd? 10 paneler a 200W plus kringutrutstning... Ca 40 000:-
(ca20 för panelerna och lika mycket till för batterilager och laddare/inverters)

Vem ska installera det i dom avlägsna byarna som inte är nätansluten?

Dessutom säger dom själv att det inte räckte till om det blev molnigt en dag.

Solpanelerna bevisar ingenting, och dom två supportbilarna (jag trodde det var en, men läste om artikeln) som behövs för att frakta runt cirkusen gör att det blir rätt löjligt att säga att "det går"

Jag kan vinna ett maraton om jag skjutas runt med två supportfordon...

Men det var ju samma sak med Bormans "Long way up", trots att dom hade dieseldrivna supportfordon, dieselgeneratorer, och dessutom installerade en massa laddare innan dom åkte så slutade det med att dom lastade hojarna i en buss, och sedan lastade av och körde sista biten i mål "för att visa att det gick att åka elmotorcykel"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Relativt begränsad mängd? 10 paneler a 200W plus kringutrutstning... Ca 40 000:-
(ca20 för panelerna och lika mycket till för batterilager och laddare/inverters)

Vem ska installera det i dom avlägsna byarna som inte är nätansluten?

Dessutom säger dom själv att det inte räckte till om det blev molnigt en dag.

Solpanelerna bevisar ingenting, och dom två supportbilarna (jag trodde det var en, men läste om artikeln) som behövs för att frakta runt cirkusen gör att det blir rätt löjligt att säga att "det går"

Jag kan vinna ett maraton om jag skjutas runt med två supportfordon...

Men det var ju samma sak med Bormans "Long way up", trots att dom hade dieseldrivna supportfordon, dieselgeneratorer, och dessutom installerade en massa laddare innan dom åkte så slutade det med att dom lastade hojarna i en buss, och sedan lastade av och körde sista biten i mål "för att visa att det gick att åka elmotorcykel"
Är det någonting som är löjligt så är det vissas outsläckliga behov av att försöka såga allting som de själv inte ens förstår ett jota av.

Står man nere i en grop är det inte omvärlden man ser. Tips från coachen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någonting som är löjligt så är det vissas outsläckliga behov av att försöka såga allting som de själv inte ens förstår ett jota av.

Står man nere i en grop är det inte omvärlden man ser. Tips från coachen.

Jag hyllade ju motorcykeln, det var bara det löjliga jippot med solceller jag sågade
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ber om ursäkt för tidigare inlägg, det blev onödigt magsurt. Menade inte att låta otrevlig men det lät verkligen så. Sorry!

Solceller är idag billiga, effektiva och praktiska. Så ännu mer i morgon. Ifall det blir ”lite molnigt” spelar mindre roll när man har ett större antal solceller. Effekten minskar men har man 10kW installerat så kanske man har 3kW effekt även vid mulet väder. Har man 100kW installerat har man då 30kW.

Om man har rest i Tyskland under de senaste åren så är det uppenbart att vind- och solkraft är en stor del av landets energiförsörjning. Sedan kan man självklart fundera över landets beslut att fasa ut kärnkraften och ersätta den med rysk gas, det tror jag fler anser var ett oklokt beslut.



I Sydostasien och Afrika finns kit med solceller och batteripack så att en familj kan bli självförsörjande på den el som behövs till allt utom matlagning. Inklusive laddning av motorcykeln som fortfarande är standardfordonet för familjer.

Så med lite öppnare mindset kring framtiden så blir det mesta bättre. Bakåtsträvarna har aldrig bidragit med ett enda utvecklingssteg för människan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är enklare att samla ihop energi via paneler på taket än i en plastpåse när en tankbil har ramlat omkull.

El kan man göra i varenda by.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
....

Om man har rest i Tyskland under de senaste åren så är det uppenbart att vind- och solkraft är en stor del av landets energiförsörjning. Sedan kan man självklart fundera över landets beslut att fasa ut kärnkraften och ersätta den med rysk gas, det tror jag fler anser var ett oklokt beslut.



I Sydostasien och Afrika finns kit med solceller och batteripack så att en familj kan bli självförsörjande på den el som behövs till allt utom matlagning. Inklusive laddning av motorcykeln som fortfarande är standardfordonet för familjer.

Så med lite öppnare mindset kring framtiden så blir det mesta bättre. Bakåtsträvarna har aldrig bidragit med ett enda utvecklingssteg för människan.
Vem följde vem, Sverige följde Tyskland eller var det Tyskland som följde Sverige ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ber om ursäkt för tidigare inlägg, det blev onödigt magsurt. Menade inte att låta otrevlig men det lät verkligen så. Sorry!

Solceller är idag billiga, effektiva och praktiska. Så ännu mer i morgon. Ifall det blir ”lite molnigt” spelar mindre roll när man har ett större antal solceller. Effekten minskar men har man 10kW installerat så kanske man har 3kW effekt även vid mulet väder. Har man 100kW installerat har man då 30kW.

Om man har rest i Tyskland under de senaste åren så är det uppenbart att vind- och solkraft är en stor del av landets energiförsörjning. Sedan kan man självklart fundera över landets beslut att fasa ut kärnkraften och ersätta den med rysk gas, det tror jag fler anser var ett oklokt beslut.



I Sydostasien och Afrika finns kit med solceller och batteripack så att en familj kan bli självförsörjande på den el som behövs till allt utom matlagning. Inklusive laddning av motorcykeln som fortfarande är standardfordonet för familjer.

Så med lite öppnare mindset kring framtiden så blir det mesta bättre. Bakåtsträvarna har aldrig bidragit med ett enda utvecklingssteg för människan.

Jag har pysslat med solceller lite på sidan om i 15 år (och lite 10 år innan det) jag är väl bekant med hur dom fungerar.

Dom där kiten med solceller och batteripack finns här också, men här förbrukar vi så enormt mycket mer el att dom mest lanseras för camping, husbil, båtar osv

Och att ladda sin elmotorcykel via dom går förvisso, men tar en jävla tid, så det är hela anledningen till att dom använde en 10 gånger så stor anläggning i det här fallet

Visst ska man ha ett "öppet mindset", men blir det för öppet trillar hjärnan ur.....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vem följde vem, Sverige följde Tyskland eller var det Tyskland som följde Sverige ?
Tyskland följde Japan. Fukushimakatastrofen 2011 medförde inte bara stopp för kärnkraft i Japan utan även i Tyskland. Man gissar med rysk hjälp i opinionen…

Sverige genomförde omröstningen 1980. En helt annan sport.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sverige genomförde omröstningen 1980. En helt annan sport.

En omröstning utan alternativ att ha kvar kärnkraften.

Det var tre alternativ på avvecklingstakt.
Varav det vinnande alternativet var linje 2, avveckla med förnuft.
" i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd"

Redan då var "Sol, vind och vatten" frälsningen för framtiden.
Redan då var vattenkraften fullt utbyggd och kunde bara ökas med några % genom modernisering, vi la samtidigt om uppvärmningen av våra hus till elektricitet för att minska våra utsläpp, så behovet av mera elektricitet rusade.

Sol och vind då?
Jo, det skulle vara räddningen "i framtiden då mycket mera effektiva solceller hade utvecklats" och samma sak med vindkraften "i framtiden, när tekniken har utvecklats"

Nu är vi där, i framtiden, tekniken HAR utvecklats, men inte så mycket som behövs, och något annat som har utvecklats betydligt mer är förbrukningen.

Då var vi 8 miljoner innevånare och varje familj hade 1 TV som var igång 4 timmar om dygnet och inga datorer.

Nu är vi 11 miljoner, och har fyllt våra liv med elektriska förbrukare så till den milda grad att vi bär med oss laddare och batteribanker dagligen.

Elektrifieringen är bra, till och med elbilar är bra, men då skulle vi inte ha avvecklat den bästa kraftkällan vi hade
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyskland följde Japan. Fukushimakatastrofen 2011 medförde inte bara stopp för kärnkraft i Japan utan även i Tyskland. Man gissar med rysk hjälp i opinionen…

Sverige genomförde omröstningen 1980. En helt annan sport.
Med tre alternativ, nedläggning, nedläggning, nedläggning. Svensk Demokrati ! Heja Sverige.
Nu blir det kolkraft, gaskraft eller turistparadis ! För turism behövs inga stora mängder el.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med tre alternativ, nedläggning, nedläggning, nedläggning. Svensk Demokrati ! Heja Sverige.
Nu blir det kolkraft, gaskraft eller turistparadis ! För turism behövs inga stora mängder el.
Jag tror att du missade vad det handlade om.
Det var en mycket stark opinionsmässig fördel för att stänga kärnkraften efter Harrisburg 1979. Folket (som vanligt tyvärr oupplyst och springer på den senaste rubriken) ville stänga kärnkraften; den gröna rörelsen och kommunisterna var förstås ledande. Politiker på riksnivå som pratar med experter ibland insåg att detta inte var så smart och såg till att splittra nej-sidan genom att införa en linje 2; avveckla men med förnuft. Mellanmjölk funkar alltid i Sverige och det alternativet vann då det samlade de flesta under både NEJ och JA

Dvs man sköt stängningen på framtiden och förhindrade det som hände i Tyskland 2011.

Vare sig kol- eller gaskraft har sedan dess varit särskilt bärande inslag i svensk energiproduktion. Ej heller framåt från nu; det stora problemet i Sverige är inte nutida produktion utan effektbalans i nätet. Vi har i sammanhanget mycket låga elpriser samtidigt som vi har en balans i produktion och konsumtion genom export/import och prissvängningar. Däremot behöver vi naturligtvis mer redundans effektmässigt och det kan lösas på många olika sätt där (ganska dyr) kärnkraft inte nödvändigtvis är det bästa alternativet på 10-50 års sikt. Det är ”opinion” som gormar mest både hot och dit, inte ”sakkunskap”. Jag menar att vi borde lyssna på sakkunskap.

Precis som med försvaret. Opinion och politiker vill ha fräna saker och ett regemente till ”min” ort; sakkunskapen vill ha utbildning, rekrytering och långsiktiga kontrakt på materiel och ffa utveckling ihop med produktionskapacitet. Tråkigt, långsiktigt och de flesta förstår det inte ens. Klart det blir regemente till hembygden istället.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att du missade vad det handlade om.
Det var en mycket stark opinionsmässig fördel för att stänga kärnkraften efter Harrisburg 1979. Folket (som vanligt tyvärr oupplyst och springer på den senaste rubriken) ville stänga kärnkraften; den gröna rörelsen och kommunisterna var förstås ledande. Politiker på riksnivå som pratar med experter ibland insåg att detta inte var så smart och såg till att splittra nej-sidan genom att införa en linje 2; avveckla men med förnuft. Mellanmjölk funkar alltid i Sverige och det alternativet vann då det samlade de flesta under både NEJ och JA

Dvs man sköt stängningen på framtiden och förhindrade det som hände i Tyskland 2011.

Vare sig kol- eller gaskraft har sedan dess varit särskilt bärande inslag i svensk energiproduktion. Ej heller framåt från nu; det stora problemet i Sverige är inte nutida produktion utan effektbalans i nätet. Vi har i sammanhanget mycket låga elpriser samtidigt som vi har en balans i produktion och konsumtion genom export/import och prissvängningar. Däremot behöver vi naturligtvis mer redundans effektmässigt och det kan lösas på många olika sätt där (ganska dyr) kärnkraft inte nödvändigtvis är det bästa alternativet på 10-50 års sikt. Det är ”opinion” som gormar mest både hot och dit, inte ”sakkunskap”. Jag menar att vi borde lyssna på sakkunskap.

Precis som med försvaret. Opinion och politiker vill ha fräna saker och ett regemente till ”min” ort; sakkunskapen vill ha utbildning, rekrytering och långsiktiga kontrakt på materiel och ffa utveckling ihop med produktionskapacitet. Tråkigt, långsiktigt och de flesta förstår det inte ens. Klart det blir regemente till hembygden istället.
Och effektbalansen i nätet fodrar stora generator / turbiner med stor massa som ger nätet stabilitet. Att vi inte ha effektbalans i elnätet beror på nerstängningen av Ringhals 2 reaktorer.
Där försvann TVÅ stora generatorer / turbiner med stor massa och i och med det stabiliseringen av elnätet.
Vi vi få effektbalans behöver syd Sverige ett par stora elkraftverk med stora generator / turbiner med stor mass. Snabbast är gas eller kol.
Men vi kommer säkert välja turismlinjen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och effektbalansen i nätet fodrar stora generator / turbiner med stor massa som ger nätet stabilitet. Att vi inte ha effektbalans i elnätet beror på nerstängningen av Ringhals 2 reaktorer.
Där försvann TVÅ stora generatorer / turbiner med stor massa och i och med det stabiliseringen av elnätet.
Vi vi få effektbalans behöver syd Sverige ett par stora elkraftverk med stora generator / turbiner med stor mass. Snabbast är gas eller kol.
Men vi kommer säkert välja turismlinjen.
Nej det beror inte på det även om det bidrar till lokal effektbrist i södra delen av landet. Vi skall komma ihåg att elnätet sitter ihop i norra Europa och det elsystem som fanns 1976 inte finns längre.

Ämnet för tråden är emellertid att det 2024 är möjligt att UTAN elnät möjliggöra småskaliga och flexibla transporter över hela kontinenter tack vare kombinationen solceller och batterier.
I större skala ser vi hur detta kan lösa väldigt många av de problem vi ser idag, inklusive effektbrist vissa tidpunkter.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top