600cc ->750cc nakenhojar, varför??

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
What's up Yamaha & Suzuki? Måste ni vara så enfaldiga och gå efter bästsäljaren Z-750??

Yamaha & Suzuki har tidigare båda producerat nakna hojar med ~100hp, GSR 600 och FZ6.

Nu har båda tagit dessa ur sortimentet och "ersatt" dem med GSR 750 & FZ8. Fortfarande ligger hp (några ynka hp till) på samma nivå, även ifall volymen ökat från 600 till 750. What's the point?

GSR 750 bygger på GSX-R 750 maskin, som har 150hp, och GSR har 106hp.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Folk bryr sig mera om kubik än hästkrafter. Kolla bara på en Suzuki GSX1400, den har också bara 106hk. :tomten

Men det är ju bra för de som tänker ta tungt mc-kort iaf med lite fler hojar på strax över 700cc. :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Köparen av en 600 cc nakenhoj (typ Hornet) är inte ute efter en maskin som jobbar bäst över 10.000 rpm. Enda sättet att råda bot är att flytta ned vridet i registret, men då måste det till mer vrid för att det röra sig, och då måste det till mer volym.

Att kaffe-latte-åkare vill ha volym tycker jag inte är konstigt. Reagerar i så fall mer på effekthysterin bland sporthojsåkare.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Frågan är om inte en nakenhoj (upprätt hoj) med ca 750cc och med runt 100-130 hk och med ett lätt och underhållande chassie är det optimala för gemene man för vardagsbruk. Cyklar som Z750, GSR750 etc är nog snusförnuftiga i grunden.
Men det är ju en sak att argumentera rationellt....
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?

Det är ett val man gör.
Yamaha/Suzuki nöjer sig med effekt kring ca 100hk. MEN för att få ut mer effekt kring 3000rpm, där man ofta vill ha lite mer dra, men just en sådan maskin, så måste det till mer kubik.

En motor blir också mycket billigare att tillverka om den inte behöver tåla 14000rpm.

Mats
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?

Försäkringspremier och driftsäkerhet skulle jag gissa på. För den typen av motorcyklar är ytterligare effekt något överflödig och vill man ha en gixxer så köper man en gixxer och inte en nakenhoj.
 

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Pratade med folksam idag..

Dom va mest intresserade av kW..
Varken årsmodell, pris, typ osv va intressant tydligen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Apropå det.. Har kollat på XJ6 åt tjejen. Den vita ;)

Är faktiskt lite like på den. Verkar klart körbar, 80 häst = billigt ägande, hyfsat välbyggd vad det ser ut som osv..

Varför finns det så få budget-cupar i sverige??? Skulle lätt kunna raejsa xj6a om det var en levande klass. Hellre en hel racesäsong + massa träningar och fräscha däck. Än försöka harva runt i rookieklasserna och bli humiliated, och inte ha råd att köra träningar etc för att allt runtomkring kostar massor om man vill va med i täten.


Hållt på en del med kappsegling också. De mest populära klasserna där är de mindre med hårda regler. Mkt entyps-klasser där alla måste köra exakt samma båt, restriktioner på segel, vikter osv. Motsvarande hade varit en klass för typ XJ6, ER6 eller nåt, och avtal med däck(sponsor) så att alla körde på samma däck, samma soppa osv.. Inget trim osv.

Budget-racing där förarna får avgöra matchen :tummenupp *saknar*
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Apropå det.. Har kollat på XJ6 åt tjejen. Den vita ;)

Är faktiskt lite like på den. Verkar klart körbar, 80 häst = billigt ägande, hyfsat välbyggd vad det ser ut som osv..

Varför finns det så få budget-cupar i sverige??? Skulle lätt kunna raejsa xj6a om det var en levande klass. Hellre en hel racesäsong + massa träningar och fräscha däck. Än försöka harva runt i rookieklasserna och bli humiliated, och inte ha råd att köra träningar etc för att allt runtomkring kostar massor om man vill va med i täten.


Hållt på en del med kappsegling också. De mest populära klasserna där är de mindre med hårda regler. Mkt entyps-klasser där alla måste köra exakt samma båt, restriktioner på segel, vikter osv. Motsvarande hade varit en klass för typ XJ6, ER6 eller nåt, och avtal med däck(sponsor) så att alla körde på samma däck, samma soppa osv.. Inget trim osv.

Budget-racing där förarna får avgöra matchen :tummenupp *saknar*

Man skulle ta efter engelsmännen. Där kör dom en klass som heter Streetfighters där det är blandat allt från motarder till avklädda sporthojar. Billig och klart underhållande racing! :)




Sen vad gäller varför man tar ut så lite effekt: hållbarhet, försäkringspremier, miljökrav, osv.

Listan kan göras lång.

Det går att trimma en liten sugmotor jäkligt mycket. Se bara på MotoGP hojarna. 800cc med över 200 hästar. Problemet är bara att du får en i princip obefintlig livslängd på grejjerna. Då är det billigare att bygga hojar som både kostar lite att utveckla och lite att reparera. Enklare att strypa ner en GSXR750 än att bygga en helt ny motor.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man skulle ta efter engelsmännen. Där kör dom en klass som heter Streetfighters där det är blandat allt från motarder till avklädda sporthojar. Billig och klart underhållande racing! :)

Eller hur.. Dela in klasserna i typ max hk & max hk/kg eller nåt.. Så kanske en motard med 63hk går i samma klass som en 600 med 95, men är betydligt lättare ändå så det blir nog jämt i slutöändan ändå!

Och förbjuda trim. Det är ju där det drar iväg. Alla extra-saker som ska till inom racandet!


Bra instegsklasser också för de som inte vill lägga multum på würstinghojar för att "testa" eller köra "lite på skoj".
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Gällande Yamaha:s fall så har de som sagt ersatt FZ6:an med XJ6 som antagligen fyller det behov som konsumenterna har i den här klassen, speciellt nu när XJ6:an finns med ABS (vilket den inte fanns med i Sverige första året).
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Försäkringspremier och driftsäkerhet skulle jag gissa på. För den typen av motorcyklar är ytterligare effekt något överflödig och vill man ha en gixxer så köper man en gixxer och inte en nakenhoj.

jepjep, men din idé dör lite på att det finns fz1,z1000 och ännu värre B-king, det är fortfarande en nakenhoj men har 185hp..!

Gällande Yamaha:s fall så har de som sagt ersatt FZ6:an med XJ6 som antagligen fyller det behov som konsumenterna har i den här klassen, speciellt nu när XJ6:an finns med ABS (vilket den inte fanns med i Sverige första året).

ja du har väl helt rätt.
De har väl kollat efter vad marknaden vill ha, och kanske många förare saknar bottenvridet i gsr600 och fz6. XJ6 ligger ju dock 20hp efter FZ6, så kan inte tänka mig att den är lika kul i övre registret?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
GSR 600 är en flopp i jämförelse med FZ6 (inte minst nere på kontinenten har fz6 sålt riktigt bra) och tex Honda Hornet. Z750 sålde uselt första året (2004) eftersom premien var helt åt helvete men sen har den väl sålt rätt ok inbillar jag mig. Men jag tycker inte hojarna är rakt av jämförbara...de 150 kubiken känns (till kawans fördel)

Anledningen heter nog ER6. Den har ju sopat banan med det mesta naket i 600-klassen så det är väl inte så märkligt att konkurrenterna beefar upp en del modeller ett pinnhål (GSR 750 och fz8) och tänker nytt i andra segment. XJ6 och Gladius 600 är väl bevis på det och borde på pappret har större chans att ge ER6 en match i en klass som bevisligen många hojåkare känner sig hemma i.
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Glöm inte Street triple, hyfsad premie och bra bottenvrid.

GSR 600 är en flopp i jämförelse med FZ6 (inte minst nere på kontinenten har fz6 sålt riktigt bra) och tex Honda Hornet. Z750 sålde uselt första året (2004) eftersom premien var helt åt helvete men sen har den väl sålt rätt ok inbillar jag mig. Men jag tycker inte hojarna är rakt av jämförbara...de 150 kubiken känns (till kawans fördel)

Anledningen heter nog ER6. Den har ju sopat banan med det mesta naket i 600-klassen så det är väl inte så märkligt att konkurrenterna beefar upp en del modeller ett pinnhål (GSR 750 och fz8) och tänker nytt i andra segment. XJ6 och Gladius 600 är väl bevis på det och borde på pappret har större chans att ge ER6 en match i en klass som bevisligen många hojåkare känner sig hemma i.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Glöm inte Street triple, hyfsad premie och bra bottenvrid.

Då ska ju SuperDuken, Tounon, Z1000, CB1000R osv också in i ekvationen. Alla betydligt dyrare än tidigare nämnda hojar.

Men ägandekostnadsmässigt håller jag med dig, mer bang for the buck än sporthoj. Fast snarare att se som mellantinget mellan sporthoj och 600 tjejhoj?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top