600cc ->750cc nakenhojar, varför??

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Njaa...alltså min poäng var att man inte riktigt kan jämföra gsr 600 eller fz6 med z750, den är ett nummer för stor (vet inte om du kört och jämfört men jag tyckte det var en väldigt skillnad). ER-6 fyllde den luckan och är nu måttstock. Gsr 600 och fz6 har haft det tufft i konkurrensen och ersätts nu av gladius och xj6. Livslängden på gsr och fz6 förlängs genom steroider och på så sätt hoppas man kunna hota z750 (risken för yamaha är väl risken att man tar potentiella fz1 -köpare....).

De hojar du nämner är ju betydligt biffigare även prismässigt. Visst de är alla nakna bushojar men det blir lite som att jämföra en Kia sportage med en Range Rover....

Ett otroligt OFFTOPIC i denna tråd, com'on!

Det kan hända att kundsegmentet för GSR 600 och FZ6 blev för litet.
De kan anses av många vara för klena i bottnet, pga saknande av vrid vid låga varv.Det är väl från person till person. Var tvungen att kolla detta, och ER-6 har till jämförelse med GSR ca 54nm redan vid 4000rpm.
GSR når 50nm först vid 8000rpm.
akra GSR
akra ER-6
akra Z-750

Iofs så spelar det väl en viss roll också hur snabbt cykeln varvar ut?

Själv anser jag inte att det var så stor skillnad på min GSR och kompisens z750, men vridet ligger ju nog på en helt annan nivå genom hela kurvan.
Men det märkte man nog att det var först vid 8000rpm som den riktigt vaknade.
Och jag anser själv att GSR är mycket roligare i körupplevelse än ER-6. Men jag bara gillar ljuden från 10.000rpm+, inte "traktorljudet" från en 2:a. Prestigemessigt har jag haft svårt att jämföra dem, inte på bana, inte på kurvig väg.
Måste erkänna att Triumphens (Daytonas) raka 3:a som ligger däremellan leverar ett otroligt snyggt ljud och en bra balans av nm och hk som redan nämnts i tråden..!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett otroligt OFFTOPIC i denna tråd, com'on!

Det kan hända att kundsegmentet för GSR 600 och FZ6 blev för litet.
De kan anses av många vara för klena i bottnet, pga saknande av vrid vid låga varv.Det är väl från person till person.

Var tvungen att kolla detta, och ER-6 har till jämförelse med GSR ca 54nm redan vid 4000rpm.
GSR når 50nm först vid 8000rpm.


Iofs så spelar det väl en viss roll också hur snabbt cykeln varvar ut?


Iiofs inte så underligt att den upplevs roligare då 50 Nm på 8000 rpm ger ungefär (exakt) dubbelt så hög effekt som 50 Nm på 4000.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ett otroligt OFFTOPIC i denna tråd, com'on!

Det kan hända att kundsegmentet för GSR 600 och FZ6 blev för litet.
De kan anses av många vara för klena i bottnet, pga saknande av vrid vid låga varv.Det är väl från person till person. Var tvungen att kolla detta, och ER-6 har till jämförelse med GSR ca 54nm redan vid 4000rpm.
GSR når 50nm först vid 8000rpm.
akra GSR
akra ER-6
akra Z-750

Iofs så spelar det väl en viss roll också hur snabbt cykeln varvar ut?

Själv anser jag inte att det var så stor skillnad på min GSR och kompisens z750, men vridet ligger ju nog på en helt annan nivå genom hela kurvan.
Men det märkte man nog att det var först vid 8000rpm som den riktigt vaknade.
Och jag anser själv att GSR är mycket roligare i körupplevelse än ER-6. Men jag bara gillar ljuden från 10.000rpm+, inte "traktorljudet" från en 2:a. Prestigemessigt har jag haft svårt att jämföra dem, inte på bana, inte på kurvig väg.
Måste erkänna att Triumphens (Daytonas) raka 3:a som ligger däremellan leverar ett otroligt snyggt ljud och en bra balans av nm och hk som redan nämnts i tråden..!

Offtopic? Sorry men du startade en tråd med att ifrågasätta varför Yamaha och Suzuki lämnar 600 segmentet och försöker ge sig på z750 med mer kubikstinna varianter av fz6 och gsr? Eller?

Min poäng är att det är helt logiskt marknadsmässigt. Inte smart kanske men rätt logiskt.
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Offtopic? Sorry men du startade en tråd med att ifrågasätta varför Yamaha och Suzuki lämnar 600 segmentet och försöker ge sig på z750 med mer kubikstinna varianter av fz6 och gsr? Eller?

Min poäng är att det är helt logiskt marknadsmässigt. Inte smart kanske men rätt logiskt.

jep, jag menar allt svammel om olika tävlingskategorier.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top