625 SXC Supermoto VS. 625SMC VS. 660

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
625smc Vs. 660

Behöver eran expertis!

625 SXC Supermoto (alltså omgjord till motard)
250 mil. billigt Denna verkar vara såld, då jag inte hittar annonsen längre

VS.

625 SMC
270 mil. dyrare

VS.

660
580 mil. dyrast

Alla tre har en ägare och är modell 04:a
Det skiljer 10k mellan SXC och 660´n

Jag kör bara landsväg..
Tacksam för svar...
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om du kör enbart landsväg så är valet givet på 625SMC, för el-start är alltid skönt att ha i nödfall.

Men om du nu skulle köra grus nån gång så är det 625SXC "omgjord till supermoto" som gäller då det är mindre gaffeldimension samt SXC orig 2 kolvsok i fram. Mkt lättare att göra om en SXC till motard än en SMC till SXC då framaxeln är 24mm på SXC och 26mm på SMC + inte att förglömma detta med 4 kolvsoket som försvårar för en del!

Har även haft 660 tidigare men för den extra effekt så lägger jag nog ett system på 625 alt en rally kam som säkerligen hamnar under 10K istället.

Nä gå emot strömmen och välj helst 625SXC "för det är jäkligt roligt på vintern" alt 625SMC
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
660:n utan tvekan, jag har kört både 625 och 660 en gång var och det räckte för att bestämma mig. Bit ihop och kika, andra kan ju :tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Provkör !! Det är enda sättet att får reda på vad just du vill ha. Har en 660 med lull-lull nu , men skulle säkert varit lika nöjd med en 625 med lull-lull... ( om jag inte provkört 660:n vill säga.. :D )
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
motardnisse skrev:
Om du kör enbart landsväg så är valet givet på 625SMC, för el-start är alltid skönt att ha i nödfall.

SXC har elstart och en enduro baksving där du måste ta fram kniven för att få på ett 5" däck. Dock inga större problem att fixa. Jag skulle välja den eftersom den är mer konverteringsbar och en superhoj på vintern och även en riktig grusmaskin med enduroförmåga.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Schvidja skrev:
SXC har elstart och en enduro baksving där du måste ta fram kniven för att få på ett 5" däck.
Det behövs inte karvas i några däck med 5" fälg på SXC så länge man inte använder Pilot Race som blir drygt 170mm breda monterade.Och den har 20mm framaxel,inte 24mm som någon skrev.Vill du köra året runt är den det givna valet tycker jag,bolton med crosshjulen till skillnad från SMC med bautastort Brembo ok.Sen passar alla KTM/Husaberg 4-kolv och 6-kolv Beringerok på den gaffeln.Den mjukare fjädringen kommer du inte att lida av.10 k mer är 660 definitivt inte värd.Hade den legat lika i pris hade den varit det givna valet om du bara tänkt åka asfalt.Får du med dubbla uppsättningar hjul till 625:an?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Busaberg skrev:
Det behövs inte karvas i några däck med 5" fälg på SXC så länge man inte använder Pilot Race som blir drygt 170mm breda monterade.Och den har 20mm framaxel,inte 24mm som någon skrev.Vill du köra året runt är den det givna valet tycker jag,bolton med crosshjulen till skillnad från SMC med bautastort Brembo ok.Sen passar alla KTM/Husaberg 4-kolv och 6-kolv Beringerok på den gaffeln.Den mjukare fjädringen kommer du inte att lida av.10 k mer är 660 definitivt inte värd.Hade den legat lika i pris hade den varit det givna valet om du bara tänkt åka asfalt.Får du med dubbla uppsättningar hjul till 625:an?

Verkar som SXC´n är såld, hittar inte annonsen längre :(

Jahaa....då blev ju valet lite lättare.........(not)

Folkezx9r skrev:
Provkör !! Det är enda sättet att får reda på vad just du vill ha. Har en 660 med lull-lull nu , men skulle säkert varit lika nöjd med en 625 med lull-lull... ( om jag inte provkört 660:n vill säga.. :D )

Lite svårt å provköra nu när snön har kommit..
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Rasorblade skrev:
Lite svårt å provköra nu när snön har kommit..

Finns viljan , så behövs inte ens varma kläder :yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Schvidja skrev:
SXC har elstart och en enduro baksving där du måste ta fram kniven för att få på ett 5" däck. Dock inga större problem att fixa. Jag skulle välja den eftersom den är mer konverteringsbar och en superhoj på vintern och även en riktig grusmaskin med enduroförmåga.


Men då förlorar han den grövre gaffeln, hårdare fjädring, alt bromskitet men en del fick nog med ett bromskit från superbike!

Busaberg skrev:
Och den har 20mm framaxel,inte 24mm som någon skrev.


Förlåt då!
:gnissla
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
Busaberg skrev:
Det behövs inte karvas i några däck med 5" fälg på SXC
Mitt däck behövde karvas för att rymmas. Vad rekommenderar du för däck som är karvfritt och lika bra som PR? Måste byta till sommaren.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Schvidja skrev:
Mitt däck behövde karvas för att rymmas. Vad rekommenderar du för däck som är karvfritt och lika bra som PR? Måste byta till sommaren.
Pirelli Supercorsa 160/60 och Dunlop 207(208?)GP får plats utan problem.Samma med Pirelli slicks i 160 bredd och Maxxis.
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
Rasorblade skrev:
Behöver eran expertis!

625 SXC Supermoto (alltså omgjord till motard)
250 mil. billigt Denna verkar vara såld, då jag inte hittar annonsen längre

VS.

625 SMC
270 mil. dyrare

VS.

660
580 mil. dyrast

Alla tre har en ägare och är modell 04:a
Det skiljer 10k mellan SXC och 660´n

Jag kör bara landsväg..
Tacksam för svar...


Du ska ha en 660. Vissa män som har väldigt smala o klena ben kan tycka att det är skönt med el-start som finns på 625.. Va gjorde man på den tiden då det inte fanns el-start? Sket man i att köra hoj då? kanske..

Jag var riktigt nöjd med min 660 och att kicka igång den kan vem som helst lära sig.

/ R
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Flåhäng skrev:
Du ska ha en 660. Vissa män som har väldigt smala o klena ben kan tycka att det är skönt med el-start som finns på 625.. Va gjorde man på den tiden då det inte fanns el-start? Sket man i att köra hoj då? kanske..

Jag var riktigt nöjd med min 660 och att kicka igång den kan vem som helst lära sig.

/ R



He he stå vid ett rödljus i rusningstrafik och få motorstopp när det blir grönt, been there, done that. Så där är det ett skäl att ha el-start. Visst jag hade inga problem med att varken få igång de KTM jag har haft som icks har haft el-start! "625-02, 660-03 men det hjälper till mer än vad man kan tänka sig. Och de extra kilona med el-starten märks knappast om man nu inte ska tävla på hög nivå eller nåt sånt!

Och sen om skiten har surat ner sig så är det lättare att dra in dekompen och köra el-starten någon sekund för att få bort öveflödig bensinen istället för att stå och kicka! Nej! det är inte svårt att kicka med dekompen inne men det underlättar med el-start.
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
motardnisse skrev:
He he stå vid ett rödljus i rusningstrafik och få motorstopp när det blir grönt, been there, done that. Så där är det ett skäl att ha el-start. Visst jag hade inga problem med att varken få igång de KTM jag har haft som icks har haft el-start! "625-02, 660-03 men det hjälper till mer än vad man kan tänka sig. Och de extra kilona med el-starten märks knappast om man nu inte ska tävla på hög nivå eller nåt sånt!

Och sen om skiten har surat ner sig så är det lättare att dra in dekompen och köra el-starten någon sekund för att få bort öveflödig bensinen istället för att stå och kicka! Nej! det är inte svårt att kicka med dekompen inne men det underlättar med el-start.


Hehe, kan förstå dig trots att röd-ljus fenomenet aldrig hänt mig.. Jag ser till att ha gas så att man nästan slår över vid varje röd-ljus :yoparty

Som jag ser det så är det bara ytterliggare en grej som kan jävlas.. :4skrika

Ps. Ska snart beställa en ny Husa 650 -06 o där har vi en sån där jävla mojäng.. KOPPLA BORT! DS.

Rock on!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top