640 vs 660

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Emmi skrev:
Varför inte bara fylla på direkt i ramen?? Låter minst lika smidigt som att kicka igång o krångla.
Jo för om du fyller i motorn så pumpas oljan över i ramen när du startar.
Kicka i gång å krångla??? Måste vara dubbelt så krångligt att söla på med
en slang vid ramen :va
Eller.............
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Anders 640 skrev:
Jo för om du fyller i motorn så pumpas oljan över i ramen när du startar.
Kicka i gång å krångla??? Måste vara dubbelt så krångligt att söla på med
en slang vid ramen :va
Eller.............


Olja i en flaska och hälla i ramen tycker jag är mindre krångligt än att behöva kicka igång hojen och hålla koll på pluggar. Menmen, det blir nog lika bra på båda sätten. Du som ska byta olja kan ju testa på nåt av dom, det är lätt.
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
hej jag är ny på forumet, och jag ville inte plotra ner forumet med en ny tråd så jag tänkte ställa lite frågor angående ktm 640 och 660 här om det går för sig?
Jag fick för mig att 660 va den busigare av de två men det är ju mycket mer effekt i 640?
Eller läste jag helt fel på ktm:s sida?
Tänkte först att 660 måste vara kraftigt strypt men på försäkringsbolaget sa de att det va ursprungseffekten.

Mvh P0nta som är mycke förvirrad :)
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Emmi skrev:
Olja i en flaska och hälla i ramen tycker jag är mindre krångligt än att behöva kicka igång hojen och hålla koll på pluggar. Menmen, det blir nog lika bra på båda sätten. Du som ska byta olja kan ju testa på nåt av dom, det är lätt.
Ja vi kan väl enas om att hur man än byter så är det ju huvudsaken att man
byter :tummenupp
Ha en kul Midsommar iaf :banana
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
p0nta skrev:
hej jag är ny på forumet, och jag ville inte plotra ner forumet med en ny tråd så jag tänkte ställa lite frågor angående ktm 640 och 660 här om det går för sig?
Jag fick för mig att 660 va den busigare av de två men det är ju mycket mer effekt i 640?
Eller läste jag helt fel på ktm:s sida?
Tänkte först att 660 måste vara kraftigt strypt men på försäkringsbolaget sa de att det va ursprungseffekten.

Mvh P0nta som är mycke förvirrad :)

660n står på mindre effekt än vad den har när den är icke strypt och försäkringsbolagen ser inga andra siffror än 24kw eftersom det står 24 kw som ursprungseffekt. Och säg aldrig till ett försäkringsbolag att hojen har mer effekt! :7peta
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Anders 640 skrev:
Ja vi kan väl enas om att hur man än byter så är det ju huvudsaken att man
byter :tummenupp
Ha en kul Midsommar iaf :banana

Japp, så ÄR det. Jodå, kul midsommar blir det iaf, Halmstad, here we come!

En lite värre sak är att min koppling/kopplingskorg gick sönder idag, vilket innebär att jag inte kan köra hoj på 1-2 veckor. Lät som sten och grus i hela motorn... På en hoj som har gått 135 mil...:3freak

Thank God för garantin!
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Emmi skrev:
660n står på mindre effekt än vad den har när den är icke strypt och försäkringsbolagen ser inga andra siffror än 24kw eftersom det står 24 kw som ursprungseffekt. Och säg aldrig till ett försäkringsbolag att hojen har mer effekt! :7peta


Haha jag sa inget om mer effekt det va damen i luren som sa att hon skulle kolla om det va ursprungseffekt :)
Nu måste jag naturligtvis fråga hur många hk 660:in landar på om man tar bort strypningarna?
Och om det kan va nått för mig som är nybörjare?
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Tränger mig på

Suttit å läst i tråden, ska med köpa en här nu men vet i tusan.
Enligt säljaren så skulle de nästan bara vara elstarten som skiljde de 2 modellerna åt.

Vad ligger kostnaden på för servicen???

Tack på förhand.. :confused:

Wesslan skrev:
Ja, så vad blir serviceintervallen och mellanservicarna på en 660 då?

640 är ju iaf: 500/250

660: 250/125?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mortis skrev:
Suttit å läst i tråden, ska med köpa en här nu men vet i tusan.
Enligt säljaren så skulle de nästan bara vara elstarten som skiljde de 2 modellerna åt.

Vad ligger kostnaden på för servicen???

Tack på förhand.. :confused:

Det är nog snarare mellan 660 och 625 elstarten skiljer. 640n är en mer touringanpassad motard.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
p0nta skrev:
Haha jag sa inget om mer effekt det va damen i luren som sa att hon skulle kolla om det va ursprungseffekt :)
Nu måste jag naturligtvis fråga hur många hk 660:in landar på om man tar bort strypningarna?
Och om det kan va nått för mig som är nybörjare?

Fem hästar mer på bakhjulet än 640n ungefär. Mer vrid än 640n med. Fast den väger 15-20 kilo mindre också.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Mortis skrev:
Suttit å läst i tråden, ska med köpa en här nu men vet i tusan.
Enligt säljaren så skulle de nästan bara vara elstarten som skiljde de 2 modellerna åt.

Vad ligger kostnaden på för servicen???

Tack på förhand.. :confused:

100-mila servicen gick på 1600 inkl allt för mig. 250-milarn kanske kostar runt 1000. Efter 600 (?) mil gäller inte garantin längre så det finns det väl ingen större anledning att göra den på firma.
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Ska förmodligen sälja bilen i morgon och då börjar hojletandet på allvar :)
Är väldigt sugen på en 660 men är osäker om det kan vara nått för mig som är helt grön på hoj.
Det verkar ju som det finns några som har lite problem med att det är kickstart på dem.
Är 660 svårstartat eller är det nått man lär sig med tiden?
Behöver lite råd :)
tack på förhand mvh ponta
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
p0nta skrev:
Ska förmodligen sälja bilen i morgon och då börjar hojletandet på allvar :)
Är väldigt sugen på en 660 men är osäker om det kan vara nått för mig som är helt grön på hoj.
Det verkar ju som det finns några som har lite problem med att det är kickstart på dem.
Är 660 svårstartat eller är det nått man lär sig med tiden?
Behöver lite råd :)
tack på förhand mvh ponta
Den e aplätt att kicka, min startar alltid på första kicket!!
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
p0nta skrev:
Ska förmodligen sälja bilen i morgon och då börjar hojletandet på allvar :)
Är väldigt sugen på en 660 men är osäker om det kan vara nått för mig som är helt grön på hoj.
Det verkar ju som det finns några som har lite problem med att det är kickstart på dem.
Är 660 svårstartat eller är det nått man lär sig med tiden?
Behöver lite råd :)
tack på förhand mvh ponta

Kickar igång den med badtofflor på första! jag har aldrig haft problem med att få igång den. Men vissa verkar ha, så du kan ju prov kicka den några gånger om du får chans att provköra.

/BV
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Hur är 660:in att köra då är den snäll mot en nybörjare eller bör jag börja med nån lugnare maskin?
Och hur är det med kvaliten?
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
KICKA = in med dekompen, kicka sakta tills du hör ett "klonk" släpp upp kicken, tryck sedan ner kicken en liten bit med dekompen inne. släpp upp kicken o kicka. behöver ej vara hårt, bara bestämt! Busenkelt! :banana Startar den ej nu så kan det vara dax o kolla ventilerna. :rolleyes:
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
p0nta skrev:
Hur är 660:in att köra då är den snäll mot en nybörjare eller bör jag börja med nån lugnare maskin?
Och hur är det med kvaliten?

Den funkar finfint som förstamaskin. Skillnaden mot 640 är inte så stor som folk säger. Kvalitén är inte som japanare men å andra sidan är den mkt piggare. Det är en mittimellare på allt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
eisbaer skrev:
Den funkar finfint som förstamaskin. Skillnaden mot 640 är inte så stor som folk säger. Kvalitén är inte som japanare men å andra sidan är den mkt piggare. Det är en mittimellare på allt.


Såklart det inte är så mkt skillnad då 640 fick lite extra Hk på -03 med High-Flow toppen!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top