Förr brukade jag bara montera nylackade avgasrör och låta dom härda bäst de ville.
Det var kromade rör som rostat pga dålig kvalitet, grussprut och slarv med autosol där de fyra rören går ihop i kollektorn.
Rör som svetsats i efterhand rostade extra lätt.
På min offroad så är originalrören svartlackade och de rostar ju om man använder hojen.
Senast när jag lackade om de rengjorda rören så körde jag med varmluftspistolen tills ytan blivit lite matt.
Om färgen tål 600, 650 eller 800 grader spelar inte så stor roll. Jag tror att de blir lite gråa närmast toppen men de börjar ju rosta av stenskott och skit som sitter kvar för att man inte kommer åt. Kör man med borste så försvinner färgen lite här och där. Men det går att bättra lite då och då utan att montera av. Man kan ju spraya i locket och penselmåla om man vill.
Jag har aldrig hört om någon som är nöjd med vidhäftning eller rostbeständighet när de målat med värmebeständig färg. Spissvärta och linolja är andra varianter. Är väl inte så värst mycket bättre. Kromfirmorna brukar inte kroma om avgassystem eftersom det förstör de olika baden. Eller vägrar snarare.
Aluminisering, dvs spruta aluminiumkulor på blästrade rör sägs (sades) vara bra. Har inte testat. Lite stenskott så kommer väl rosten krypande antar jag. Då återstår "coating". Verkar bra. Jag har ingen aning hur det funkar i längden och om det i så fall är prisvärt.
Min Kawa som jag kör med på vintern har 2-2-system med original rör och piratljuddämpare. Lätt att hålla efter. Ingen rost. Inget utjämningsröret under motorn längre. 40 år gammalt krom på krökarna. Betydligt bättre än mina 4-1 jag kört genom åren.
TDMen har rostfritt avgassystem.
Min DR600: