650 graders värmefärg på avgassystemet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller Hagmans Auto K svart 650 graders på avgassystem tänker främst på rören närmast toppen där det blir som varmast? Auto K silver tål 800 grader men hade helst lackat med svart färg.

Är det lika bra att satsa på att köp nån svart färg som tål 800 grader eller mer?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tips.


Jo men detta avgassystem är inte nog seriöst byggt för att coata, mitt system är ju ett ihop plock av delar av det som suttit på hojen och sen utbytta rör. Mest gjort för att få nåt som är tätt, inte tillplattat på undersidan men också att lära sig svetsa TIG. Då känns en sprayburk för 150-250 kr mer lagom och sen in i ugnen för att härda färgen ? Dock gör det ju inget om det i alla fall håller hyfsat.

Skulle jag byggt ett helt nytt system och fått svetsarna hyfsat snygga hade jag nog coatat, fast då tror jag att jag hade satsat på polerat rostfritt.

Man verkar ju kunna köpa färgen och coata själv men hittar ingen info om hur det går till, hur gör man.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jo men detta avgassystem är inte nog seriöst byggt för att coata, mitt system är ju ett ihop plock av delar av det som suttit på hojen och sen utbytta rör. Mest gjort för att få nåt som är tätt, inte tillplattat på undersidan men också att lära sig svetsa TIG. Då känns en sprayburk för 150-250 kr mer lagom och sen in i ugnen för att härda färgen ? Dock gör det ju inget om det i alla fall håller hyfsat.

Skulle jag byggt ett helt nytt system och fått svetsarna hyfsat snygga hade jag nog coatat, fast då tror jag att jag hade satsat på polerat rostfritt.

Man verkar ju kunna köpa färgen och coata själv men hittar ingen info om hur det går till, hur gör man.
Vanlig färgspruta tex. airbrusch men lite grövre munstycke, sedan härdning i ugn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Målat Biltemas värmefärg på grenrör.
Höll inte där. Men på övriga systemet.

här har du alternativ

Nån sån där lite bättre värnefärg är väl känns väl lagom seriöst till detta system. Är det nån som testat dessa lite bättre färger? Hur varmt blir grenröret närmast toppen?

Att härda värmefärgen under kontrollerade former skulle jag också tro kan spela roll för hur den håller, har för mig att jag stekte värmeskyddet till KLR:en ca 30 min på 250 grader med långsam uppvärming och avkylning.

Vanlig färgspruta tex. airbrusch men lite grövre munstycke, sedan härdning i ugn.

Hur varmt ska färgen härdas i? Färgspruta modell halvstor finns men frågan är ju ugnen, man behöver ju ändå en hyfsat stor ugn även om mitt system plockas ner i relativt små i bitar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spissvärta är ett budgettips

Brukar användas på gjutjärns grenrör på jänkebilar, ryker som satan då man startar. Undra hur det funkar på de aluminiumbelaggda rören, varit ett jäkla slipande innan svetsningen för att få bort skiten.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag härdade i ugnen, blev mayhem. Gamla tvåtaktsrester fyllde huset, brandvarnarna tjöt.

I somras körde jag med en värmepistol riktad in i röret, la allt på golvet i vedbon en timme. Blev så varmt att golvet började brinna.

Nästa gång biter jag ihop och åker och hämtar en bortskänkes ugn på blocket.

köpte förresten sprayfärgen på Hornbach, bästa jag provat, en hel sommar snålställda tvåtaktsvarv och kröken är fortfarande svart och snyggt. Biltema håller två turer
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Nån sån där lite bättre värnefärg är väl känns väl lagom seriöst till detta system. Är det nån som testat dessa lite bättre färger? Hur varmt blir grenröret närmast toppen?

Att härda värmefärgen under kontrollerade former skulle jag också tro kan spela roll för hur den håller, har för mig att jag stekte värmeskyddet till KLR:en ca 30 min på 250 grader med långsam uppvärming och avkylning.



Hur varmt ska färgen härdas i? Färgspruta modell halvstor finns men frågan är ju ugnen, man behöver ju ändå en hyfsat stor ugn även om mitt system plockas ner i relativt små i bitar.
Vanlig ugn räcker
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en inbyggnadsugn i garaget, har liten plats då den inte används mot en spis. Är dock tveksam om jag får in krökarna och även röret mellan kollektorn och dämparen i ugnen. Funderar på om man skulle hålla värmen i ugnen med att låta luckan vara öppen så mycket som behövs och sen täcka slingorna med aluminiumfolie?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en inbyggnadsugn i garaget, har liten plats då den inte används mot en spis. Är dock tveksam om jag får in krökarna och även röret mellan kollektorn och dämparen i ugnen. Funderar på om man skulle hålla värmen i ugnen med att låta luckan vara öppen så mycket som behövs och sen täcka slingorna med aluminiumfolie?
Jula säljer brandfiltar för 50kr nu, dom tål 500 grader, så det kanske skulle funka att lägga en sån över skarven mellan ugn och lucka?

Jag målade en skorsten till en plåtkamin med Biltemas värmefärg, och det blir inte jättevarmt där, så det tål den, men fysisk påverkan tål den inte alls, eller i alla fall väldigt dåligt. Jag kan tänka mig att ett grenrör på en hoj skulle vara ganska metallrent efter en säsong.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har en inbyggnadsugn i garaget, har liten plats då den inte används mot en spis. Är dock tveksam om jag får in krökarna och även röret mellan kollektorn och dämparen i ugnen. Funderar på om man skulle hålla värmen i ugnen med att låta luckan vara öppen så mycket som behövs och sen täcka slingorna med aluminiumfolie?
Det går också bra att härda med gasollåga om man är försiktig (generellt ska färgen bara värmas till 125-150 grader för att härda) om det är föremål som inte får plats i ugn. Svepande rörelser med lågan och inte värmda konstant på en punkt så blir det bra. Dock bör man vänta någon dygn från målning till värmning/härdning så att lösningsmedlet i färgen hinner avdunsta. Annars bubblar sig färgen lätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jula säljer brandfiltar för 50kr nu, dom tål 500 grader, så det kanske skulle funka att lägga en sån över skarven mellan ugn och lucka?

Jag målade en skorsten till en plåtkamin med Biltemas värmefärg, och det blir inte jättevarmt där, så det tål den, men fysisk påverkan tål den inte alls, eller i alla fall väldigt dåligt. Jag kan tänka mig att ett grenrör på en hoj skulle vara ganska metallrent efter en säsong.
Det kan vara att röret inte blir tillräckligt varmt för att färgen ska kunna härda. Innan den härdat är färgen jättemjuk och kan nästan skrapas av med naglarna. När det är härdat är min erfarenhet (av Biltemas färg) att den är mycket motståndskraftig både mot kemikalier och mekanisk nötning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade VHT värmefärg 1093 graders värme färg så jag köpte två burkar grundfärg och två burkar svårt så har man på lager, duger säkert till detta grenrör.

Funderar på om man på bygga nån form av låda att ställa på ugnsluckan för att öka på volymen på ugnen. Även om man tar en brandfilt över luckan så lär man ju behöva skärma överkanten för att inte smälta rattarna på ugnen. Undra om jag har nån skrotplåt i det gamla garaget duger ju med vad som helst och sen lite gullfiber på en som isolering.

Ska annars kolla med en kille som enligt rykten pulverlackar om han har nog stor ugn och kan baka rören åt mig, det vore ju det enklaste.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om det inte är mer än 125-150 grader så räcker väl en trälåda, ett elektriskt konvektorelement eller värmefläkt och en termometer?

Mvh,
Ingvar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderade också på en trälåda framför ugnen men lite googling visar att torrt trä kan börja brinna vid 130-150 grader, säkert klarar sig en trälåda om man inte står och eldar på väldigt länge. Auto K värmefärg härdar vid 250 grader så då börjar man nog vara på och över gränsen för vad trä tål.

Tror mer på en plåtlåda med glasull på för att bygga ut ungen, misstänker att det är bra att isolera lådan för att behålla värmen så ugnen ska orka upp i temp. Är ju bli två, tre körningar innan alla delar är bakade.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag är litet förvånad, hade sett detta som säger att uppåt 300 grader behövs för antändning och då krävs en tändande låga. Spontan antändning säger de sker först vid minst 500 grader.


Men visst en plåtlåda, isolerad med glasull eller mineralull, bör vara säkrare och fungerar minst lika bra.

Mvh,
Ingvar
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förr brukade jag bara montera nylackade avgasrör och låta dom härda bäst de ville.

Det var kromade rör som rostat pga dålig kvalitet, grussprut och slarv med autosol där de fyra rören går ihop i kollektorn. Rör som svetsats i efterhand rostade extra lätt.

På min offroad så är originalrören svartlackade och de rostar ju om man använder hojen.
Senast när jag lackade om de rengjorda rören så körde jag med varmluftspistolen tills ytan blivit lite matt.

Om färgen tål 600, 650 eller 800 grader spelar inte så stor roll. Jag tror att de blir lite gråa närmast toppen men de börjar ju rosta av stenskott och skit som sitter kvar för att man inte kommer åt. Kör man med borste så försvinner färgen lite här och där. Men det går att bättra lite då och då utan att montera av. Man kan ju spraya i locket och penselmåla om man vill.

Jag har aldrig hört om någon som är nöjd med vidhäftning eller rostbeständighet när de målat med värmebeständig färg. Spissvärta och linolja är andra varianter. Är väl inte så värst mycket bättre. Kromfirmorna brukar inte kroma om avgassystem eftersom det förstör de olika baden. Eller vägrar snarare.
Aluminisering, dvs spruta aluminiumkulor på blästrade rör sägs (sades) vara bra. Har inte testat. Lite stenskott så kommer väl rosten krypande antar jag. Då återstår "coating". Verkar bra. Jag har ingen aning hur det funkar i längden och om det i så fall är prisvärt.

Min Kawa som jag kör med på vintern har 2-2-system med original rör och piratljuddämpare. Lätt att hålla efter. Ingen rost. Inget utjämningsröret under motorn längre. 40 år gammalt krom på krökarna. Betydligt bättre än mina 4-1 jag kört genom åren.

TDMen har rostfritt avgassystem.

Min DR600:

image.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror nog man kan elda på ganska bra innan man får fyr på en trälåda skulle tro att det tar ganska lång tid innan man får det hela att brinna en halvtimme på 250 grader lär nog inte räcka till för att få fyr på det hela. Tror det står 0,7-1 mm galvad skrotplåt från farsans tid i ett av garagen och så skulle den ju äntligen komma till användning.

Visst är det så att grussprutet lär vara dåligt oavsett vad man lackar med så rostfritt polerat borde ju vara bäst i det fallet, sen sitter ju säkert mittenrören på en radfyra dåligt till då det gäller grussprut.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top