660-03 motorproblen lelles

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
hej jag fick detta i min mail idag från lelles, nån som vet vad detta är och varför det bara gäller 660 och inte de andra LC4 motorerna såsom 625 och 640 ?????????

För att undvika motorproblem beroende på de varierande oktan talen i bensinen är det viktigt att ni justerar ner tändningen till lägsta möjliga. Bifogad bild visar hur det skall se ut när det är klart (gul färg).
Lossa på de fyra bultar som håller tändkåpan på högra motorsidan (ta ej bort skruvarna) och vrid därefter hela kåpan så långt det går medurs, klart....

Lycka till

Mvh

Ragnar

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Kan det vara att den går lite hårdare/mest trimmad av det tillverkade LC4orna, samt därigenom ger mest effekt ?

Luska, vad kan hända å vad är orsaken?

hymac skrev:
hej jag fick detta i min mail idag från lelles, nån som vet vad detta är och varför det bara gäller 660 och inte de andra LC4 motorerna såsom 625 och 640 ?????????

För att undvika motorproblem beroende på de varierande oktan talen i bensinen är det viktigt att ni justerar ner tändningen till lägsta möjliga. Bifogad bild visar hur det skall se ut när det är klart (gul färg).
Lossa på de fyra bultar som håller tändkåpan på högra motorsidan (ta ej bort skruvarna) och vrid därefter hela kåpan så långt det går medurs, klart....

Lycka till

Mvh

Ragnar

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Tom Byron skrev:
Kan det vara att den går lite hårdare/mest trimmad av det tillverkade LC4orna, samt därigenom ger mest effekt ?

Luska, vad kan hända å vad är orsaken?

Hm... Har man inte problem med spikningar så är det väl inget problem!!
Kan tänka mig att om man kör på 83-oktanig öst stats soppa så får man problem.... :(

/

M

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är väl annan tändbox på 03-04:ans 660 ? Någon som har en sprängskiss till en sådan och kan kolla vad som står på CDI:n ? 660 -02 har nummer 573.39.031.000. Eller så har de kommit fram till att inställningen för dessa skulle ha gjorts annorlunda...

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Ett enklare sätt att lös aproblmete är väl att tanka i 98? Och eventuellt lite oktantillsats.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:fatta! 660 -02, hör du hur illa det låter ? :)

TomK skrev:
Det är väl annan tändbox på 03-04:ans 660 ? Någon som har en sprängskiss till en sådan och kan kolla vad som står på CDI:n ? 660 -02 har nummer 573.39.031.000. Eller så har de kommit fram till att inställningen för dessa skulle ha gjorts annorlunda...

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Adrian_J skrev:
Ett enklare sätt att lös aproblmete är väl att tanka i 98? Och eventuellt lite oktantillsats.

Vilket det står i den svenska instruktionsboken att man SKA göra....

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tom Byron skrev:
:fatta! 660 -02, hör du hur illa det låter ? :)

Ah sorry, kollade fel PDF-fil - det där var Factory-hojens... (02). Har inte 03-filerna liggandes. Men sak samma, något i tändsystemet, kompression osv gör att man säkert haft problem med spikningar och för mycket sådant sabbar motorn ordentligt.

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
ja jag täntke i alla fall att det var bäst att skicka ut detta borde ju vara nåt skumt om de väljer att skicka ut ett officellt mail, de har väl kanske haft några kunder som haft problem, men det bästa är väl att bara ställa om tändingen om man nu har en 660 03

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
hymac skrev:
ja jag täntke i alla fall att det var bäst att skicka ut detta borde ju vara nåt skumt om de väljer att skicka ut ett officellt mail, de har väl kanske haft några kunder som haft problem, men det bästa är väl att bara ställa om tändingen om man nu har en 660 03

Låter skumt tycker jag.

Innan man får problem med spikning på 98 oktanig soppa så måste man upp på typ 12.5/1 i kompression och jag kan inte tänka mig att den ligger så högt från fabrik.
Måste vara nåt annat, typ att förtändningen programmerats väl tidigt ed och att man därmed fått problem med väl hård gång på låga varv, med lager-skador som följd.
Kanske, vad vet jag...
Vad är egentligen kompressions-förhållandet på en 660?

Daniel...

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag spanade i mailen, hade oxå fått från lelles ang. problemet. Rätt schysst att informera Bra med bilder och allt :tummenupp

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Men alla som har kört hela sommaren med sina -03:eek:r har väll inte haft något problem eller???
Jag har bara kört 100mil med min men vad jag kan känna så spikar den inget och går kanon bra i motorn. Kör med vanlig 98oktan ingen boost.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
liljekvist skrev:
Men alla som har kört hela sommaren med sina -03:eek:r har väll inte haft något problem eller???
Jag har bara kört 100mil med min men vad jag kan känna så spikar den inget och går kanon bra i motorn. Kör med vanlig 98oktan ingen boost.

Det kanske är någon enstaka som haft strul och som använt 95 oktan eller lägre - behöver ju inte ens vara i Sverige med vår soppa.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Har man inte problem tycker jag inte man skall ändra något. Just tändinställingen är ju en ganska exakt vetenskap och att bara ställa fram den 5 grader låter helt idiotiskt. Det kommer påverka effekten drastiskt. Om det sen bli sämre eller bättre får vi väl överlåta till någon med bromsbänk att ta reda på.

/HW

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...